دوستی با فضیلت «خیر» است / چیزی عالی، حتی ابدی!

خط سلامت: ارسطو در اخلاق نیکوماخوس خود بیش از هر فضیلت اخلاقی دیگری درباره دوستی می نویسد و استدلال می کند که "بدون دوستان، هیچ کس زندگی را انتخاب نمی کند، هر چند او دارای همه کالاهای دیگر باشد."

دوستی با فضیلت «خیر» است / چیزی عالی، حتی ابدی!

به گزارش خط سلامت، با این حال، همه دوستی ها یکسان ایجاد نمی شوند، و او سه نوع را توصیف می کند که هر کدام به درجات کمتر و بیشتر به استاندارد arête یا برتری نزدیک می شوند.

اولین و پایین‌ترین نوع، دوستی‌های سودمند هستند که در آن افراد به خاطر منافع بیرونی یا مادی با یکدیگر معاشرت می‌کنند. یک نمونه می تواند گروهی از کارآفرینان دوستانه باشد که کار یکدیگر را تبلیغ می کنند.

نوع دوم، دوستی های لذت بخش است. این همراهان علایق و حس شوخ طبعی یکسانی دارند و به طور کلی از همراهی یکدیگر لذت می برند.

سومین و عالی ترین نوع، دوستی با فضیلت یا «خیر» است. هر یک از شرکت کنندگان در چنین رابطه ای، دیگری را نه به خاطر آنچه می توانند از او دریافت کنند، بلکه برای شخصیت او دوست دارد. بین آنها تحسین متقابل وجود دارد. چنین دوستانی در کنار یکدیگر به سوی یک هدف اصیل مشترک حرکت می کنند. آنها به یکدیگر الهام می‌بخشند تا بهتر شوند و با هم به کارهایی می‌پردازند که آنها را چنین می‌سازد.

دوستی های سودمند و لذت بخش، فی نفسه بد نیستند. در واقع، ارسطو می گوید که هر دو پویایی در دوستی های خیر گنجانده شده است، و لذت و محبت در یک رابطه بسیار مهم است. اما دوستی های مبتنی بر سودمندی یا لذت به تنهایی ناقص هستند.

این گونه دوستی ها نیز تمایل کمتری دارند. دوستی های مفید زمانی پایان می یابد که شرکت کنندگان دیگر به چیزی از یکدیگر نیاز نداشته باشند. دوستی های لذت وقتی از بین می روند که لذت از بین می رود - چه به این دلیل که شرایطی که زمانی اوقات خوب را تسهیل می کرد تغییر می کند، یا احساسات تازگی "ماه عسل" به سادگی منقضی می شوند .

اما دوستی های فضیلت، ارتباطی ایجاد می کند که در مسافت و زمان دوام می آورد. زیرا در جایی که دو یا چند نفر با هم به دنبال خیر هستند، چیزی بزرگتر از خودشان ایجاد می کند - چیزی عالی، حتی ابدی.  برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان