این تکنیک ها روی کودکان بیش فعال بیشتر از دارو موثر است

خط سلامت: بیش فعالی(ADHD) یکی از اختلالات شایع در کودکان است.

این تکنیک ها روی کودکان بیش فعال بیشتر از دارو موثر است

بیش فعالی مشکلاتی را برای کودکان در مدرسه ایجاد می کند. 

به گزارش خط سلامت روش های برای کمک به بیش فعالی کودکان وجود دارد. 

بیش فعالی در کودکان و راهکارها

بیش فعالی بر عملکرد های مختلف کودکان در مدرسه اثر می گذارد. طبق نظر یک متخصص روان شناس بالینی راهکارهای زیر برای کمک به کودکان بیش فعال در مدرسه توصیه می شود: 

کارنامه روزانه

کارنامه روزانه یا ارزیابی روزانه امروزه معمولاً برای کودکان مبتلا به بیش فعالی هم در کلاس های آموزش عمومی و هم در کلاس های آموزش ویژه استفاده می شود . کارنامه روزانه برای دانش آموزان دارای اوتیسم بدون کم توانی ذهنی نیز استفاده شده است. یک مطالعه نشان داد بسیاری از معلمان می گویند از نسخه های یک گزارش کارنامه روزانه برای دوره های کوتاه برای رسیدگی به رفتارها در موقعیت های مختلف مدرسه استفاده می کنند. 

اهداف واقع بینانه

برای بسیاری از کودکان با رفتارهای چالش برانگیز، تعیین اهدافی که به راحتی قابل دستیابی هستند در ابتدا بسیار مهم است.

با گذشت زمان، اهداف را می توان چالش برانگیزتر کرد، زیرا کودک موفقیت را تجربه می کند که فرآیندی به نام شکل دادن نامیده می شود.

ارتباطات مثبت والدین و معلمان

هنگامی که کودک در کلاس درس مشکلاتی را تجربه می کند، معلمان بیشتر با والدین ارتباط برقرار می کنند . اما این ارتباطات اغلب بر رفتارهای منفی تمرکز می کنند . در نتیجه باعث می شود روابط بین مراقب و معلم را متشنج می کند. در موارد دیگر، منجر به اجتناب از ارتباط والدین با مدرسه می شود.

گزارش کارهای روزانه منجر به ارتباطات مثبت‌تر و متمرکز بر راه‌حل‌ها می شود، به‌جای اینکه گزارش‌ها فقط بر اشتباهات تمرکز کنند، بنابراین ارتباط مراقب و معلم را تقویت می کنند.

پاداش های انگیزشی

نکته مهم این است که کارنامه روزانه باید به امتیازات و جوایز خانگی مرتبط باشد تا کودکان برای رسیدن به اهداف روزانه انگیزه پیدا کنند.

در پایان روز، کودک کارنامه روزانه خود را به خانه می‌آورد و بر اساس رفتار آن روز در مدرسه، از امتیازات خانه مانند تخصیص زمان صفحه نمایش یا زمان کمی دیرتر به خواب می‌توان به عنوان پاداش استفاده کرد.

نکته مهم این است که این یک برنامه تنبیهی نیست که در آن کودک در صورت برآورده نشدن اهداف، امتیازات خود را از دست بدهد. همچنین رشوه دادن به کودک با دادن پاداش قبل از انجام یک رفتار مناسب نیست.

شواهد نشان می دهد این سیستم پاداش مبتنی بر خانه یکی از بزرگترین عوامل در موفقیت آمیز بودن گزارش کار روزانه است. 

گزارش روزانه، بهترین رویکرد

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد گزارش روزانه یک رویکرد مقرون‌به‌صرفه برای کودکان مبتلا به بیش فعالی به عنوان جایگزینی برای درمان دارویی است . برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان