روانشناسان می گویند با همسرتان این مدلی دعوا کنید

خط سلامت: دعوا زن و شوهر با یکدیگر، سلامت روان کودک را تحت تاثیر قرار می دهد.

روانشناسان می گویند با همسرتان این مدلی دعوا کنید

دعوا زن و شوهر با یکدیگر که غالبا به رفتار پرخاشگرانه از هر دو طرف رابطه منتهی می شود، نقش مهمی در سلامت روان و عملکرد کودک ایفا می کند.

به گزارش خط سلامت یک مطالعه اخیرا نشان می دهد نحوه برخورد پدران با تعارضات زوجی به طور قابل توجهی بر رشد اجتماعی-عاطفی فرزند تأثیر می گذار .

دعوا زن و شوهر چه تاثیری بر فرزند دارد؟

دعوا زن و شوهر بایکدیگر سلامت روانی- هیجانی فرزند را کاهش می دهد.

یافته های یک مطالعه جدید که در مجله روانشناسی خانواده منتشر شده است، پیامدهای مهمی برای خانواده ها دارد. محققان در این مطالعه تاکید می کنند در حالی که تعارضات در رابطه زن و شوهر رایج است، نحوه مدیریت آن ها  بر رفاه عاطفی و اجتماعی فرزندان تأثیر می گذارد.

بر اساس تئوری سیستم های خانواده، هدف محققان درک بهتر این موضوع بود که چگونه تعارضات زن دو شوهر با یکدیگر به رشد مهارت های اجتماعی-عاطفی کودک تاثیر می گذارد.

رشد اجتماعی-عاطفی یک حوزه حیاتی از رشد است که شامل توانایی درک، بیان و تنظیم احساسات می شود.

صمیمیت پدر و رشد فرزند

در یک مطالعه شامل 3955 آزمودنی، رابطه مشکلات زن و شوهر با یکدیگر با رشد روانی-اجتماعی فرزند مورد مطالعه قرار گرفت.

برای سنجش فراوانی تعارضات زن و شوهر، از پدران در مورد اختلافاتشان در مورد موضوعات مختلف (مانند کارهای خانه، پول و فرزندپروری) سؤال شد. همچنین رشد اجتماعی-عاطفی کودکان را از طریق یک مقیاس 24 سوالی که توسط مادران گزارش شده بود اندازه گیری کرد.

این مقیاس شامل سؤالاتی در مورد جنبه های مثبت و منفی رفتار اجتماعی-عاطفی کودکان (مانند توانایی تعامل اجتماعی و مدیریت احساسات) بود. علاوه بر این، این مطالعه میزان مشارکت پدر، صمیمیت، استرس والدین و تعداد دفعاتی که زن و شوهر موفق به حل مشکل می شدند را می سنجید.

محققان دریافتند پدرانی که درگیر مشکلات زیادی با همسر خود بوند، مشارکت و صمیمت کمتری در فرزندپروری نشان می دادند.

بهبود رشد عطفی- اجتماعی فرزند

یکی از یافته های کلیدی این مطالعه، تاثیر حل تعارض به شیوه سازنده بر سلامت روان فرزند بود.

مشخص شد هنگامی که پدران برای حل تعارض به شیوه ای سازنده تلاش می کنند، اثرات منفی مشکلات زن و شوهر با یکدیگر بر مهارت‌های اجتماعی-عاطفی فرزندان کاهش می یابد.

به عبارت دیگر پدرانی که از روش‌های سازنده مانند بحث آرام و سازش برای حل تعارضات زن و شوهری استفاده می‌کردند، تأثیر منفی این مشکلات را بر فرزندان کاهش می‌دادند.

نکته مهم تر از وقوع مشکلات زن و شوهری این است که افراد چگونه آن را مدیریت کنند. اگر والدین استراتژی های سازنده ای برای حل تعارض اتخاذ کنند، به طور قابل توجهی اثرات مخرب مشکلات زوجی را بر رشد فرزندان کاهش می دهند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان