دائم به بچه ها نگویید تو خوشگلی+یافته ای عجیب در مورد عزت نفس

خط سلامت: عزت نفس در کودکان به عوامل مختلفی بستگی دارد.

دائم به بچه ها نگویید تو خوشگلی+یافته ای عجیب در مورد عزت نفس

عزت نفس بالا در کودکان منجر به بهبود رشد روانی آن ها می شود.

به گزارش خط سلامت ظاهر بدنی مهم ترین عامل در عزت نفس کودکان است.

عزت نفس در کودکان

عزت نفس با ظاهر بدنی همبستگی بالایی دارد. یک مطالعه جدید روی بیش از 33000 کودک در 21 کشور نشان می دهد ظاهر بدنی مهمترین عاملی است که عزت نفس کودکان را تعیین می کند و از سایر عوامل مانند شایستگی تحصیلی، ورزش یا روابط با همسالان پیشی می گیرد.

مطالعه جدیدی در ژورنال بین المللی توسعه رفتاری منتشر شد ، مفروضات مربوط به چگونگی رشد عزت نفس کودکان در سراسر جهان را به چالش می کشد.

برخلاف باور رایج، احساسات کودکان در مورد ظاهر فیزیکی آن ها بیشتر از شایستگی تحصیلی، مهارت های ورزشی یا روابط اجتماعی با ارزش کلی آنها مرتبط است.

خودارزیابی ظاهری و عزت نفس

طبق نتایج مطاله خودارزیابی ظاهری قوی ترین همبستگی را با عزت نفس کلی، با اندازه اثر 0.64 نشان داد. این امر اهمیت اصلی ظاهر را در رشد خودانگاره کودکان نشان می دهد.پیروی از هنجارهای رفتاری برای خودانگاره ضروری است.

دلایل اهمیت ویژگی های ظاهری

ظاهر افراد برای دیگران بسیار قابل مشاهده است و به راحتی مورد قضاوت قرار می گیرد، برخلاف ویژگی های درونی بیشتری مانند هوش.

ظاهر  تا حد زیادی کنترل فرد است، اما پیامدهای اجتماعی عمده ای را از نظر پذیرش همسالان و ارزیابی بزرگسالان به همراه دارد. علاوه بر این رسانه‌ها و فرهنگ مدرن پیام‌های فراگیر درباره اهمیت جذابیت فیزیکی و زیبایی منتقل می‌کنند.

در اواسط کودکی، کودکان به طور فزاینده ای متوجه می شوند چگونه ظاهر آن ها بر ارزیابی همسالان و بزرگسالان از آنها تأثیر می گذارد. دیده شدن زیاد ظاهر، فقدان کنترل بر ظاهر و درک روز افزون تأثیر اجتماعی باعث می‌شود ظاهر فیزیکی در رشد خودپنداره کودکان نقش اساسی داشته باشد.

خود ارزشی سالم به تعادل بستگی دارد

اگر چه ظاهر فیزیکی قدرت خاصی دارد، اما این مطالعه تأیید می‌کند کودکان هنگام شکل‌گیری ارزش کلی خود، خودارزیابی‌هایی را در حوزه‌های مختلف به کار گیرند. کارشناسان بر اهمیت پرورش شایستگی، اعتماد به نفس و احترام در حوزه های مختلف زندگی کودکان تاکید می کنند.

این به معنای ایجاد فرصت‌هایی برای کشف علایق مختلف تمجید از تلاش و شخصیت به جای ویژگی‌های ثابت، ارائه محبت و روابط بی‌قید و شرط، متعادل کردن تمرکز شدید بر ظاهر، و پرورش ذهنیت رشد است که توانایی‌ها را توسعه می دهد.

عوامل مهم در عزت نفس

رشد کامل عزت نفس علاوه بر ظاهر بدنی مستلزم تقویت ادراک کودکان از خود در ابعاد ورزشی، هنری، تحصیلی، اجتماعی، اخلاقی و سایر ابعاد است. این یافته ها خطرات تاکید بیش از حد بر ظاهر فیزیکی و نیاز به کمک به کودکان برای ایجاد عزت نفس ایمن در ابعاد تحصیلی، اجتماعی، اخلاقی، ورزشی و هنری زندگی را برجسته می کند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان