زنان بیش فعال با چه مشکلاتی مواجه اند+راهکار

خط سلامت: بیش فعالی( ADHD ) تنها بر یک جنسیت خاص تأثیر نمی گذارد.

زنان بیش فعال با چه مشکلاتی مواجه اند+راهکار

بیش فعالی( ADHD ) بیشتر در پسران تشخیص داده می شود در نتیجه بسیاری از دختران مبتلا به بیش فعالی( ADHD ) خود را نادیده می گیرند یا بعداً در زندگی تشخیص داده می‌شوند.

به گزارش خط سلامت بیش فعالی( ADHD ) در زنان به طور متفاوتی ظاهر می شود و علائم اغلب حول محور بی توجهی به جای بیش فعالی است .

بیش فعالی( ADHD ) زنان

بیش فعالی( ADHD ) در زنان با استراتژی های مدیریتی مناسب قابل کنترل است.  زنان مبتلا به بیش فعالی( ADHD ) می توانند یاد بگیرند چگونه با علائم خود کنار بیایند و در تمام زمینه های زندگی پیشرفت کنند. داشتن استراتژی های مدیریتی برای داشتن یک زندگی رضایت بخش با بیش فعالی( ADHD ) مهم است.

راه های مدیریت بیش فعالی( ADHD ) در زنان

در زیر به چند نکته برای مدیریت ADHD در زنان پرداخته شده است:

درک بیش فعالی( ADHD ) و چگونگی تأثیر آن بر زنان

درک تفاوت های ظریف بیش فعالی( ADHD )  برای شناخت ارائه راه های منحصر به فرد و شناخت چگونگی تجلی بیش فعالی( ADHD ) در زندگی ضروری است.

به عنوان مثال درک اینکه چگونه فراموشی، بی نظمی عاطفی و بی نظمی ایجاد می شود و به تجربیات شکل می دهد، به زنان کمک می کند تصویر واضح تری از راه های مدیریت علائم بیش فعالی( ADHD ) خود به دست آورند.

علائم منحصر به فرد در رابطه 

به عنوان مثال ممکن است متوجه شوند باید اقدامات بیشتری انجام دهند تا مطمئن شوند ضرب الاجل ها را فراموش نمی کنند یا اینکه تمایل دارند خیلی راحت تر از دوستان خود از نظر احساسی تحریک شوند.

آگاه شدن از علائم بیش فعالی( ADHD ) اولین قدم در مدیریت بهتر بیش فعالی( ADHD )  به عنوان یک زن می باشد.

شناسایی نقاط قوت

شناسایی و استفاده از نقاط قوت برای ایجاد اعتماد به نفس و پیمایش چالش های مرتبط با بیش فعالی( ADHD )  حیاتی است.

به عنوان مثال یک زن مبتلا به بیش فعالی( ADHD ) نقاط قوت خود را در چندوظیفه بودن و تفکر خلاق شناسایی می کند که نقش مثبتی در نقش او به عنوان عضو تیم در محل کار دارد. یک روش مفید برای شناسایی نقاط قوت این است که زنان در طول روز یک دفتر یادداشت از دستاوردها و موفقیت های خود داشته باشند.

پیدا کردن بهترین راه متناسب با فرد

زنان مبتلا به بیش فعالی( ADHD ) اغلب از یک رویکرد شخصی برای مدیریت علائم سود می برند. به عنوان مثال، زنی مبتلا به بیش فعالی( ADHD ) را در نظر بگیرید که برای حفظ تمرکز در طول مکالمات گروهی تلاش می کند. در مرحله آزمایش، او استراتژی‌های مؤثری مانند تکنیک‌های گوش دادن فعال و استفاده از سؤالات باز برای بازگشت به مکالمه را کشف می‌کند.

با گنجاندن این روش ها، او توانایی خود را برای درگیر ماندن و پیگیری موثرتر بحث ها در محیط های اجتماعی افزایش می دهد.

ایجاد یک محیط سازگار با بیش فعالی( ADHD )

تطبیق محیط اطراف خود برای مقابله با چالش های بیش فعالی( ADHD ) عملکرد و بهره وری روزانه را به طور قابل توجهی بهبود می بخشد.

در اینجا چند پیشنهاد برای شروع وجود دارد:

 هرگونه حواس پرتی را به حداقل برسانید

هنگام کار، هرگونه وسوسه را از بین ببرید. چه به تلفن خود نگاه کنید، یک وب سایت یا صحبت با یک همکار، مطمئن شوید که چیزی در اطراف خود ندارید که ممکن است تمرکز شما را تغییر دهد.

رهایی از کمال

کمال‌گرایی برای زنان مشکل‌ساز می باشد، زیرا از آن‌ها انتظار می‌رود در بسیاری از کارها به طور هم‌زمان خوب باشند، مثلاً در محل کار، زندگی و مادری. این ها مسئولیت های زیادی هستند که باید انجام شوند، بنابراین حفظ فشار برای عملکرد عالی تأثیر منفی بر عزت نفس دارد.

رها کردن نقاب ها

نقاب زدن در بیش فعالی( ADHD ) به تلاش های آگاهانه یا ناخودآگاه افراد برای پنهان کردن یا سرکوب علائم آن ها به منظور مطابقت با انتظارات اجتماعی یا جلوگیری از قضاوت های منفی و ننگ است.

زنان مبتلا به بیش فعالی( ADHD ) به دلایل مختلفی مانند هماهنگی با همسالان، تلاش برای برآوردن انتظارات اجتماعی از زنان و پنهان کردن مبارزات مربوط به کارشان نقاب می زنند.

توصیه های مهم برای زنان 

اگر فراموشی را به خاطر کمبود خواب می دانید، سعی کنید فراموشی را به عنوان یک ویژگی انسانی بپذیرید، خواب را در اولویت قرار دهید و روال های سالمی را ایجاد کنید.

اگر بیش از حد در کلاس یادداشت برداری می کنید یا تمام شب ها را برای آماده شدن در آزمون بیدار می مانید، سعی کنید از تکنیک های مطالعه کارآمد در مقابل تاکتیک های لحظه آخری استفاده کنید.

اگر تلاش آگاهانه ای برای جلوگیری از بی قراری خود انجام می دهید، بی قراری را به عنوان یک کمک شناختی در آغوش بگیرید.

اگر در گفتگوها یا به اشتراک گذاشتن نظرات خودداری می کنید، ضمن بیان افکار و نظرات خود ، سعی کنید ارتباطات  را تشویق کنید.

اگر وانمود می کنید در موقعیت های اجتماعی آرام و در کنار هم قرار می گیرید، اما وقتی تنها هستید ناراحت و ناامید می شوید سعی کنید تعامل اجتماعی معتبر داشته باشید و به خود اجازه دهید احساسات واقعی را بیان کنید.

شناسایی شرایط موجود

شرایط همزیستی اغلب با بیش فعالی( ADHD )  در زنان همراه است. شناسایی و پرداختن به این شرایط برای مراقبت جامع که تضمین می‌کند همه علائم و نیازهای زنان برطرف شده‌اند، بسیار مهم است.

شرایط رایج در زنان مبتلا به بیش فعالی( ADHD )

در حالی که این یک لیست قطعی نیست، شرایط خاصی وجود دارد که احتمال وجود این اختلالات در کنار بیش فعالی( ADHD )  در زنان بیشتر است:

اضطراب فراگیر

اضطراب اجتماعی

افسردگی

اختلال پیش از قاعدگی

تمرکز روی کارهای مورد علاقه

اولویت‌بندی فعالیت‌های همسو با علایق  یک استراتژی قدرتمند برای زنان مبتلا به بیش فعالی( ADHD ) می باشد.

درگیر شدن در فعالیت هایی که باعث شادی می شوند نه تنها بهزیستی را افزایش می دهند، بلکه به عنوان یک خروجی ارزشمند برای مدیریت علائم بیش فعالی( ADHD ) عمل می کنند.

در اینجا چند نکته برای مشغول شدن به کارهای مورد علاقه آورده شده است:

اشتیاق خود را در برنامه روزانه یا هفتگی خود ادغام کنید. این ثبات نه تنها تعامل منظم را تضمین می کند، بلکه جنبه ای قابل پیش بینی و لذت بخش از برنامه را نیز فراهم می کند.

هنگام درگیر شدن در کار مورد علاقه خود، ذهن آگاهی را تمرین کنید. به طور کامل در لحظه حضور داشته باشید و به خود اجازه دهید بدون حواس پرتی در فعالیت غوطه ور شوید.

حمایت اطرافیان

ایجاد یک شبکه حمایتی از دوستان، خانواده یا همکارانی که بیش فعالی( ADHD )  را درک می کنند و به آن احترام می گذارند برای رفاه عاطفی ضروری است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان