خوش بینی توهمی چه علائمی دارد؟

خط سلامت: خوش بینی یکی از ویژگی های خوب انسان است. اما خوش بینی بیش از حد تبعاتی دارد.

خوش بینی توهمی چه علائمی دارد؟

خوش بینی در افراد اغلب مورد تحسین قرار می گیرد. خوش بینی اگر بیش از حد باشد بر عملکرد مغز تاثیر منفی می گذارد.

به گزارش خط سلامت: خوش بینی بیش از حد افراد را در زندگی دچار مشکلاتی می کند.

خوش بینی افراطی

خوش بینی افراطی منجر به تصمیم گیری ضعیف، به ویژه در مسائل مالی می شود. تحقیقات نشان می دهد افراد با توانایی شناختی بالا تمایل دارند در انتظارات آینده خود واقع بینانه و بدبین تر باشند، در حالی که افراد با توانایی شناختی پایین تر به خوش بینی بیش از حد تمایل دارند.

این سوگیری خوش‌بینانه منجر به رفتارهای مالی پرخطر، پس‌اندازهای ناکافی و انتخاب‌های ضعیف می شود. خوش بینی بیش از حد با مهارت های شناختی پایین تر، مانند روانی کلامی، استدلال روانی، استدلال عددی و حافظه مرتبط است. انتظارات مالی غیرواقع بینانه ناشی از خوش بینی بیش از حد منجر به مصرف زیاد، بدهی و شکست تجاری می شود. افرادی که توانایی شناختی بالاتری دارند بین خوش بینی و واقع گرایی در فرآیندهای مهم تصمیم گیری تعادل بهتری  برقرار می کنند. 

عوارض مثبت اندیشی

تفکر خوش‌بینانه مدت‌هاست در کتاب‌های خودیاری به‌عنوان کلید شادی، سلامتی و طول عمر جاودانه شده است، اما منجر به تصمیم‌گیری ضعیف و پیامدهای جدی به‌ویژه برای رفاه مالی افراد می شود.

خوش‌بینی غیرواقع‌گرایانه یکی از فراگیرترین ویژگی‌های انسانی است و تحقیقات نشان داده است مردم به طور مداوم نکات منفی را دست کم می‌گیرند و مثبت را برجسته می‌کنند. 

مثبت اندیشی بر کیفیت تصمیم گیری افراد تأثیر منفی می گذارد، به ویژه زمانی که مجبور به تصمیم گیری جدی هستند. افراد باید بتوانند بر مشکلات غلبه کنند . این تحقیق نشان می‌دهد افرادی که توانایی شناختی بالایی دارند بهتر از آن هایی که توانایی شناختی پایینی دارند مشکلات را مدیریت می‌کنند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان