اگر از ارتفاع می ترسید، این مطلب را حتما بخوانید

خط سلامت: ترس از ارتفاع یکی از انواع ترس های رایج بین افراد است.

اگر از ارتفاع می ترسید، این مطلب را حتما بخوانید

ترس از ارتفاع درمان های مختلفی در روانشناسی دارد.

به گزارش خط سلامت یکی از درمان های رایج در ترس از ارتفاع مواجهه درمانی است.

ترس از ارتفاع و مواجهه درمانی

ترس از ارتفاع طبق گفته روانشناسان از طریق مواجهه درمانی بهبود می یابد. مواجهه درمانی برای یک ترس خاص  به کاهش سایر ترس ها نیز کمک می کند. این نتیجه ای است که توسط روانشناسان انجام شده است که 50 نفر را با ترس از عنکبوت و ارتفاع مورد مطالعه قرار دادند. اگرچه آن ها فقط ترس از عنکبوت ها را درمان کردند، اما ترس از ارتفاع نیز در این روند کاهش یافت.

ترس ها و اختلالات اضطرابی  

اضطراب به ندرت به تنهایی ایجاد می شود. بیمارانی که از یک ترس رنج می برند، اغلب متعاقباً به ترس دیگری مبتلا می شوند. موثرترین روش درمانی در معرض شی محرک قرار گرفتن یا مواجهه درمانی است: بیماران با رویارویی با موقعیت ها یا محرک های ترس آور تحت نظارت روان درمانی، یاد می گیرند بر ترس خود غلبه کنند.

دراین مطالعه مواجهه درمانی برای ترس از عنکبوت نه تنها ترس از عنکبوت ها را کاهش داد، بلکه ترس از ارتفاع را نیز کاهش داد و یک اثر قابل توجه در هر دو معیار ذهنی و رفتاری ظاهر شد: ترس از ارتفاع به طور متوسط ​​15 درصد در نتیجه قرار گرفتن در معرض عنکبوت کاهش یافت.

ترس از عنکبوت و ترس از ارتفاع

کشف اینکه قرار گرفتن در معرض عنکبوت ها ترس از ارتفاع را نیز کاهش می دهد، چشم اندازهای جدیدی را برای درمان مؤثر فوبیا(ترس)  باز می کند.

اینکه دقیقاً چگونه این تأثیر از یک ترس به ترس دیگر منتقل می شود هنوز مشخص نیست. محققان می گویند این اثر را نمی توان به طور کامل با فرآیندهای یادگیری تداعی توضیح داد. اثر تعمیم ممکن است به دلیل افزایش خودکارآمدی در نتیجه مواجهه درمانی باشد.اما شاید یک وجه مشترک بین ترس از عنکبوت و ترس از ارتفاع نیز وجود داشته باشد که مشخص نیست و نیاز به مطالعه بیشتر دارد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان