این افراد در منفی بودن هزار چهره اند

خط سلامت: منیپولیت( دستکاری روانشناختی) فرایندی است که طی آن یک فرد از برخی رفتاری مخرب و در عین حال نامحسوس، برای آشفته کردن شخص مقابل استفاده می کند.

این افراد در منفی بودن هزار چهره اند

منیپولیت ( دستکاری روانشناختی) باعث می شود یک فرد بخاطر اشتباه انجام نداده از طرف مقابل خود عذر خواهی کند. افرادی که از منیپولیت( دستکاری روانشناختی) در روابط خود استفاده می کنند با راه اندختن بازی های روانی سعی دارند کنترل روابط را در دست بگیرند.

به گزارش خط سلامت منیپولیت( دستکاری روانشناختی) منجر به آشفته شدن احساسات و افکار طرف مقابل می شود؛ به این ترتیب امکان سو استفاده افزایش می یابد.

منیپولیت( دستکاری روانشناختی) و انواع آن

منیپولیت( دستکاری روانشناختی) انواع مختلفی دارد. در ادامه به معرفی این موارد می پردازیم:

ایفای نقش قربانی

یک نوع منیپولیت( دستکاری روانشناختی) این است که فردی ترحم و دلسوزی شمارا برمی انگیزانند و با سوءاستفاده از دلرحمی شما به خواسته ی خود می‌رسد.

گسلایت (Gaslight)

افرادی که از گسلایت (Gaslight) برای تحت تاثیر قرار دادن دیگران استفاده می کنند، به طرف مقابل خود می گویند که موارد را اشتباه به یاد می آورد. آن ها منجر به برانگیختن شک می شوند.

القای احساس گناه

افرادی که از منیپولیت( دستکاری روانشناختی) استفاده می کنند مدام طرف مقابل خود را مقصر می‌دانند. مثلا می گویند اگر به من اهمیت می دادی اینکار را نمی‌کردم یا فکر می کردم می تونم روی تو حساب کنم.

قهر کردن

قهر یا بی توجهی از دیگر نشانه های منیپولیت( دستکاری روانشناختی) است.

سرزنش کردن

افرادی که در روابط خود را منیپولیت( دستکاری روانشناختی) استفاده می کنند بدنبال راهی می گردند تا طرف مقابل را مقصر ماجرا کنند؛ یعنی مهارت این را دارند که داستان را کلا عوض کنند و به نفع خود تغییر دهند.

کنترل مکالمه

افرادی که از منیپولیت( دستکاری روانشناختی) استفاده می کنند به شکلی بحث را هدایت می کنند که  بر طرف مقابل خود تسلط و کنترل داشته باشند و بحث را خودشان بدست بگیرند.

منیپیولیشن

رفتار ناسازگار و متناقض

افرادی که از اشکال مختلف منیپولیت( دستکاری روانشناختی) استفاده می کنند گاهی مهربان و گاهی مضطرب هستند.

این افراد رفتار های متفاوت نشان می دهند تا طرف مقابل خود را گیج کنند. اطرافیان این افراد معمولا بدنبال این هستند که چه اتفاقی افتاده است؟ و چرا این همه تغییر رخداده؟

استفاده از نقاط ضعف

افراد منیپولیتیو از نقاط ضعف دیگران استفاده می کنند تا بر آن ها تسلط داشته باشند.

نادیده گرفتن مرزها

افرادی که از منیپولیت( دستکاری روانشناختی) استفاده می کنند، معمولا مرزهای دیگران را رعایت نمی کنند و با بی احترامی رفتار می کنند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان