با این پنج شیوه در برابر مشکلات کم نمی آورید

خط سلامت: تاب آوری یک فرآیند مداوم است که با افزایش انعطاف پذیری روانی تقویت می شود.

با این پنج شیوه در برابر مشکلات کم نمی آورید

تاب آوری مهارتی است که به فرد در مقابله با بحران های زندگی کمک می کند. 

به گزارش خط سلامت تاب آوری به افراد کمک می کند در مقابل آسیب ها بهتر عمل کنند. با انجام تمرینات خاصی سطح تاب آوری افراد افزایش می یابد.

تاب آوری و انعطاف پذیری

تاب‌آوری توانایی کنار آمدن با از دست دادن، تغییر و آسیب‌هایی است که بخش‌های اجتناب‌ناپذیر زندگی بوده‌اند. ایجاد انعطاف‌پذیری به افراد کمک می کند تا بهتر با رویدادهای تغییر دهنده زندگی سازگار شوند، با اتفاقات ناخوشایند کنار بیایند و از سختی‌ها و مصیبت‌ها نجات پیدا کنند.

در حالی که اغلب تصور کردن چیزهای خوب از تجربیات آسیب زا دشوار است، انعطاف‌پذیری کمک می کند تا در مشکلاتی که افراد با آن رو به رو می شوند، نکات مثبتی را پیدا کنند. دوام آوردن در سختی ها چیزهای مهمی به افراد می آموزد، عزم را تقویت  و همدلی را عمیق تر می کند و به مرور زمان به فرد کمک می کند تا به یک انسان رشد یافته تبدیل شود. انعطاف پذیری فواید زیادی برای سلامت روان افراد دارد که در زیر به برخی از آن ها اشاره شده است:

افزایش تمرکز در مواقع حساس زندگی و سازنده بودن در هر شرایط

از تجربیات جدید یا آینده مبهم ترس کمتری ایجاد می شود.

مدیریت احساسات در شرایط ناخوشایند زندگی

تقویت روابط و مهارت ها در مواقع بحران

تقویت عزت نفس

مهارت های تاب آوری

استفاده از تمرینات  زیر برای تقویت مهارت تاب آوری توصیه می شود.

پذیرش شرایط و احساسات

در حالی که همه افراد با روش های مختلف به رویدادهای استرس زا واکنش نشان می دهند، بسیاری از افراد سعی می کنند با امتناع از پذیرش واقعیت آنچه اتفاق می افتد از خود محافظت کنند. انکار واقعیت کارکردهای مثبتی دارد برای مثال به فرد فرصتی می دهد تا با شوک یک رویداد آسیب زا کنار بیاید، اما با گذشت زمان، فقط درد را طولانی تر می کند. انکار کردن، افراد را از سازگاری با شرایط جدید باز می دارد و آن ها نمی توانند راه حل ها بدست آورند.

تغییر بخش اجتناب ناپذیر زندگی است و بسیاری از تغییر ها خارج از کنترل فردی هستند. در حالی که اعتراف کردن سخت است ، سرزنش کردن فقط باعث تخلیه انرژی می شود و احساس اضطراب و ناامیدی در فرد ایجاد می کند اما پذیرش موقعیت فرد را آزاد می کند تا انرژی خود را صرف کارهایی کند که بر آنها کنترل دارد.تلاش برای جلوگیری از بروزاحساسات به استرس دامن می زند، پذیرش موقعیت جدید را به تأخیر می اندازد و از ادامه مسیر جلوگیری می کند.

تقویت روابط با دیگران

ارتباط با دوستان و خانواده در زمان‌های سخت به کاهش استرس و تقویت خلق و خو کمک می کند. گوش دادن بدون قضاوت یکی از مهم ترین کلید های ارتیاطی با دیگران است.

کنار نکشیدن در مواقع سخت

در مقابل چالش های زندگی شانه خالی نکردن و پذیرش مسئولیت یکی از راه های تقویت مهارت تاب آوری است.

پرهیز از ارتباط با افراد منفی گرا

برخی از دوستان شنوندگان خوب، مهربان و همدل هستند، اما برخی افراد فقط به احساسات منفی دامن می زنند و باعث می شوند فرد بیشتر احساس استرس، اضطراب یا وحشت کند. فرد بهتر است از هر کسی که مشکلات را بزرگ جلوه می دهد و او را انتقاد یا قضاوت می کند دوری کند.

افزایش خود مراقبتی

زندگی در زمان‌های سخت از نظر روحی و جسمی خسته‌کننده است. استرس شدید سیستم ایمنی و گوارشی را تحت تاثیر قرار می دهد، خطر حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد و به فرسودگی شغلی منجر می شود.از آنجا که بدن و ذهن بسیار به هم مرتبط هستند، سرمایه گذاری در مراقبت از خود بخش مهمی از ایجاد مهارت تاب آوری و گذر از استرس های بزرگ است. ورزش کردن، مدیتیشن، بهبود وضعیت خواب و رژیم غذایی سالم همگی از جمله موارد خود مراقبتی هستند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان