این 7 رفتار نشان می دهد اعتماد به نفستان پایین است

خط سلامت: اعتماد به نفس در حقیقت نشان دهنده این است که یک فرد چقدر به توانایی خود برای انجام کاری اطمینان دارد.

این 7 رفتار نشان می دهد اعتماد به نفستان پایین است

اعتماد به نفس بالا احتمال ابتلا به افسردگی را کاهش می دهد.

به گزارش خط سلامت اگرچه امروزه مزایای اعتماد به نفس بر هیچکس پوشیده نیست ولی اغلب اوقات افراد عادت های کلامی و رفتاری خاصی دارند که تضعیف اعتماد به نفس را به دنبال دارد.

اعتماد به نفس؛ یک مفهوم پیچیده

اعتماد به نفس مفهموم پیچیده ای است. اگر اعتماد به نفس بیش از حد بالا باشد، احتمال مغرور شدن و خودشیفتگی وجود دارد و در صورتی که اعتماد به نفس بسیار ضعیف باشد حالت درماندگی و افسردگی ایجاد می شود.

چه چیزی اعتماد به نفس را کاهش می دهد؟

مشخص شده است انجام برخی کارهای خاص منجر به کاهش اعتماد به نفس می شود؛ در ادامه این موارد را توضیح می دهیم:

 

بی قراری

بی قراری یک رفتار رایج در مواقع اضطراب یا ناراحت است. بی قراری برای فرد مضطرب راهی برای تخلیه انرژی است، اما برای دیگران نشان دهنده اعتماد به نفس پایین است.

افزایش خودآگاهی منجر به تقویت اعتماد به نفس می شود. با تشخیص اینکه چه زمانی دچار بی قراری  می شوید، شروع کنید. هنگامی که عادت را شناسایی کردید، سعی کنید آگاهانه آن را ترک کنید.

 آهسته صحبت کردن

آهسته صحبت کردن و عدم برقراری ارتباط چشمی به دیگران این پیام را منتقل می کند که فرد فاقد اعتماد به نفس کافی است.

اجتناب از تماس چشمی

تماس چشمی ابزار قدرتمندی در انتقال اطلاعات است.

مشخص شده است اجتناب از تماس چشمی این پیام ضمنی را منتقل می کند که فرد اعتماد به نفس کافی ندارد و تمام تلاش خود را برای فرار از موقعیت به کار می گیرد.

این بدان معنا نیست که خیره شدن به دیگران هنگام مکالمه مفید است؛ در عوض تماس چشمی متعادل است که تاثیر مثبت فراوانی بر تعاملات اجتماعی بجای می گذارد.

عذرخواهی بیش از حد

عذر خواهی دائم برای چیزهای کوچکی که مستلزم عذرخواهی نیستند؛ نشان دهنده کمبود اعتماد به نفس است.

کم اهمیت جلوه دادن دستاوردها

گاهی اوقات، انسان بدترین منتقد خود است. برخی افراد به موفقیت های بزرگی دست می یابند و به جای اعتراف به تلاش و موفقیت خود، آن را کم اهمیت جلوه می دهند. چنین رفتارهایی به تدریج منجر به کاهش اعتماد به نفس می شود.

زبان بدن مردد

زبان بدن مردد و نامطمئن باعث می شود فرد فاقد اعتماد به نفس به نظر برسد.

از طرف دیگر، راه رفتن با اطمینان و استفاده از حرکات صحیح هنگام صحبت کردن، به طور قابل توجهی درک دیگران از اعتماد به نفس فرد را افزایش می دهد.

خودگویی منفی

همه انسان ها صداهایی ظریف اما تاثیر گذار را در ذهن خود دارند.

این خودگویی ها ( افکار) گاهی اوقات تشویق کننده هستند، گاهی اوقات بدترین منتقد. اگر صدای درونی دائماً منفی باشد، اعتماد به نفس  را از بین می برد.

خودگویی های منفی مانند "من نمی توانم این کار را انجام دهم" یا "من به اندازه کافی خوب نیستم"؛ در رفتار ظاهری نفوذ می کند و باعث می شود اعتماد به نفس تضعیف شود.

نکته کلیدی این است که از این خودگویی های منفی آگاه شوید، آن ها را به چالش بکشید و این افکار را با جملات تاکیدی مثبتی مانند "من می توانم" جایگزین کنید.

نحوه صحبت با خود مهم است. خودگویی مثبت نه تنها اعتماد به نفس را افزایش می دهد، بلکه نحوه درک دیگران را نیز تغییر می دهد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان