استراتژی 3 مرحله ای برای عالی کردن رابطه / به بهانه ولنتاین بخوانید

خط سلامت: ولنتاین فرصتی برای بهبود رابطه بین زن و شوهر است. پژوهش ها نشان داده است ناتوانی در ابراز نیازها، به تدریج صمیمیت زن و شوهر را کاهش می دهد و رابطه آن ها را سرد می کند.

استراتژی 3 مرحله ای برای عالی کردن رابطه /  به بهانه ولنتاین بخوانید

ولنتاین روز عشق است. اگر فراتر از جعبه های پر زرق و برق شکلات و کادوهای گران قیمت به روز ولنتاین نگاه کنیم، متوجه می شویم در حقیقت ولنتاین فرصتی برای بهبود رابطه زن و شوهر با یکدیگر است.

به گزارش خط سلامت ولنتاین فرصتی برای بهبود رابطه است. اگر تصمیم بگیرید حتی یک قدم در جهت بهبود رابطه با همسر خود بردارید، بهترین کادوی ولنتاین را به او داده اید. 

ولنتاین؛ فرصتی برای بهبود رابطه

ولنتاین فرصتی برای افزایش صمیمت بین زن و شوهر است.

امروزه بسیاری از زوج ها از مهارت قاطعیت برخوردار نیستند. زوج هایی که قصد دارند به هر قیمتی از تعارض دوری کنند در بیان اهداف و خواسته‌های شخصی‌ مشکل دارند. این زوج ها بر ذهن خوانی تکیه می کنند و معتقدند شریک زندگی آن ها باید بدون اینکه آن ها چیزی بگویند، دقیقا بداند به چه چیزی نیاز دارند.

ابراز نکردن خواسته ها و تکیه بر ذهن خوانی برای برآورده شدن نیازها باعث احساس خشم مزمن نسبت به شریک زندگی می شود و کاهش صمیمیت را به دنبال دارد.

بهبود رابطه زن و شوهر

از ولنتاین به عنوان فرصتی برای بهبود رابطه با همسر خود استفاده کنید.

اگر احساس می کنید نمی توانید در رابطه با همسر خود نیازها و خواسته های خود را بیان کنید و در قاطعیت مشکل دارید، از استراتژی خاصی که در ادامه توضیح می دهیم، پیروی کنید:

مرحله اول

مکالمه را با ارائه توضیحی ساده از موقعیتی که می خواهید به آن بپردازید، شروع کنید. استفاده از کلمات تحریک آمیز را کنار بگذارید و سعی کنید تا حد امکان حرف های خود را غیرشخصی و عینی بیان کنید.

مرحله دوم

پس از آنکه توضیحی در رابطه با مساله خود ارائه دادید، در مرحله دوم لازم است احساسات خود را بیان کنید.

وقتی به شریک زندگی خود می گویید چه احساسی دارید، باید مراقب باشید که به شیوه ای مبهم و توهین آمیز صحبت نکینید یا از شدت عصبانیت، استرس و ناراحتی منفجر نشوید.

برای اینکه بحث به حل مسئله برسد، لازم است ماهیت، شدت و علت احساسات خود را به طور دقیق بیان کنید. بنابراین قبل از شروع مکالمه، باید تا آنجا که ممکن است به جزئیات چیزی که احساس می کردید دقت کنید. 

تعریف احساس

با اضافه کردن چند مترادف، بیان احساس تسهیل می شوید.

برای مثال وقتی می گویید من از این وضعیت عصبانی هستم، منظورتان عصبانی و مضطرب است یا صرفا عصبانی هستید؟ یا مثلا وقتی می گویید ناراحت هستید، آیا صرفا ناراحت هستید یا علایمی از افسردگی و ناامیدی را تجربه می کنید؟

شدت احساس

شدت احساسات خود را به درستی منتقل کنید. آیا کمی احساس ناراحتی می کنید یا زیاد؟ و...

زمان احساس

چه مدت است که این احساس را دارید؟ آیا از زمانی که شغل خود را از دست داده اید یا از زمانی که ازدواج کرده اید استرس داشته اید؟ آیا برای هفته ها یا چند روز احساس تحریک پذیری کرده اید؟

علت احساس

علت احساسات خود را به شریک زندگی نسبت ندهید. می توانید این کار را با استفاده از ضمیر "من" به جای "تو" انجام دهید. مثلا به جای اینکه بگویید: وابستگی شدید تو من را کلافه کرده است، بگویید: دلم برای دیدن دوستان و خانواده ام تنگ شده است.

مرحله سوم

مرحله سوم، درخواست برای تغییر رفتار است.

از شریک زندگی خود انتظار نداشته باشید ارزش ها، نگرش ها، خواسته ها، انگیزه ها یا احساسات خود را تغییر دهد، تغییر این ویژگی ها بسیار سخت است. در عوض از شریک زندگی خود بخواهید  رفتاری خاص و قابل مشاهده را اصلاح کند. مثلا بجای اینکه از آن ها بخواهید با تغییر سبک زندگی خود، منظم تر باشند، بگویید: می خواهم ظروف کثیف را در ماشین ظرفشویی بگذارید و بعد از اینکه وسایل را از کابینت بیرون می آورید، در آن را ببندید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان