روانشناسان برای شادی فرمول دادند+ 5 محور مهم شادی را بشناسید

خط سلامت: شادی بیشتر از اینکه تحت تاثیر شرایط باشد به طرز فکر و نحوه نگرش فرد بستگی دارد.

روانشناسان برای شادی فرمول دادند+ 5 محور مهم شادی را بشناسید

شادی برای افراد مختلف معانی متفاوتی دارد. با این حال محققان روانشناسی مثبت گرا برخی از اجزای مشترک احساس شادی را شناسایی کرده اند و این عناصر کلیدی را فرمول شادی نامیده اند.

به گزارش خط سلامت احساس شادی با سلامت روان رابطه مستقیم دارد و به پیشگیری از افسردگی کمک می کند.

شادی چه مولفه هایی دارد؟

شادی و چگونگی خلق آن در لحظات زندگی از دیرباز مورد توجه فیلسوفان و روانشناسان بوده است.

محققان معاصر شادی را به عنوان داشتن دو جنبه مرتبط تعریف می کنند: بهزیستی عاطفی (احساس خوب) و رضایت از زندگی (عملکرد خوب).

بهزیستی عاطفی شامل احساسات مثبت مانند شادی و رضایت به علاوه مدیریت ماهرانه احساسات منفی است. روانشناسان همچنین عوامل اساسی (ژنتیک، شخصیت)، شرایط زندگی (درآمد، شغل)، فعالیت های ارادی (علاقه های شخصی، پیوندهای اجتماعی) و شرایط شناختی (دیدگاه، ارزش ها) را به عنوان مولفه موثر بر احساس شادی معرفی کرده اند.

فرمول شادی چیست؟

فرمول شادی پنج عنصر کلیدی را پیشنهاد می‌کند که در کنار یکدیگر شادی را به ارمغان می آورند. عناصر کلیدی شادی عبارت است از:

قدردانی و شکر گزاری

ارتباطات اجتماعی

خودمراقبتی

داشتن هدف 

طرز فکر سالم

شکرگزاری احساسات منفی را کاهش می دهد، احساس فراوانی را افزایش می دهد و انعطاف پذیری روانی ایجاد می کند. ارتباطات اجتماعی نیاز فرد به تعلق را از طریق روابط شخصی حمایتگر برآورده می کند. اولویت دادن به خودمراقبتی با توجه به نیازهای جسمی، عاطفی و معنوی، ظرفیتی برای شادی ایجاد می کند. کشف هدف و اشتیاق، معنا و انگیزه را القا می کند. 

مطالعات علمی نشان می‌دهد داشتن یک دفتر سپاسگزاری، پیاده‌روی در طبیعت، کار خیرخواهانه داوطلبانه، شادی را افزایش دهد.

قدر دانی و شکر گزاری

شکر گزاری با کاهش اضطراب، افزایش سخاوت و بهبود کیفیت خواب، شادی را افزایش می دهد. مشخص شده است شکرگزاری خطر عود افسردگی را کاهش می دهد. 

ارتباطات اجتماعی

مغز انسان ها برای ارتباط اجتماعی برنامه ریزی شده است. حمایت اجتماعی با کاهش استرس منجر به رشد شخصی، رفاه، تحریک ترشح اکسی توسین می شود؛ این موارد باعث آرامش و رضایت از زندگی می شوند

خودمراقبتی

توجه به نیازهای جسمی، روانی و معنوی از طریق خودمراقبتی، انرژی لازم برای دستیابی به معنا و شادی را فراهم می کند

. خواب کافی، غذاهای مغذی، فعالیت بدنی و استراحت ذهنی منابع ذهنی را برای رسیدگی به نیازهای زندگی  افزایش می دهد. علاوه بر این، تمرین‌هایی که احساسات مثبتی مانند یوگا، موسیقی و زیبایی‌شناسی (مثلاً طبیعت، هنر) ایجاد می‌کنند، شادی را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهند. 

تعیین هدف

زندگی هدفمند انگیزه را تقویت می کند، انعطاف پذیری در سختی ها را تقویت می کند و به شدت با رفاه درک شده در فرهنگ ها ارتباط دارد. جست‌وجوی دلایل مهم شخصی برای زندگی و خلاقیت،  شادی را ارتقا می‌دهد.

طرز فکر سالم

ذهنیت هایی که منعکس کننده انعطاف پذیری، خوش بینی و اعتماد به نفس مثبت هستند، محرک های حیاتی شادی هستند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان