هر چه بیشتر به خاطرات بچسبید، محو می شوند+این یافته علمی است

خط سلامت: فراموش کردن و از یاد بردن خاطرات یکی از اتفاقاتی است که افراد تلاش می کنند از این موضوع جلوگیری کنند.

هر چه بیشتر به خاطرات بچسبید، محو می شوند+این یافته علمی است

فراموش کردن خاطرات به مرور زمان اتفاق می افتد.

به گزارش خط سلامت یک مطالعه جدید نشان می‌دهد افراد هر چه بیشتر یک خاطره را به خاطر بیاورند، سریع‌تر از بین می‌رود، زیرا جزئیات با اصل موضوع جایگزین می‌شوند.

فراموش کردن خاطرات

فراموش کردن خاطرات با فراموشی جزئیات خاطرات شروع می شود. در واقع هر چه افراد بیشتر یک خاطره را به یاد بیاورند، جزئیات آن خاطره بیشتر محو می شود. اکثر مردم به طور شهودی درک می کنند یک خاطره با گذشت زمان محو می شود.

مطالعه جدیدی در Nature Communications توسط تیمی از محققان دانشگاه‌های گلاسکو و بیرمنگام منتشر شد، پاسخ‌هایی را برای فراموش کردن خاطرات ارائه می‌دهد.

دلایل فراموش کردن خاطرات

محققان دریافتند خاطرات با گذشت زمان کمتر پر جنب و جوش و جزئیات می شوند و فقط اصل موضوع باقی می ماند که شاید کمی واضح باشد. به عبارت دیگر، افراد هر بار که به خاطرات فکر می کنند، در از دست دادن جزئیات در خاطرات خود سهیم هستند.

برخی خاطرات زودتر محو می شوند

در حالی که خاطرات همیشه دقیقاً مثل گذشته هستند، کارشناسان مدت‌ها پیشنهاد کرده‌اند هر بار که آن ها را به ذهن باز می‌گردانیم، محتوای یک حافظه تغییر می‌کند. اما دقیقاً تفاوت خاطرات ما با تجربیات اصلی و چگونگی تغییر آنها در طول زمان، تاکنون ثابت شده است که اندازه گیری آن در محیط های آزمایشگاهی دشوار بوده است.

یادآوری خاطرات باعث محو آن می شود

بسیاری از نظریه‌های حافظه فرض می‌کنند  با گذشت زمان ، هنگامیکه که مردم داستان‌های خود را بازگو می‌کنند تمایل دارند جزئیات سطحی را فراموش کنند، اما محتوای معنادار و معنایی یک رویداد را حفظ می‌کنند. یک خاطره با یادآوری مکرر بیشتر و سریعتر محو می شود

خاطرات و اختلالات روانی

این تحقیق در تعدادی از زمینه‌ها، مانند اختلال استرس پس از سانحه، که بیماران اغلب از خاطرات مزاحم و آسیب‌زا رنج می‌برند و تمایل دارند این تجربیات را بیش از حد به موقعیت‌های جدید تعمیم دهند، پیامدهایی داشته باشد.

خاطرات و امتحان

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد آزمایش کردن خود قبل از امتحان (مثلاً با استفاده از فلش کارت‌ها) باعث می‌شود اطلاعات معنی‌دار برای مدت طولانی‌تری باقی بماند، به‌ویژه زمانی که دوره‌های استراحت و خواب به دنبال آن باشد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان