5 مرحله رابطه عاشقانه از زبان یک روانشناس

خط سلامت: رابطه عاشقانه در زن و شوهر ها مراحلی را پشت سر می گذارد که هر کدام چالش هایی دارد.

5 مرحله رابطه عاشقانه از زبان یک روانشناس

رابطه عاشقانه با عشق شروع می شود و وارد یک روند طولانی مدت و پایدار می شود.

به گزارش خط سلامت مراحل شکل گیری رابطه عاشقانه در فرایند ازدواج در این مطلب آورده شده است.

رابطه عاشقانه و مراحل

رابطه عاشقانه و شکل گیری آن فرایند به خصوصی دارد.مراحل  و چالش های مختلف رابطه عاشقانه شامل موارد زیر است:

مرحله فرود روی ماه (شش ماه اول)

مرحله ماه عسل با احساسات شدید و هیجان کشف مشخص می شود. در طول این مرحله، زن و شوهر ها اغلب در اثر شیفتگی کور می شوند، با یکدیگر خوشگذرانی می کنند و با ترجیحات سطحی همسو می شوند و این رابطه بر دیگر جنبه های زندگی آن ها اولویت دارد.

در این مرحله شیفتگی را بپذیرید و در عین حال زمینه را برای ارتباط بهتر و درک متقابل فراهم کنید. این تعادل به ویژه برای جلوگیری از دلبستگی بیش از حد حیاتی است، زیرا تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که سطوح بالاتری از دلبستگی به شریک عاشقانه‌شان دارند، ممکن است با تطبیق کنترل شناختی خود، بر تصمیم‌گیری و تنظیم رفتار در موقعیت‌های روزمره مشکل داشته باشند.

 مرحله اکتشاف (از شش ماه تا دو سال)

با محو شدن هیجان اولیه، زن و شوهرها اغلب وارد مرحله عدم اطمینان می‌شوند، جایی که سرخوشی جای خود را به واقعیت  می‌دهد و شک و تردید ظاهر و تفاوت ها آشکار می شود.

واکنش‌های غیر متفکرانه در این مرحله رابطه را به خطر می اندازد، زیرا تحقیقات نشان می‌دهد احتمال افزایش استرس در طول تعاملات آسیب‌زا در مواقع عدم اطمینان وجود دارد.

به جای اجتناب از بحث های دشوار، با چالش ها روبرو شوید . حل پیشگیرانه مشکل از تشدید تنش جلوگیری می کند و پایه ای برای حل و فصل می سازد.

مرحله انطباق (پس از دو سال)

این مرحله نشان‌دهنده دوره‌ای از سازگاری، استقرار در روال‌ها و ادغام زندگی یکدیگر است که نیازمند تعادل بین هویت‌های فردی و مسئولیت‌های مشترک است.

برای پیشرفت در این مرحله، تغییر را به عنوان بخشی طبیعی از سفر بپذیرید. رشد شخصی یکدیگر را تشویق کنید، با درک اینکه رشد برای یک رابطه پر رونق ضروری است. مسئولیت های مشترک را به عهده بگیرید و سازش را تمرین کنید.

مرحله تعهد (بیش از دو سال)

با پذیرش واقعی یکدیگر، تعهد عمیق تری ایجاد می شود. در اینجا، زن و شوهر از هیجان اولیه فراتر رفته و فعالانه سرمایه گذاری در رابطه را انتخاب می کنند.از آنجایی که جرقه اولیه خاموش می شود، زن و شوهرها از کاهش صمیمیت جنسی می ترسند. با این حال، حفظ هیجان غیرممکن نیست، فقط به تلاش مستمر نیاز دارد.

مرحله پذیرش (بیش از پنج سال)

مرحله پذیرش گواهی بر استحکام و عمق یک رابطه است. این مرحله شامل پذیرش عیوب یکدیگر، قدردانی و یافتن رضایت در لحظه حال است.

زن و شوهر ها در این مرحله پیوندهای غیرقابل جایگزینی ایجاد می کنند و به منابع قابل اعتماد حمایت تبدیل می شوند. علیرغم ارتباط عمیقاً ریشه‌دار، مهم است در این مرحله با تلاش‌های عمدی مداوم برای تجلیل از ویژگی‌های منحصر به‌ فرد شریک زندگی و رابطه خود حرکت کنید.

قدردانی را با ابراز قدردانی از مشارکت شریک زندگی خود و جنبه های مثبت رابطه تقویت کنید. این کار پیوند را تقویت می کند و یک حلقه بازخورد مثبت ایجاد می کند که رضایت کلی از رابطه را افزایش می دهد.

روابط ذاتا پویا هستند و از مرحله ماه عسل فراتر می روند. کسانی که از تغییر استقبال می‌کنند، آشکارا با هم ارتباط برقرار می‌کنند و مراحل مختلف را با هم مرور می‌کنند، آماده ایجاد ارتباطات پایدار و غنی هستند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان