با فرد سوگوار این رفتار را نکنید/ روانشناسان فرمول دادند

خط سلامت: سوگ فراینده پیچیده ای است و برای همه یکسان طی نمی شود. سوگواری از پنج مرحله انکار، خشم، چانه زنی، افسردگی و پذیرش تشکیل شده است.

با فرد سوگوار این رفتار را نکنید/ روانشناسان فرمول دادند

سوگ و عبور از آن دارای مراحل مختلفی است.

به گزارش خط سلامت زمانی که افراد عزیزی را از دست می دهند سوگ را تجربه می کنند. عبور از سوگ باید درست و کامل انجام شود و در صورتی که افراد نتوانند با موفقیت این مراحل را طی کنند سلامت روان آنها در معرض خطر قرار می گیرد.

سوگ و مراحل آن

سوگ 4 مرحله دارد. در ادامه این مراحل را توضیح می دهیم:

انکار سوگ

افراد برای جان سالم به در بردن از درد عاطفی به انکار پناه می برند. انکار درد از دست دادن را به حداقل می رساند و نمی خواهند باور کنند عزیزی را از دست داده اند. زمان می برد تا افراد با واقعیت جدید سازگار شوند.

خشم

مرحله دوم در سوگ، خشم است. افراد سعی می کنند خود را با یک واقعیت جدید وفق دهند و ناراحتی عاطفی شدیدی را تجربه می کنند. خشم به افراد امکان می دهد که احساسات را با ترس کمتری از قضاوت یا طرد شدن ابراز کنند.

افسردگی 

افراد با آرام شدن به واقعیت وضعیت فعلی خود نگاه می کنند و با اتفاقاتی که در حال رخ دادن است مواجه می شوند. در این مرحله از سوگ، افراد از دست دادن عزیز را احساس می کنند و احساس اضطراب کم کم فروکش می کند.

پذیرش

آخرین مرحله سوگ پذیرش است. افراد وقتی به پذیرش می رسند در برابر واقعیت مقاومت نمی کنند و در تلاش نیستند که آن را به چیزی متفاوت تبدیل کنند. اندوه و پشیمانی در این مرحله وجود دارد.

مدت زمان سوگ

زمان مشخصی برای طی کردن مراحل سوگ وجود ندارد. فردی این مراحل را در چند هفته طی می کند و برای فردی دیگر ماه ها یا سال ها طول می کشد تا مراحل سوگواری را طی کند.

کمک کردن به فرد دچار سوگ

وقتی فردی سوگوار است، اینکه دیگران بدانند چه باید بگویند یا چه کاری انجام دهند، می تواند دشوار باشد. دیگران تمام تلاش خود را می کنند تا آسایش را ارائه دهند، اما گاهی اوقات بهترین تلاش آنها ناکافی و بی فایده است. گاهی افراد برای مفید بودن نظرات نشاط‌ آور، امیدوارکننده یا حتی طنز را به منظور کاهش درد دیگران ارائه می دهند. نیت خوب است، اما این احساس را در فرد سوگوار ایجاد می کند که درداش دیده یا شنیده نمی شود.

نباید فرد سوگوار را مجبور کرد. دیگران می خواهند کمک کنند فرد سوگوار احساس بهتری داشته باشد، بنابراین معتقدند تحریک کردن آنها برای صحبت کردن از احساسات شان،  قبل ازاینکه واقعاً آماده باشند به آنها کمک می کند. این درست نیست و مانعی برای بهبودی است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان