بچه باهوش ها با این فاکتور پنهان جلو می افتند+آخرین یافته علمی

خط سلامت: مغز در سال های اولیه کودکی جایگاه مهمی دارد.

 بچه باهوش ها با این فاکتور پنهان جلو می افتند+آخرین یافته علمی

مغز به وسیله عوامل زیادی تقویت می شود.

به گزارش خط سلامت سلامت میکروبیوم روده بر رشد مغز افراد تاثیر می گذارد.

مغز و میکروبیوم روده

مغز و رشد شناختی در سنین کودکی با میکروبیوم روده کودکان مرتبط است. بدن افراد خانه تریلیون ها میکروب است که در مجموع به عنوان میکروبیوم شناخته می شوند.

این میکروب ها از لحظه خروج از رحم مادر به سرعت بدن را مستعمره می کنند و از طریق تماس با کانال زایمان (در صورت تولد واژینال)، مراقبان، غذا، شیر مادر و محیط زیست  و در طول زندگی تغییر می کنند.

محققان به طور فزاینده ای نقش این میکروب ها را در همه چیز از گوارش گرفته تا افسردگی بررسی کرده اند. با این حال سهم این میکروب ها در رشد اولیه در بیشتر موارد یک رمز و راز است به خصوص وقتی صحبت از مغز در حال رشد ما باشد.

مغز+میکروبیوم روده

تاثیر میکروبیوم ها بر مغز

چند راه وجود دارد که میکروب ها بر مغز تاثیر می گذارند. به ویژه آن ها مولکول هایی از جمله انتقال دهنده های عصبی تولید می کنند که می توانند با سیستم عصبی روده تعامل داشته باشند یا حتی وارد خون شوند و به مغز راه پیدا کنند.

برخی از میکروب ها مولکول های عصبی فعال را تجزیه می کنند. علاوه بر این، روده پر از سلول‌های سیستم ایمنی است که با میکروب‌ها در تعامل هستند و بسیاری از مولکول‌های سیگنال‌دهنده تولید شده توسط سیستم ایمنی نیز بر مغز تأثیر می گذارند.

 میکروب ها در روده در طیفی از شرایط مرتبط با مغز از جمله سلامت روان، اوتیسم، بیماری پارکینسون و آلزایمر نقش دارند.

در مطالعه اخیر منتشر شده در مجله Science Advances محققان گروهی متشکل از 381 کودک را از 40 روزه تا 10 سالگی مورد مطالعه قرار دادند. محققان با استفاده از تجزیه و تحلیل ژنتیکی، جوامعی از باکتری‌های موجود در میکروبیوم کودکان را ایجاد کردند و آن ها را در معرض طیف وسیعی از تست‌ها و تجزیه و تحلیل شناختی مناسب سن قرار دادند.

در نهایت تیم با استفاده از اسکن MRI، ساختار مغز آن ها را ارزیابی کرد. این تیم با استفاده از مدل‌های رایانه‌ای، ارتباط واضحی بین گونه‌های باکتریایی خاص و عملکرد شناختی بالاتر یافتند، در حالی که سایر گونه‌ها با نمرات شناختی پایین‌تری مرتبط بودند.

مدل‌های رایانه‌ای ساختار و حجم مناطق مختلف مغز را بر اساس مشخصات میکروبی کودک پیش‌بینی می کنند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان