این 8 علامت گوارشی نشان می دهد استرس دارید

خط سلامت: استرس دلایل مختلفی دارد و بر کل سیستم های بدن فرد تاثیر می گذارد. استرس به دو صورت حاد و مزمن است. هر دو استرس علاوه بر تاثیرات روانی، تاثیرات جسمی نیز ایجاد می کنند.

این 8 علامت گوارشی نشان می دهد استرس دارید

استرس باعث ایجاد مشکلات مختلف گوارشی می شود. بدن به خوبی برای مقابله با استرس در دوزهای کوچک طراحی شده است اما هنگامی که استرس طولانی مدت یا مزمن می شود، بر بدن تأثیر می گذارد و منجر به عوارض مختلف سلامتی می شود.

به گزارش خط سلامت استرس بر اندام های مختلف تاثیر منفی می گذارد.

استرس و ارتباط با بیماری ها

استرس بر تمام سیستم های فیزیولوژیکی از جمله سیستم های اسکلتی عضلانی، تنفسی، قلبی عروقی، غدد درون ریز، گوارشی، عصبی و سیستم تولید مثلی تاثیر می گذارد.

ارتباط استرس با مشکلات گوارشی

 روده صدها میلیون نورون دارد که می توانند کاملا مستقل کار کنند. آن ها سیستم عصبی روده نامیده می شوند. این نورون های روده به طور مداوم با مغز در ارتباط هستند. استرس اغلب منجر به افزایش اسیدیته می شود که می تواند باعث معده درد شود .

استرس و اسیدیته می تواند ارتباط مغز و روده را مختل کند. استرس و خستگی تحمل درد را کاهش می دهد بنابراین، درد خفیف، نفخ، حالت تهوع و سایر ناراحتی های معده بیشتر محسوس می شود. از آنجا که مغز و سیستم گوارشی (GI) از نظر فیزیولوژیکی به هم مرتبط هستند، ناراحتی معده یا روده ممکن است به دلیل اضطراب، استرس یا افسردگی باشد .

این امر زمانی صادق است که ناراحتی گوارشی دلیل فیزیکی مشخصی نداشته باشد. درمان معده برای چنین بیماری های عملکردی دستگاه گوارش بدون شناخت اثرات استرس و احساسات غیرممکن است.

استرس در دوران کودکی می تواند رشد سیستم عصبی و نحوه واکنش بدن به استرس را تغییر دهد. این تغییرات احتمال ابتلا به بیماری های گوارشی یا عملکرد نادرست را در مراحل بعدی زندگی افزایش می دهد.

اگر استرس زیاد باشد، استفراغ رخ می دهد. علاوه بر این، استرس باعث افزایش یا کاهش اشتهای غیر ضروری می شود. رژیم های غذایی ناسالم بر خلق و خو تأثیر منفی می گذارد.

تاثیر استرس بر مری

وقتی افراد نگران هستند، به میزان قابل توجهی بیشتر یا بسیار کمتر از حد معمول غذا می خورند. سوزش سر دل یا رفلاکس اسید ناشی از خوردن وعده های غذایی بیشتر می باشد. استرس یا خستگی شدت سوزش سر دل را تشدید می کند. بروز اسپاسم مری در اثر استرس حاد ایجاد می شود و معمولاً به اشتباه به عنوان حمله قلبی تشخیص داده می شود .

استرس بلع غذاها را دشوار می کند یا میزان هوای بلعیده شده را افزایش دهد که باعث آروغ، گاز معده و نفخ می شود.

تاثیر استرس بر روده

درد، نفخ یا ناراحتی در روده با استرس تشدید می شود و بر سرعت حرکت غذا در بدن تأثیر می گذارد و باعث اسهال یا یبوست می شود. علاوه بر این، استرس باعث اسپاسم عضلانی دردناک در روده می شود.

برای جلوگیری از ورود باکتری های روده به بدن، روده ها دارای یک سد قوی هستند. استرس سد روده را ضعیف می کند و به باکتری های روده اجازه ورود به بدن را می دهد. اگرچه اکثر این میکروب ها به راحتی توسط سیستم ایمنی کنترل می شوند و باعث بیماری نمی شوند، اما تقاضای مداوم برای پاسخ التهابی به علائم خفیف مزمن کمک می کند.

علائم ناراحتی معده ناشی از استرس

استرس خود را به روش های مختلفی نشان می دهد، از جمله:

ناراحتی معده

سردرد

تهوع و استفراغ

اسهال

افزایش ضربان قلب

لرزش

تعریق

با افزایش استرس، خون در دستگاه گوارش به سمت سیستم عضلانی هدایت می شود و در نتیجه باعث ناراحتی معده می شود . برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان