این 9 نشانه بلوغ عاطفی پایین در رابطه را نشان می دهد+راهکار

خط سلامت: بلوغ عاطفی توانایی مدیریت موقعیت ها بدون شدت بخشیدن بی مورد به آنها است.

این 9 نشانه بلوغ عاطفی پایین در رابطه را نشان می دهد+راهکار

 

بلوغ عاطفی توانایی مدیریت موقعیت ها بدون شدت بخشیدن بی مورد به آنها است. افراد بالغ از نظر عاطفی به جای اینکه به دنبال سرزنش دیگران برای مشکلات شان باشند، به دنبال راه حل هستند.

به گزارش خط سلامت وقتی صحبت از روابط به میان می آید، همه به بلوغ عاطفی نمی رسند. این امر به ویژه در مردانی که اغلب مرتکب اشتباهات مکرر می شوند که ناشی از بلوغ عاطفی پایین است، قابل توجه است.

بلوغ عاطفی؛ پرهیز از گفتگوهای دشوار

یکی از بزرگترین شاخص های بلوغ عاطفی پایین در مردان، تمایل آنها به طفره رفتن از مکالمات دشوار است.

هیچ کس از چت های ناراحت کننده لذت نمی برد زیرا این واژه ها سرسخت هستند، می توانند باعث تنش شوند و اغلب احساساتی را به وجود می آورند که ترجیح می دهیم مدفون نگه داریم. نکته اینجاست که افراد بالغ از نظر عاطفی اهمیت این بحث ها را درک می کنند.

وقتی مردی با بلوغ عاطفی پایین با یک مکالمه بالقوه چالش برانگیز روبرو می شود، تصمیم می گیرد که به طور کامل از آن چشم پوشی کند. این می تواند شامل تغییر موضوع، استفاده از طنز به عنوان فرار یا به سادگی خاموش کردن موضوع باشد.

مشکل این تاکتیک اجتنابی این است که چیزی را حل نمی کند. اجازه می دهد تا به یک مشکل بزرگتر تبدیل شود.

مردان بالغ از نظر عاطفی می دانند که اگرچه این گفتگوها ممکن است در کوتاه مدت دردناک باشند، اما برای سلامت کلی و طول عمر یک رابطه بسیار مهم هستند. پس اگر متوجه شدید که از صحبت‌های سخت طفره می‌روید، زمان آن رسیده که بلوغ عاطفی خود را دوباره ارزیابی کنید.

سرزنش کردن به جای مسئولیت پذیری

یکی دیگر از اشتباهات رایج مردان با بلوغ عاطفی پایین این است که شریک زندگی خود را به خاطر مشکلات سرزنش می کنند، نه اینکه مسئولیت کارهای خود را بر عهده بگیرند.

سرزنش دیگران یک راه آسان است. ما را از مواجهه با کاستی ها و ایجاد تغییرات لازم نجات می دهد. اما این همچنین نشانه بلوغ عاطفی پایین است و می تواند به طور باور نکردنی به یک رابطه آسیب برساند.

اگر متوجه شدید دائماً شریک زندگی خود را به خاطر مسائل موجود در رابطه تان سرزنش می کنید، ممکن است وقت آن رسیده باشد که به خوبی در آینه نگاه کنید و از خود بپرسید آیا واقعاً به همان اندازه که فکر می کنید بی تقصیر هستید یا خیر.

 مبارزه با همدلی

همدلی، توانایی درک و به اشتراک گذاشتن احساسات دیگران بوده و سنگ بنای هر رابطه موفقی است. مردان با بلوغ عاطفی پایین اغلب با این مهارت حیاتی دست و پنجه نرم می کنند.

همدلی فقط یک ساختار اجتماعی نیست، بلکه یک فرآیند بیولوژیکی است که عمیقاً در مغز ما ریشه دارد. وقتی با درد دیگران همدلی می کنیم، نواحی ای در مغزمان روشن می شود که انگار خودمان آن درد را تجربه می کنیم.

مردانی که بلوغ عاطفی پایینی دارند ممکن است برای شان چالش برانگیز باشد که خود را به جای همسرشان بگذارند. این ناتوانی در همدلی می تواند منجر به سوء تفاهم، جریحه دار کردن احساسات و در نهایت شکست در رابطه شود.

فقدان همدلی فقط به این نیست که احساسات شریک زندگی خود را درک نکنید. همچنین به این معنی است که سطح عمیق‌تری از ارتباط را از دست می‌دهید که تنها زمانی به دست می‌آید که واقعاً احساسات شریک خود را درک کرده و به اشتراک بگذارید.

بنابراین اگر همدلی با شریک زندگی تان برای شما سخت است، ممکن است وقت آن رسیده که روی بلوغ عاطفی خود کار کنید. 

 مهارت های ارتباطی ضعیف

ارتباط در رابطه مساله ای کلیدی است اما برای مردان با بلوغ عاطفی پایین، برقراری ارتباط موثر می تواند یک مبارزه واقعی باشد.

اغلب، ممکن است برای آنها دشوار باشد که احساسات و نیازهای خود را به وضوح بیان کنند. این می تواند به مرور زمان منجر به تفسیرهای نادرست، استدلال و احساس رنجش شود.

همچنین ممکن است زمانی که شریک زندگی شان احساسات و نیازهای خود را بیان می کند، به طور مؤثر گوش ندهند. این فقدان گوش دادن فعال می تواند باعث شود که شریک آنها احساس تنهایی و بی ارزشی کند.

ارتباطات ضعیف تنها باعث ایجاد سوء تفاهم نمی شود، بلکه می تواند اعتماد را به مرور زمان از بین ببرد. به هر حال اگر نمی توانید روی شریک زندگی خود برای درک و احترام به احساسات خود حساب کنید، چگونه می توانید از صمیم قلب به او اعتماد کنید؟

بهبود مهارت های ارتباطی به کمک تخصصی و مشاوره با یک روانشناس بالینی نیاز داشته باشد، این یک گام اساسی برای افزایش بلوغ عاطفی و تقویت رابطه است.

ناتوانی در مدیریت خشم

یکی از بارزترین نشانه های بلوغ عاطفی پایین در مردان، ناتوانی در مدیریت موثر خشم است.

این افراد هنگامی که با درگیری یا ناامیدی مواجه می شوند، ممکن است به فریاد زدن، عصبانیت یا سکوت کامل متوسل شوند. این نه تنها وضعیت را تشدید می کند، بلکه پویایی ناسالم را در رابطه ایجاد می کند.

در حالی که احساس خشم طبیعی است، نحوه برخورد ما با این احساسات واقعاً مهم است. یک مرد بالغ از نظر عاطفی می داند که چگونه خشم خود را به شیوه ای سازنده و بدون توسل به پرخاشگری یا کینه توزی ابراز کند.

او می‌داند ناراحتی اشکالی ندارد، اما بد نیست از خشم به عنوان بهانه‌ای برای آزار دیگران استفاده کنیم. او می گذارد تا زمان بگذرد، افکارش را جمع کند و احساساتش را با آرامش و احترام بیان کند.

 عدم خودآگاهی

خودآگاهی توانایی این است که خود را به وضوح ببینیم، بفهمیم چه کسی هستیم، دیگران ما را چگونه می بینند و ما چگونه با دنیا تناسب داریم. این در مورد شناخت نقاط قوت و ضعف و درک احساسات و رفتارهایمان است.

مردان با بلوغ عاطفی پایین اغلب فاقد این ویژگی حیاتی هستند. آنها برای تشخیص عیوب خود یا درک تأثیر رفتارشان بر شریک زندگی خود تلاش می کنند. این عدم خودآگاهی می تواند منجر به تکرار الگوهای ناسالم شود.

تصور کنید در رابطه‌ای هستید که شریک زندگی‌تان نمی‌تواند ببیند که چگونه اعمالش به شما آسیب می‌زند. مثل این است که در حلقه ای از سوء تفاهم و درد گیر کرده باشید که پایانی در آن دیده نمی شود.

اما خودآگاهی را می توان توسعه داد. صداقت، درون نگری و کمک یک درمانگر حرفه ای موثر است درک عمیق‌تر از خود، روابط سالم‌تر و زندگی غنی‌تر از نظر عاطفی بلوغ عاطفی را تقویت می کند.

اگر متوجه می‌شوید اشتباهات مشابه را بارها و بارها در روابط خود مرتکب می‌شوید، شاید وقت آن رسیده که یک قدم به عقب بردارید و به درون خود نگاه کنید. از آنچه کشف می کنید شگفت زده می شوید.

تدافعی بیش از حد

هیچکس دوست ندارد از او انتقاد شود. اما نحوه پاسخ  به انتقاد، نشانه ای از بلوغ عاطفی است.

مردان با بلوغ عاطفی پایین اغلب نگرش دفاعی از خود نشان می دهند. آنها به جای اینکه انتقاد را فرصتی برای یادگیری و رشد بدانند، آن را تهدید  می بینند.

اگر متوجه شدید در مواجهه با انتقاد بیش از حد حالت تدافعی می گیرید  زمان آن رسیده که در رویکرد خود تجدید نظر کنید.

انتقاد همیشه یک حمله نیست بلکه اغلب فرصتی برای رشد است.

نگه داشتن کینه

کینه ها تجربه ای سنگین در رابطه محسوب می شوند. با این حال مردان با بلوغ عاطفی پایین اغلب کینه را محکم نگه می دارند.

هنگامی که اختلاف نظر یا سوء تفاهم رخ می دهد، به جای حل مسائل و ادامه دادن، ترجیح می دهند احساسات منفی را حفظ کنند. این کینه ها در طول زمان ایجاد می شوند و دیواری از خشم ایجاد می کنند که بین آنها و شریک زندگیشان فاصله ایجاد کند.

مشکل کینه توزی این است که از بهبود و رشد رابطه جلوگیری می کند. شما را در گذشته گیر می اندازد و نمی توانید به جلو بروید.

یک مرد بالغ از نظر عاطفی اهمیت بخشش را می داند. او می داند همه اشتباه می کنند. به جای نگه داشتن کینه، بخشیدن، درس گرفتن از تجربه و ادامه دادن را انتخاب می کند.

بنابراین اگر متوجه شدید رنج‌ها و رنجش‌های گذشته را تحمل کرده‌اید، زمان آن رسیده که آن را رها کنید.

بخشش فقط مربوط به طرف مقابل نیست، بلکه در مورد رهایی خود از کینه ها و شادی و رشد است.

 امتناع از درخواست کمک

 مخرب ترین اشتباهی که مردان با بلوغ عاطفی پایین مرتکب می شوند، امتناع از کمک گرفتن است.

این تصور غلط وجود دارد که کمک گرفتن، به ویژه در قالب درمان یا مشاوره، نشانه ضعف است. اما در واقعیت، اعتراف به این که به کمک نیاز دارید و گام هایی برای به دست آوردن آن برداشتن، به شجاعت و قدرت زیادی نیاز دارد.

توجه به مسائل شخصی، مهارت های ارتباطی را بهبود می بخشد، یا فرد یاد می گیرد که احساساتش را به طور موثر مدیریت کند، کمک حرفه ای می تواند فوق العاده مفید باشد.

اگر با مشکل بلوغ عاطفی دست و پنجه نرم می کنید، در تماس با روانشناس درنگ نکنید. کمک خواستن نشانه ضعف نیست بلکه گامی به سوی داشتن سالمتر و شادتر است.

رشد امکان پذیر است

در نهایت، بلوغ عاطفی یک ویژگی ثابت نیست، بلکه سفری برای رشد و توسعه شخصی است.

هر یک از ما ظرفیت تغییر را داریم. حتی اگر خود را مسئول برخی یا همه اشتباهات می شناسید، بدانید که هیچ وقت برای رشد دیر نیست. شناخت اشتباهات اولین قدم برای یادگیری و در نهایت تغییر است.

به یاد داشته باشید بلوغ عاطفی کمتر به کمال و پیشرفت مربوط می شود. این در مورد تبدیل شدن به نسخه بهتری از خودمان به خاطر خودمان و به خاطر روابط مان است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان