چرا باید خوشبین بود؟/اگر این دلایل را بدانید تمام منفی ها را یکجا رها می کنید

خط سلامت: خوش بینی را چگونه می توان تعریف کرد؟

چرا باید خوشبین بود؟/اگر این دلایل را بدانید تمام منفی ها را یکجا رها می کنید

 

خوش بینی از وصژگی های مهم است که با تقویت آن افراد می توانند زندگی بهتری را داشته باشند.

به گزارش خط سلامت احساس امیدواری به آینده یا رسیدن به هدفی خاص به عنوان خوشبینی شناخته می شود.

خوش‌بینی و تقویت انعطاف‌پذیری

خوش‌بینی به تقویت انعطاف‌پذیری کمک می‌کند، ما را قادر می‌سازد تا آرزوها و اهداف خود را در ذهن حفظ کنیم تا بتوانیم به دنبال آن‌ها عمل کنیم. بنابراین کسانی که خوش بین هستند عزت نفس قوی تری دارند و حس کنترل بیشتری بر شرایط خود دارند.

این باور که یک موقعیت یا رویداد به بهترین نتیجه ممکن منجر می شود به عنوان خوش بینی شناخته می شود.

خوش بین معمولاً بهترین ها را در همه چیز یا همه می بینند. اعتقاد به اینکه اتفاقات خوب رخ خواهد داد و امیدها یا اهداف مردم در نهایت محقق خواهد شد.

خوش بین ها کسانی هستند که معتقدند به اهداف خود می رسند و انتظار دارند اتفاقات خوب اتفاق بیفتد، چه تصادفی و چه با تلاش و پشتکار.

کاوش در مکانیسم های شناختی خوش بینی

بسیاری از مطالعات انجام شده در مورد ماهیت خوش بینانه انسان و مبنای عصبی و شناختی آن، با مقایسه این رفتار با مخالف آن یعنی بدبینی انجام شده است. خواندن در مورد تضاد بین این دو مفهوم به ما کمک می کند مکانیسم های شناختی زیربنای هر دو را درک کنیم.

برای شروع، محققان سعی کرده اند بدبینی و خوش بینی را نه به عنوان مفاهیم دوگانه، بلکه در یک پیوستار تعریف کنند. دنیا برای یک خوشبین پر از امکانات است در حالی که برای یک بدبین همیشه نیمه خالی لیوان است، آنها فقط روی چیزهای منفی اطراف خود تمرکز می کنند.

خوشبینی+فواید روانی

مکانیسم های شناختی خوش بینی 

پردازش اطلاعات انتخابی

فرآیندهای انتخابی نحوه شکل دادن به باورهای قبلی افراد از اطلاعات در یک محیط پیچیده است. این فرآیند عمدتاً ناخودآگاه است و شامل کوتاه کردن و غربالگری اطلاعات است تا با باور موجود فرد مطابقت داشته باشد.

ساده بودن

یک خوشبین همیشه لیوان خود را پر می بیند. از منظر پردازش گزینشی اطلاعات، فرد خوش بین تنها نشانه هایی را انتخاب می کند که باور مثبت او را تقویت می کند. مطالعات ردیابی چشم نشان می دهد وقتی تصاویر منفی و مثبت به یک خوش بین و یک بدبین ارائه می شود، فرد خوش بین در مقایسه با یک بدبین زمان کمتری به تصاویر منفی و ناخوشایند نگاه می کند.

نقش نیمکره چپ مغز

همچنین نشان داده شده است دو نیمکره مغزی هنگام پذیرش نشانه های محیط به روش های متفاوتی عمل می کنند. مطالعات نشان داده اند نیمکره چپ مغز بیشتر با محرک های مثبت سازگار می شود. 

تحقیقات بیشتر نشان می دهد نیمکره چپ نه تنها زمانی که افراد یک نگرش ذهنی مثبت را برای مدت کوتاهی اتخاذ می کنند، درگیر می شود، بلکه زمانی که افراد خوش بین هستند، به عنوان یک ویژگی شخصیتی پایدار نیز درگیر می شود.

انتظار نتیجه مثبت

افراد خوش‌بین معمولاً انتظار نتیجه مثبتی دارند. انتظار نتیجه مثبت به زمانی اشاره دارد که یک فرد درک کند احتمال وقوع یک عمل دارای پیامد مثبت بیشتر است. خوش‌بینی با تقویت عملکرد انطباقی را انجام می‌دهد این عمدتاً به دلیل سوگیری اسناد خوش‌بینانه است تمایل به نسبت دادن توضیحی برای رفتار بر اساس شخصیت و نه عوامل موقعیتی.

خوشبین ها اغلب این نوع سوگیری نسبت را نشان می دهند. آنها بر این باورند نتایج مثبت ناشی از عوامل داخلی، پایدار و جهانی است. در عین حال، آنها معتقدند پیامدهای منفی موقتی، به دلیل عوامل بیرونی و تنها به دلایل خاص هستند.

خوش بینی و ریسک پذیری

خوش بینی با افزایش رفتارهای پیشگیرانه و کاهش استرس و اضطراب مرتبط با احتمال وقوع پیامدهای منفی به عنوان یک عملکرد سازگار عمل می کند. برخی مطالعات خوش بینی را به عنوان پیامد یا نتیجه دست کم گرفتن شناختی ریسک توضیح می دهند، به عبارت دیگر، افراد برای خود سوگیری دارند.

نقش انتقال دهنده عصبی

خوش بینی و استرس با هم ارتباط دارند. خوش بینی برای کاهش سطح استرس شناخته شده است. وقتی فعالیت شیمیایی را که در مغز در زمینه شناخت بدبینانه و خوش بینانه مقایسه می کنیم، می توانیم بفهمیم که مغز چگونه کار می کند. اولاً، بدبینی با ترشح مواد شیمیایی مانند کورتیزول در مغز مرتبط است.

ترشح کورتیزول توسط هیپوتالاموس کنترل می شود و در پاسخ به استرس و ترس آزاد می شود. شرایطی مانند افسردگی، اثرات منفی بر حافظه و ایمنی پایین، همگی با افزایش سطح کورتیزول مرتبط هستند.

از سوی دیگر، خوش بینی با افزایش تولید دوپامین و سروتونین مرتبط است. هر دو این انتقال دهنده های عصبی با القای احساس شادی و نویدبخش خلق و خو خوب مرتبط هستند.

این انتقال دهنده های عصبی همچنین زمانی آزاد می شوند که مغز سعی می کند به شما پاداش دهد و احساس رضایت را به ارمغان بیاورد.

خوش بینی و بدبینی هر دو نقش مهمی در چشم انداز ما از روز دارند. خوش بینی یک ویژگی ثابت نیست و می توان آن را پرورش داد. اگر به طور موثر مورد استفاده قرار گیرد، می توانیم از خوش بینی به نفع خود استفاده کنیم و سبک زندگی سالم تری داشته باشیم، زیرا تنها با رفاه روانی خوب مرتبط است.

خوش+بینی

فواید خوش بینی

سلامت روانی بهتر:

بین خوش بینی و بهبود سلامت روان رابطه وجود دارد. به عنوان مثال در یکی از تحقیقات دانشجویان کالج، کسانی که در شروع ترم خوش‌بینی بیشتری داشتند، گزارش کردند از نتیجه‌گیری آن کمتر ناراحت می‌شوند.

بر اساس یک مطالعه متفاوت، مادرانی که قبل از زایمان سطح خوش بینی بیشتری داشتند، میزان افسردگی پس از زایمان کمتری داشتند. بر اساس تحقیقات انجام شده، خوش‌بینی بیشتر با سطوح پایین‌تر افسردگی در مراقبان مرتبط است.

چرا سلامت روان با خوش بینی بهبود می یابد؟ برای مثال می‌تواند مدیریت موقعیت‌های استرس‌زا را برای ما آسان‌تر کند. محققان روانشناس کشف کرده‌اند افرادی که سطح خوش‌بینی بالاتری دارند، به احتمال بیشتری از مقابله با رویکرد استفاده می‌کنند، که با حل مسئله مشخص می‌شود و به نظر می‌رسد مکانیزم مقابله‌ای سازگارتر است.

برعکس، کسانی که بدبین تر هستند، به احتمال زیاد از مقابله اجتنابی استفاده می کنند، که یک راهبرد مقابله ای است که معمولاً موفقیت کمتری در نظر گرفته می شود و مستلزم انکار یا رهایی از موضوع است. به عبارت دیگر، خوش بینی به سلامت روان کمک می کند، زیرا ما را قادر می سازد تا به جای اجتناب از آنها، به شیوه ای سازگار با مسائل خود برخورد کنیم.

 پیشرفت تحصیلی و حرفه ای:

همانطور که کارشناس خوش بینی چارلز کارور و همکارانش توضیح می دهند، تئوری های خوش بینی نشان می دهد که کسانی که خوش بین تر هستند ممکن است "در مواجهه با چالش های مختلف زندگی (حتی زمانی که پیشرفت دشوار یا آهسته است) اعتماد به نفس و پایداری بیشتری داشته باشند.

خوش بینی کمک می کند تا زمانی که اوضاع بد می شود تحمل کنیم. به عنوان مثال مطالعات نشان داده است دانشجویان امیدوار نرخ ترک تحصیل کمتری دارند.

در یک مطالعه متفاوت، محققان خوش‌بینی دانشجویان سال اول حقوق را قبل از شروع کلاس‌ها ارزیابی کردند و سپس 10 سال بعد دانشجویان را دوباره ارزیابی کردند. آنها دریافتند دانش‌آموزان خوش‌بین‌تر در بلندمدت درآمد بیشتری کسب می‌کنند. به بیان دیگر، خوش‌بینی باعث می شود که فردی مایل باشد که به یک کلاس دشوار بپیوندد یا شغلی با درآمد بالاتر را دنبال کند .

افرادی که ترجیح می‌دهند چیزهای مثبت را تصور کنند، چیزهای بد را به‌جای تراژدی‌های فاجعه‌بار به‌عنوان یک مد روز در نظر می‌گیرند، که آنها را تشویق می‌کند تا سخت کار کنند.

خواب بهتر:

بر اساس یک مطالعه در سال 2019، مثبت بودن توانایی ما برای خواب شبانه را بهبود می بخشد. بیش از 3500 داوطلب خوش بینی و کیفیت خواب آنها توسط محققان مورد ارزیابی قرار گرفت و آنها پنج سال بعد آنها را پیگیری کردند تا ببینند آیا چیزی از نظر کیفیت خواب آنها تغییر کرده است یا خیر. در طول کارآزمایی، محققان دریافتند افرادی که سطح خوش‌بینی بالاتری داشتند، خواب با کیفیت‌تری را تجربه کردند.

با کمال تعجب، محققان دریافتند خوش بینی با ادراک افراد از کیفیت خواب خود به جای مدت زمان واقعی خواب آنها که توسط یک وسیله مچ بسته تعیین می شود، مرتبط است.

مزایای بی شمار خواب توسط محققان کشف شده است، از جمله افزایش خلاقیت و حافظه. افزایش کیفیت خواب حتی اضطراب را کاهش می دهد به عبارت دیگر افزایش کیفیت خواب می تواند یک عامل مؤثر در تأثیرات مثبت خوش بینی بر بدن و ذهن باشد.

سلامت جسمانی بهتر:

تحقیقات نشان داده است خوش بینی با سلامت جسمی و روانی همبستگی مثبت دارد. بر اساس تئوری روانشناسی، افراد خوش بین تمایل بیشتری به انجام اقدامات احتیاطی برای سلامتی خود دارند زیرا سطح اعتماد بیشتری نسبت به اثربخشی تلاش های خود برای ارتقای سلامت دارند.

طبق یک مطالعه افراد خوش بین بیشتر از افراد بدبین عوامل خطر حمله قلبی را کاهش می دهند. طبق یک مطالعه، در طول این تحقیق، افراد بدبین سطوح بالاتری از تصلب شرایین را داشتند که یک عامل خطر برای بیماری قلبی است، در حالی که افراد خوش بین اینطور نبودند. یک مطالعه متفاوت ارتباط بین خوش بینی و کاهش خطر فشار خون بالا را کشف کرد.

 افزایش طول عمر:

ممکن است گفته شود اگر بیشتر از یک فرد معمولی زندگی کنید، عمر طولانی خواهید داشت. برای داشتن زندگی طولانی، حداکثر سن بالقوه خود را در نظر بگیرید. نگرش ها و عادات سالم شاید بتواند به این امر کمک کند. حفظ یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم می تواند کمک کند زندگی طولانی تری داشته باشید. چند چیز دیگر، مانند زیاده روی در غذا و مصرف الکل، احتمال ابتلا به برخی بیماری ها را افزایش می دهد. بسیاری از مردم بر این باورند که وراثت نقش مهمی در تعیین طول عمر دارد.

یک مطالعه در سال 2022 که در ژورنال انجمن سالمندان آمریکا منتشر شد، نشان داد افرادی که سطوح بالاتری از خوش بینی داشتند، شانس بیشتری برای زندگی طولانی تر، تا سن 90 سالگی و بالاتر داشتند. 

 در مقابله با مسائل اجتماعی کمک می کند:

بسیار ساده است که هنگام خواندن در مورد موضوعاتی در اخبار، از فجایع انسانی گرفته تا گرم شدن کره زمین، ناامید شوید. روانشناسان کشف کرده اند که وقتی در مورد چنین مسائل بزرگی می شنویم، می توانیم از آنها دور شویم – به خصوص اگر احساس نکنیم که نمی توانیم تفاوتی ایجاد کنیم. در نتیجه، دانشمندان شروع به بررسی این موضوع کرده‌اند که آیا خوش‌بینی می‌تواند به مبارزه با تمایل ما برای رها شدن کمک کند و ما را برای پرداختن به مسائل اجتماعی ترغیب کند.

بر اساس یک مطالعه در سال 2019 در مجله BioScience مشخص شد، خوش بینی یک جزء کلیدی در توانایی انسان برای حل مشکلات زیست محیطی است. آنها توجه را به این واقعیت جلب می کنند که بسیاری از اخبار مربوط به نگرانی های زیست محیطی تأثیرات فاجعه بار تخریب مناطق طبیعی را برجسته می کند.

با این حال، روانشناسان کشف کرده‌اند پیام‌هایی مانند این - که احساسات نگرانی و ترس را برمی‌انگیزد - همیشه در وادار کردن افراد به عمل موفق نیستند.

نویسندگان ادعا می‌کنند ایجاد پیام‌هایی که خوش‌بین‌تر هستند و دلالت بر دستیابی به آینده‌ای روشن‌تر دارند، یک اقدام ارجح است.

داستان‌های موفقیت - مانند نمونه‌هایی که در آن جوامع در گذشته برای نجات مناطق طبیعی با هم کار کرده‌اند - برای تقویت حس کارآمدی، یا این باور که فرد می‌تواند یک مشکل را با موفقیت حل کند، ضروری است.

 کنترل استرس:

به گفته افراد خوش بین، رویدادهای مثبت از رویدادهای منفی سازگارتر و رایج ترند. آنها بر این باورند می توانند از بروز مسائل در زندگی روزمره خود جلوگیری کنند، از این رو بهتر از افراد بدبین در موقعیت های دشوار مدیریت می کنند.

از آنجا که آنها استرس را به‌جای تهدید به‌عنوان یک چالش در نظر می‌گیرند و از مکانیسم‌های مقابله سازنده‌ای مانند حل مسئله، دریافت کمک و چارچوب‌بندی مجدد استفاده می‌کنند، خوش‌بین‌ها نیز تمایل دارند تحت فشار عملکرد بهتری داشته باشند.

داشتن یک طرز فکر خوش بینانه تأثیر قابل توجهی بر سلامت جسمی و روانی و همچنین توانایی فرد در جهت یابی در موقعیت های اجتماعی و حرفه ای روزانه دارد. افراد خوش بین در رویدادهای نامطلوب و موقعیت هایی که اهداف اصلی زندگی با به کارگیری راهبردهای مقابله ای فعال و مدیریت انطباقی اهداف شخصی و توسعه مانع می شوند، از بدبینان بهتر عمل می کنند. خوش بینی به طور غیرمستقیم بر کیفیت زندگی از طریق استفاده از مکانیسم های مقابله ای خاص تأثیر می گذارد.

مزایای بیشتر خوش بینی

بیشتر اوقات ما را شادتر می کند.

سلامتی ما را حفظ و عمر ما را طولانی می کند.

می توانیم کارهای بیشتری انجام دهیم و بیشتر استقامت کنیم.

ذهنیت خود را از نو سازماندهی کنیم.

به جای مسائل، راه حل ها را در نظر بگیرید.

شکرگزاری را تمرین کنید.

آنچه را که کنترلی روی آن نداریم، بشناسیم و بپذیریم.

چرا خوشبین باشیم

می توان یاد گرفت خوش بین بود. حتی اگر این چیزی نیست که به طور طبیعی در آن مهارت داشته باشید، همچنان می توانید یاد بگیرید که چگونه مثبت تر فکر کنید. مزایای متعددی ممکن است از خوش بینی ناشی شود، از جمله بهبود سلامت روحی و جسمی و همچنین افزایش توانایی برای مدیریت شرایط دشوار.

علاوه بر این، خوش بینی نقش مهمی در تشویق ما به رویارویی با مسائل دشوار اجتماعی به جای اجتناب از آنها دارد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان