دانشمندان می گویند تنها در اینصورت اتاق خواب را ترک کنید

خط سلامت: خواب یک فرایند مهم برای عملکرد سیستم بدن است. خوابیدن در تخت مشترک مزایا و معایبی دارد.

دانشمندان می گویند تنها در اینصورت  اتاق خواب را ترک کنید

خواب خوب برای مغز و سلامت روان اهمیت زیادی دارد.

به گزارش خط سلامت از یک طرف به اشتراک گذاشتن یک رختخواب با همسر احساس امنیت و راحتی می دهد، اما از سوی دیگر داشتن یک شریک که خروپف و بی قراری می کند یا ملحفه را می کشد، اغلب منجر به خواب بد شبانه می شود.

خواب کافی و اهمیت آن

خواب کافی برای سلامت جسمی و روانی ضروری است. خواب به افراد کمک می کند تا خاطرات خود را تثبیت کنند و به ریکاوری فیزیکی کمک می کند. خواب ناکافی باعث بیماری قلبی، چاقی، اختلالات عصبی و افسردگی می شود.

اثرات خوابیدن در تخت مشترک

در یک مطالعه جدید از دانشگاه میشیگان، اثرات خواب مشترک بر کیفیت خواب موش ها را بررسی کردند. این تیم با نظارت بر فعالیت مغز آنها در طول خواب، توانستند شدت خواب و چرخه خواب و بیداری جوندگان را ردیابی کنند. نتایج که در مجله Current Biology منتشر شد، نشان داد موش‌هایی که با هم می‌خوابیدند، تمایل به خوابیدن و بیدار شدن همزمان داشتند و در شدت خواب حرکت غیرسریع چشم (REM) همگامی داشتند.

این حالت شامل سه مرحله خواب، از جمله خواب عمیق است که برای ریکاوری فیزیکی و تثبیت حافظه ضروری است. با این حال در حالی که این تیم هماهنگی را در این مرحله خواب مشاهده کردند، آن ها دریافتند خواب حاصل از آن پراکنده‌تر است و به طور کلی منجر به کیفیت خواب ضعیف‌تر می‌شود. به اشتراک گذاشتن یک رختخواب با شریک زندگی منجر به خواب نابسامان و تکه تکه می شود و در درازمدت بر روابط فشار وارد می کند.

هنوز تحقیقات بیشتری برای درک اینکه این نتایج به خواب انسان مربوط می شود نیاز است، اما این نتایج به وضوح نشان می دهد همه به یک شکل به خواب مشترک پاسخ نمی دهند. اگر مزایای راحتی و امنیت ، بیشتر از هرگونه اختلال بالقوه باشد، خواب مشترک برای افراد مناسب است، اما اگر متوجه شدند هر ساعت از خواب بیدار می‌شوند و خروپف در کنار گوش شان است، وقت آن رسیده است که تخت‌های جداگانه‌ای را انتخاب کنند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان