دانشمندان تمام یافته های قبل را در مورد بازی های ویدیویی رد کردند+لیست بازی های مفید

خط سلامت: بازی نقش زیادی بر عملکرد جسمی و روانی کودکان دارد.

دانشمندان تمام یافته های قبل را در مورد بازی های ویدیویی رد کردند+لیست بازی های مفید

بازی های ویدیویی بر عملکرد شناختی کودکان تاثیر می گذارد.

به گزارش خط سلامت کودکانی که بازی های ویدیویی انجام می دهند مهارت های شناختی بهتری دارند.

بازی های ویدیویی و تاثیرات روانشناختی

بازی های ویدیویی در بین کودکان رواج بیشتری پیدا کرده است. مطالعه‌ای روی حدود 2000 کودک نشان داد کودکانی که سه ساعت یا بیشتر در روز بازی‌های ویدیویی انجام می‌دهند، در آزمون‌های مهارت‌های شناختی شامل کنترل تکانه و حافظه فعال در مقایسه با کودکانی که هرگز بازی‌های ویدیویی انجام نداده‌اند، عملکرد بهتری داشتند. 

بازی های ویدیویی، معایب و مزایا

مطالعات متعددی بازی‌های ویدیویی را با مشکلات رفتاری و سلامت روان مرتبط کرده‌اند. مطالعه حاضر نشان می دهد مزایای شناختی مرتبط با این سرگرمی محبوب نیز وجود دارد که ارزش بررسی بیشتر را دارد.

برای رفع این شکاف تحقیقاتی، دانشمندان دانشگاه ورمونت برلینگتون، داده های به دست آمده از ورود کودکان به مطالعه ABCD را در سنین 9 و 10 سالگی تجزیه و تحلیل کردند. محققان دریافتند کودکانی که سه ساعت یا بیشتر در روز بازی‌های ویدیویی انجام می‌دهند، در کارهای شناختی سریع‌تر و دقیق‌تر از کودکانی بودند که هرگز بازی نمی‌کردند.

آن ها همچنین مشاهده کردند تفاوت در عملکرد شناختی مشاهده شده بین دو گروه با تفاوت در فعالیت مغز همراه بود. تجزیه و تحلیل تصویربرداری مغزی MRI عملکردی نشان داد کودکانی که سه ساعت یا بیشتر در روز بازی‌های ویدیویی انجام می‌دهند، نسبت به کودکانی که هرگز بازی نکرده‌اند، فعالیت مغزی بیشتری در مناطقی از مغز که با توجه و حافظه مرتبط است، نشان می‌دهند.

بازی های ویدیویی و بینایی کودکان

در همان زمان، آن دسته از کودکانی که حداقل سه ساعت در روز بازی‌های ویدیویی انجام می‌دادند، فعالیت مغزی بیشتری در نواحی جلویی مغز نشان دادند که با وظایف شناختی بیشتری همراه است و فعالیت مغزی کمتری در مناطق مغز مرتبط با بینایی داشت. 

محققان فکر می کنند که این الگوها ناشی از تمرین وظایف مربوط به کنترل تکانه و حافظه هنگام بازی های ویدیویی می باشد که از نظر شناختی سخت است و این تغییرات منجر به بهبود عملکرد در کارهای مرتبط می شود.

علاوه بر این، فعالیت نسبتاً کم در نواحی بینایی در میان کودکانی که گزارش کرده‌اند بازی‌های ویدیویی انجام می‌دهند، منعکس‌کننده این است که این ناحیه از مغز در پردازش بصری در نتیجه تمرین مکرر از طریق بازی‌های ویدیویی کارآمدتر می شود.

بازی های ویدیویی و اختلالات روانی

کودکانی که سه ساعت یا بیشتر در روز بازی‌های ویدیویی انجام می‌دهند، در مقایسه با کودکانی که بازی‌های ویدیویی انجام نمی‌دهند، در مقیاس‌های مشکلات توجه، علائم افسردگی، و اختلال نقص توجه/بیش فعالی (ADHD) امتیاز بیشتری کسب کردند.

محققان دریافتند این بازی‌های ذهنی نمرات سلامتی و رفتاری در هر دو گروه به اهمیت بالینی نرسیدند، به این معنی که آستانه خطر بروز رفتارهای مشکل دار یا علائم بالینی را برآورده نکردند. نویسندگان خاطرنشان می‌کنند که این اقدامات مهمی برای ادامه ردیابی و درک هنگام بلوغ کودکان خواهد بود.

نوع بازی های ویدیویی و تاثیرات مغزی

 نویسندگان همچنین تأکید می‌کنند یافته‌های آن ها به این معنا نیست که کودکان باید زمان نامحدودی را با رایانه، تلفن همراه یا تلویزیون خود بگذرانند و نتایج احتمالاً تا حد زیادی به فعالیت‌های خاصی که کودکان در آن انجام می‌دهند بستگی دارد برای مثال، آن ها فرض می‌کنند ژانر خاص بازی‌های ویدیویی، مانند اکشن-ماجراجویی، حل پازل، بازی‌های ورزشی یا تیراندازی، اثرات متفاوتی برای رشد عصبی-شناختی داشته باشند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان