بچه های تنها در جهان چه درد مشترکی دارند؟

خط سلامت: رابطه دوستی در همسالان به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از این عوامل سطوح درآمدی خانواده ها است.

بچه های تنها در جهان چه درد مشترکی دارند؟

رابطه دوستی با همسالان در جوانان و نوجوانان همیشه مورد توجه و بحث قرار می گیرد، زیرا در این سن نوجوانان بیشتر تمایل به ارتباطات دارند.

به گزارش خط سلامت مطالعه جدید نشان می دهد نوجوانان خانواده های کم درآمد در مقایسه با همسالان با درآمد بالاتر، صرف نظر از بافت اجتماعی-اقتصادی مدرسه، از لحاظ اجتماعی کمتر در مدرسه ادغام می شوند.

رابطه دوستی و سطح درآمد

رابطه دوستی تحت تاثیر ویژگی شخصیتی، محیطی و ... قرار می گیرد. محققان با تجزیه و تحلیل داده های 4787 کودک سوئدی در 235 کلاس مدرسه دریافتند وضعیت درآمد به طور قابل توجهی بر روابط دوستانه تأثیر می گذارد این «شکاف دوستی» به‌طور کامل تنها با تفاوت درآمد توضیح داده نمی‌شود و مکانیسم‌های دیگر شبکه‌های اجتماعی را نشان می‌دهد. این مطالعه بر اهمیت تنوع اجتماعی-اقتصادی در مدارس برای ارتقای فرصت‌های اجتماعی برابر تأکید می‌کند.

رابطه دوستی و موقعیت اجتماعی

نوجوانان خانواده‌های کم‌درآمد معمولاً دوستان کمتری در مدرسه دارند، حتی در کلاس‌هایی که دانش‌آموزان کم‌درآمد زیادی دارند. این مطالعه نشان می دهد موقعیت اجتماعی و عوامل مرتبط با آن، مانند مشارکت در فعالیت های مردمی، بر شکل گیری دوستی تأثیر می گذارد. مدارس می توانند با تقویت تنوع اجتماعی-اقتصادی در ترتیبات صندلی، پروژه های گروهی و فعالیت های بعد از مدرسه با این روند مقابله کنند.

داشتن دوستان در مدرسه برای رشد نوجوانان مهم است و مهارت های اجتماعی آن ها را در مراحل بعدی زندگی شکل می دهد. نوجوانانی که احساس می کنند در کلاس مدرسه خود به خوبی ادغام می شوند، از سلامت روانی بهتر و نمرات بالاتری برخوردار هستند که تأثیر منفی بر آینده شغلی آن ها دارد..

دلیل ارتباط شکاف دوستی با سطح درآمد

طبق مطالعه اخیر دانش‌آموزان خانواده‌های فقیرتر کمتر به عنوان دوست انتخاب می‌شوند و بنابراین دوستی‌های کمتری نسبت به دانش‌آموزان خانواده‌های با درآمد بالاتر دارند.

موقعیت اجتماعی با ویژگی‌های متناظر مانند لباس‌های شیک یا شرکت در فعالیت‌های اوقات فراغت عمومی هنگام ایجاد دوستی مهم است.

یک توضیح برای "شکاف دوستی" می تواند این باشد که جوانان خانواده های فقیرتر پول کمتری برای ورزش یا سرگرمی در دسترس دارند و بنابراین فرصت کمتری برای دوست یابی در خارج از مدرسه دارند.

احتمال دیگر این است که آن ها به دلیل فقر یا شرایط سخت خانوادگی با استرس روانی اجتماعی بیشتری روبرو هستند که بر رفتار آن ها تأثیر می گذارد. این مسئله جذابیت آن ها را به عنوان دوست کاهش می دهد.

طبق ای مطالعه تضمین فرصت‌های برابر برای کودکان از همه پیشینه‌های اجتماعی یک مسئولیت عمومی است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان