زنان از دلقک ها بیشتر می ترسند یا مردان؟+علل روانی

خط سلامت: ترس یا فوبی واکنش های وحشت زدگی نسبت به محرک های محیطی است.

زنان از دلقک ها بیشتر می ترسند یا مردان؟+علل روانی

ترس از دلقک (کولروفوبیا) یکی از انواع ترس است که افراد از دیدن دلقک دچار احساس وحشت زدگی می شوند.

به گزارش خط سلامت مطالعه جدید در مورد ترس از دلقک (کولروفوبیا) نشان می دهد علل اصلی آن غیرقابل پیش بینی بودن و قرار گرفتن در معرض رسانه ها است.

ترس از دلقک (کولروفوبیا)

ترس از دلقک (کولروفوبیا) حداقل یک قرن است که یک پدیده به طور گسترده در بین بزرگسالان و کودکان در فرهنگ های مختلف ثبت شده است، اما شیوع دقیق آن در بین مطالعات ناسازگار است.

یک نظرسنجی در سال 2022 از بزرگسالان از 64 کشور نشان داد 54 درصد از پاسخ دهندگان گزارش دادند درجاتی از کولروفوبیا دارند.

دلایل ترس از دلقک (کولروفوبیا)

در این نظرسنجی قوی‌ترین عوامل تأثیر رسانه‌ها و غیرقابل پیش‌بینی بودن یا عدم اطمینان در مورد دلقک‌ها بود. این یک مبنای منطقی برای ترس از دلقک ها را نشان می دهد به عنوان مثال اگر کسی دلیلی برای مشکوک شدن به آسیب در حضور یک محرک خاص مانند رفتار نامنظم یا تهدیدآمیز داشته باشد، بیزاری از آن محرک منطقی است.

زنان دلقک ها را ترسناک تر می دانند

این مطالعه نشان داد زنان بیشتری نسبت به مردان ترس از دلقک ها را گزارش کردند و ترس آن ها نیز شدیدتر بود.این مشابه تحقیقات قبلی در مورد سایر فوبیاهای خاص مانند ترس از مار و عنکبوت است.

دلیل این تفاوت مشخص نیست، اما برخی نظریه‌ها نشان می‌دهند زنان نسبت به تهدیدات بالقوه حساس‌تر می باشند و  واکنش‌های قوی‌تری به حالات صورت دارند و بیشتر ترس خود را ابراز می کنند.

ترس از دلقک و افزایش سن

این مطالعه همچنین نشان داد ترس از دلقک ها با افزایش سن افراد کاهش می یابد که با ترس های دیگر مربوط به چیزهای خاص باز هم مانند عنکبوت یا مار مطابقت دارد.

ترس از دلقک و یک پاسخ روده ای

این مطالعه همچنین نشان داد واکنش غریزی و روده‌ای در ترس از دلقک (کولروفوبیا) وجود دارد، مشابه پاسخی که در حضور محرک‌های مرتبط با ترس مانند مارها یا عنکبوت‌ها تجربه می‌شود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان