آنچه می خورید بر استرس و اضطراب تأثیر می گذارد+لیست مفید و مضرها

خط سلامت: رژیم غذایی افراد تاثیر مستقیم بر استرس و اضطراب دارد.

آنچه می خورید بر استرس و اضطراب تأثیر می گذارد+لیست مفید و مضرها

رژیم غذایی مناسب و سالم سلامت روان را بهبود می بخشد.

به گزارش خط سلامت برخی خوراکی ها باعث افزایش استرس و اضطراب می شوند.

رژیم غذایی و استرس

رژیم غذایی شامل شکر و کربوهیدرات های فرآوری شده به استرس کمک می کنند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد رژیم غذایی بر خلق و خو، از جمله افسردگی و اضطراب و همچنین پاسخ استرس به بدن تأثیر می گذارد.

به عنوان مثال یک مطالعه در سال 2021 که در مجله Clinical Nutrition دانشگاه Edith Cowan در استرالیا منتشر شد، نشان داد خوردن یک رژیم غذایی غنی از میوه و سبزیجات با استرس کمتری همراه است.

از 8600 شرکت‌کننده افرادی که روزانه حداقل 470 گرم میوه و سبزی می‌خوردند، 10 درصد کمتر از افرادی که کمتر از 230 گرم میوه مصرف می‌کردند، استرس داشتند. محققان بر این باورند مطالعه آن ها از ارتباط بین رژیم های غذایی غنی از میوه و سبزیجات و سلامت روان پشتیبانی می کند.

خلق و خو توسط مغز تنظیم می‌شود و برای کارکرد صحیح، مغز به سوخت بهینه از مواد مغذی موجود در غذا نیاز دارد.

غذاهای مضر برای سلامت روان

کارشناسان سلامت مغز می‌گویند بزرگ‌ترین مقصران غذایی که به استرس کمک می‌کنند ، کافئین، شکر، نوشیدنی‌های الکلی و اصلاً غذا نخوردن هستند.

غذاها یا نوشیدنی های حاوی کافئین ضربان قلب را افزایش می دهند، باعث عصبانیت، اختلالات خوابیدن و غیره می شوند. اگرچه کافئین باعث اضطراب نمی شود، اما در ایجاد آن نقش دارد.

غذاهای مفید برای سلامت روان

غذاهای مغذی، پروتئین و چربی های سالم  بر سلامت روان تأثیر مثبت می گذارند. انتقال‌دهنده‌های عصبی مغز (سروتونین، دوپامین، و غیره) به اسیدهای آمینه پروتئین و کوفاکتورهای مغذی (ویتامین‌های A، D، C، B، و غیره) از سایر غذاهای غنی از مواد مغذی متکی هستند. به همین دلیل هنگام تلاش برای بهبود وضعیت ذهنی، ارزیابی تغذیه بسیار مهم است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان