هر چه به دل شب نزدیکتر شوید،رویاهایتان عجیب‌تر می شود

خط سلامت: خواب های افراد در طول شب متفاوت هستند.

هر چه به دل شب نزدیکتر شوید،رویاهایتان عجیب‌تر می شود

خواب ها و رویا ها هرچه به آخر شب نزدیک می شوند رویاها عجیب تر می شوند.

به گزارش خط سلامت یک مطالعه جدید نشان داده است هر چه بیشتر از ساعت شب گذشته باشد، بیشتر احتمال دارد که رویاهای عجیب و غریب و تصاویر عجیب و غریب در خواب دیده شوند.

خواب های نیمه شب

افراد در ساعات پایانی شب رویاهای متفاوتی را می بینند. این مطالعه در مجله آگاهی و شناخت چاپ شد. این مطالعه بر اساس 68 دانش آموز (58 نفر از آن ها زن) در دو دانشگاه در انگلستان انجام شد.

 در دو شب غیر پیاپی یک ساعت زنگ دار از پیش برنامه ریزی شده چهار بار در طول شب، در فواصل دو ساعته زنگ خورد.پس از هر بیداری آن ها در یک دستگاه صوتی دیجیتال صحبت کردند تا محتویات هر رویایی را که دیدند ضبط شود.

نتایج نشان داد رویاهای آخر شب به طور قابل ملاحظه‌ای عجیب‌تر و استعاری‌تر از رویاهای اوایل شب ارزیابی می‌شوند.

خواب های عجیب

شرکت‌کنندگان همچنین رویاهای آخر شب خود را احساسی‌تر ، شدیدتر و «مهم‌تر»تر از رویاهای اوایل شب در نظر گرفتند.به همین ترتیب رویاهای آخر شب بیشتر به گذشته های دور مربوط می شد.

نویسندگان می نویسند دانستن بیشتر در مورد اینکه چگونه محتوای رویاها در طول شب تغییر می کند بینشی در مورد ماهیت این فرآیندهای فعال سازی حافظه ارائه می دهد.

این مطالعه می گوید: در مجموع، افزایش عجیب‌وغریب، استعاره و واریانس جهت‌گیری زمانی رویاهای آخر شب، راه‌های مختلفی را نشان می‌دهد که در آن‌ها شناخت خواب اواخر شب نسبت به رویاهای اوایل شب روان‌تر، خلاقانه‌تر و تداعی‌کننده‌تر است.

نویسندگان پیشنهاد می‌کنند تحقیقات آینده بررسی می کند که آیا افرادی که رویاهای عجیب‌تر دارند در اندازه‌گیری‌های خلاقیت نیز امتیاز بالاتری دارند یا خیر.

رویاها و ملاتونین

یکی دیگر از عوامل پشت رویاهای عجیب و غریب هورمون ملاتونین است که بسیاری از افراد آن را به عنوان مکمل مصرف می کنند. تحقیقات نشان داده است ملاتونین روی رویاها، به ویژه رویاهای واضح تأثیر می گذارد.  

ملاتونین وازوتوسین را آزاد می‌کند، ماده‌ای که به حافظه اجازه می‌دهد تا هنگام خواب دیدن تجدید و به روز شود.

این به ایجاد رویاهای واضح (یا حتی کابوس های واضح) کمک می کند و مردم تمایل دارند آنها را واضح تر به خاطر بسپارند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان