چگونه از احساسات تان مراقبت کنید+5 راهکار

خط سلامت: احساسات جز مهم روان انسان است. هیچ فردی بدون احساسات نیست و احساس در تمام تجربیات زندگی حضور دارد.

چگونه از احساسات تان مراقبت کنید+5 راهکار

احساسات کمک شایانی به بهبود کیفیت زندگی می کنند و ابراز احساسات از مهمترین مهارت هایی است که افراد باید آن را بلد باشند.

به گزارش خط سلامت در زیر دلایل اهمیت احساسات بررسی شده است.

احساسات و روانشناسی این دو موضوع در هم تنیده، کلیدهایی برای درک رفتارها، روابط و تجربیات درونی انسان هستند. 

احساسات در خدمت تکامل 

تحقیقات نشان می‌دهد احساسات انسانی به عنوان مکانیسم‌ های تطبیقی ​​برای کمک به اجداد برای بقا و تولید مثل تکامل یافته‌ اند. احساسات خاص در خدمت اهداف تکاملی متمایز بودند. به عنوان مثال ترس واکنش جنگ یا گریز را به تهدیدات قریب الوقوع برمی انگیزد، خشم برای غلبه بر موانع یا دفاع از منابع انگیزه می دهد و شادی به رفتارهای سودمندی مانند پیوند با دیگران پاداش می دهد.

شیوع احساسات 

احساسات یک اثر سرایت اجتماعی قوی دارند و به سرعت بین افراد پخش می شوند. یکی از مثال‌ هایی که اغلب ذکر می‌ شود خنده مسری است.

احساسات و کاهش استرس

سرکوب احساسات هزینه های روانی و فیزیولوژیکی بالایی دارد. برعکس، پردازش و بیان ایمن عواطف از طریق یادداشت روزانه، صحبت درمانی، یا به سادگی تخلیه احساسات به یک دوست استرس را کاهش می دهد.

آگاهی از احساسات و موفقیت

هوش هیجانی توانایی افراد برای شناسایی، درک و تنظیم احساسات در خود و دیگران، به شدت با موفقیت حرفه ای، رضایت از رابطه، سلامت جسمانی و شادی کلی مرتبط است.

متاآنالیزها نتیجه می گیرند هوش هیجانی بالاتر با تسهیل روانی اجتماعی، پیشرفت شغلی، هدایت و درآمد را افزایش می دهد. آموزش هوش هیجانی به کودکان پرخاشگری را کاهش می دهد، عملکرد تحصیلی را بهبود می بخشد و با اضطراب یا افسردگی مقابله می کند.

احساسات و تصمیم گیری 

مطالعات نشان می دهد احساسات به طور ذاتی قضاوت ها و انتخاب ها را شکل می دهند. به عنوان مثال، ترس باعث می شود که در مورد ریسک اغراق شود. زمانی که افراد مضطرب هستند، به جای دستیابی به منافعی معادل، به شدت به سمت اجتناب از ضررهای احتمالی تمایل دارند.

کنترل احساسات 

شواهد نشان می‌دهد تنظیم عاطفی مانند ماهیچه‌ها از طریق تمرینات هماهنگ و روزانه تقویت می شود. تکنیک هایی مانند مدیتیشن ذهن آگاهی، ارتباط بین مراکز کنترل اجرایی و مناطق پردازش احساسات مغز را افزایش می دهد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان