آسیب های دوران کودکی روی مغز حک می شوند

خط سلامت: تروما خاطرات و آسیب های دوران کودکی است که اثرات منفی آن تا امروز روی زندگی فرد تاثیر می گذارد.

آسیب های دوران کودکی روی مغز حک می شوند

تروما و آسیب های دوران کودکی قابل درمان است و لازم است به روانشناس بالینی برای درمان اقدام کرد.

به گزارش خط سلامت در این مطلب تفاوت تروما و خاطرات غم انگیز و تاثیرات آن بر مغز بررسی شده است.

خاطرات آسیب زا یا تروما

افرادی که تروما را تجربه کرده اند احساس متفاوتی به آن خاطرات نسبت به خاطرات معمولی و روزمره دارند. خاطرات با مفاهیم عاطفی منفی مانند غم و اندوه، در مقوله ای متفاوت از خاطرات تروما قرار دارند. نفوذی که با تجربه مجدد خاطرات آسیب‌ زا همراه است، اغلب کل بدن را درگیر می‌ کند و افراد را به چرخه‌ های ویرانگر فلاش بک، کابوس‌ ها و حالت‌ های تجزیه‌ کننده سوق می دهد.

نحوه رمزگذاری یا بازیابی این خاطرات اغلب متفاوت از خاطرات معمولی به نظر می‌ رسد که منجر به یادآوری تکه‌ تکه، یادآوری متناقض‌، یا عدم به خاطر سپردن می شود. تفاوت‌ های بین تجربه خاطرات آسیب‌زا در مقابل خاطرات معمولی مدت‌ ها است که توسط پزشکان درک شده است که نیاز به مراقبت ویژه دارد. 

مغز و تروما

تحقیقات جدید نشان می دهد مغز به طور قطعی با خاطرات آسیب زا متفاوت از خاطرات روزمره رفتار می کند، مطالعه‌ای که اخیراً توسط محققان دانشگاه ییل انجام شد، روی 28 نفر که مبتلا به تروما و اختلال استرس پس آز سانحه (PTSD) تشخیص داده شده بودند، شرکت کردند و پاسخ‌ های عصبی مرتبط با یادآوری داستان‌ های مختلف زندگی‌شان بررسی شد.

هنگامی که شرکت کنندگان در این مطالعه تجربیات روزمره زندگی را به یاد آوردند، الگوهای فعالیت مغز در همه شرکت کنندگان بسیار مشابه به نظر می رسید. به طور خاص، هیپوکامپ به شدت درگیر بود و زمانی فعال می شد که شرکت کنندگان در حال یادآوری تجربیات آرامش بخش یا حتی تجربه های غم انگیز بودند. این همان چیزی است که مدت ها است با شکل گیری حافظه معمولی انتظار می رفت. اما زمانی که از آنها خواسته شد تا داستان‌ ها و خاطرات مرتبط با ضربه‌ های روحی خود را به خاطر بیاورند.

این بار، هیپوکامپ به سختی درگیر شد. در عوض، قشر کمربندی خلفی، ناحیه ای از مغز که با پردازش افکار هدایت شده درونی مرتبط است، به طور قابل توجهی فعال شد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان