این نوع ورزش نمی گذارد مغزتان از کار بیفتد / هفته ای 40 دقیقه کافی است

خط سلامت: پیری فرایندی است که با افزایش سن و کاهش عملکرد های جسمی و ذهنی همراه است. افراد باید در سنین پیری مراقبت های جسمی و روانی را در نظر بگیرند.

این نوع ورزش نمی گذارد مغزتان از کار بیفتد / هفته ای 40 دقیقه کافی است

پیری با کاهش عملکردهای شناختی همراه است. ورزش در روند پیری تاثیر به سزایی دارد. تمرینات هوازی یکی از مناسب ترین ورزش ها در سنین بالا است.

به گزارش خط سلامت تمرینات هوازی منظم جریان خون به مغز را بهبود می‌بخشد و به حفظ تیزبینی سالمندان با افزایش سن در دوران پیری کمک می کند.

پیری و ورزش های هوازی

پیری با بالا رفتن سن افراد آغاز می شود و باعث می شود خون به صورت آزادانه در داخل و خارج مغز جریان پیدا نکند، وضعیتی که به آن مقاومت عروق مغزی می گویند.

جریان خون کمتر به این معنی است که مغز سطوح کمتری از اکسیژن و مواد مغذی دریافت می کند. همچنین به این معنی است که سموم می توانند در مغز انباشته شوند زیرا کاهش جریان خون کمتر قادر به دفع مواد زائد تولید شده توسط متابولیسم بالای مغز است.

طی تحقیقات جدید حداقل نیم ساعت پیاده روی یا دویدن چهار تا پنج بار در هفته باعث افزایش جریان خون بهتر در داخل و خارج مغز در میان افراد مسن می شود. در این تحقیق نیمی از افراد به طور تصادفی در یک گروه تمرین هوازی و بقیه در یک گروه کنترل قرار گرفتند  وفعالیت های کششی و تقویت کننده را انجام دادند.

گروه ایروبیک با سه جلسه تمرین نیم ساعته در هفته شروع کرد و به تدریج به چهار یا پنج جلسه افزایش یافت که می‌توانست تا 40 دقیقه طول بکشد. 

پیری و ایروبیک

پس از یک سال ورزش ، محققان اسکن مغزی و آزمایش‌های شریانی را برای بررسی میزان جریان خون در داخل و خارج از مغز شرکت‌کنندگان انجام دادند.

گروه ایروبیک تا پایان سال بهبود قابل توجهی در جریان خون مغزی نشان داد، اما گروه کششی و تقویت کننده این بهبود را نشان نداد. یافته ها حاکی از آن است که این نوع بهبود در جریان خون به سلامت مغزی بهتر منجر می شود . برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان