عامل نامرئی نارضایتی از ازدواج کشف شد / همه را فقط به همسرتان نسبت ندهید!

خط سلامت: ازدواج تحت تاثیر عوامل مختلفی است.

عامل نامرئی نارضایتی از ازدواج کشف شد / همه را فقط به همسرتان نسبت ندهید!

ازدواج به عواملی مانند جذابیت، علایق مشترک و ارزش های مشترک بستگی دارد.

به گزارش خط سلامت خوشبختی طولانی مدت در ازدواج به ژن های فردی افراد بستگی دارد.

ازدواج و تاثیر ژنتیک   

ازدواج و احساس خوشبختی بعد از آن به دلایل مختلفی روی می دهد. یک تحقیق توسط محققان دانشکده بهداشت عمومی ییل نیویورک انجام شده است، می گوید اگر افراد ازدواج کنند و با هم بمانند، خوشبختی طولانی مدت آن ها به ژن های فردی آن ها یا همسرشان بستگی دارد.

این مطالعه که در مجله PLOS ONE منتشر شد ، نقش یک تنوع ژنتیکی را بررسی کرد بر اکسی توسین، هورمونی که در پیوند اجتماعی نقش دارد، تأثیر می‌گذارد.

ژنتیک ، عامل رضایت زناشویی

تیم تحقیقاتی دریافتند وقتی حداقل یکی از طرفین ازدواج دارای تنوع ژنتیکی به نام ژنوتیپ GG در گیرنده ژن اکسی توسین باشد، این زوج رضایت زناشویی و احساس امنیت بیشتری را در ازدواج خود گزارش کردند. این زوج‌ها در مقایسه با سایر زوج‌هایی که ژنوتیپ‌های متفاوتی داشتند، رضایت بیشتری داشتند.

در حالی که نوع گیرنده اکسی توسین، OXTR rs53576، قبلا مورد مطالعه قرار گرفته بود و با ویژگی های شخصیتی مانند ثبات عاطفی، همدلی و اجتماعی بودن مرتبط بود.

این مطالعه نشان می‌دهد احساس افراد در روابط نزدیک شان تحت تأثیر تجربیات مشترک آن ها با شریک شان در طول زمان نیست. در ازدواج، افراد تحت تأثیر استعدادهای ژنتیکی خود و شریک زندگی خود قرار می گیرند.

نقش ژنتیک در دلبستگی

محققان همچنین دریافتند افراد دارای ژنوتیپ GG دلبستگی کمتری را در ازدواج خود گزارش کردند که به نفع روابط آن ها نیز بود. دلبستگی مضطرب سبکی از ناامنی در رابطه است که از تجربیات گذشته با اعضای نزدیک خانواده و شرکای زندگی در طول زندگی ایجاد می‌شود و با کاهش ارزش خود، حساسیت بالا نسبت به طرد و رفتار تأیید جو همراه است.

محققان گفتند ژنوتیپ GG یک فرد و ژنوتیپ GG شریک زندگی آن ها با هم حدود 4 درصد از واریانس رضایت زناشویی را تشکیل می دهند. اگرچه این درصد اندک است، اما با توجه به سایر عوامل ژنتیکی و محیطی که زوج ها در معرض آن قرار دارند، تأثیر قابل توجهی دارد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.  

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان