بعد از غذا خوردن چرا احساس خستگی می کنید؟+ 5 دلیل کمای غذایی

خط سلامت: احساس خستگی بعد از غذا یک امر طبیعی است و برای اکثر افراد اتفاق افتاده است. عوامل متعددی در احساس خستگی بعد از وعده غذایی نقش دارند.

بعد از غذا خوردن چرا احساس خستگی می کنید؟+ 5 دلیل کمای غذایی

احساس خستگی بعد از غذا خوردن به فعالیت در طول روز، نوع و مقدار غذای مصرفی بستگی دارد.

به گزارش خط سلامت در این مطلب احساس خستگی بعد از غذا خوردن و عوامل موثر بر آن بررسی شده است.

احساس خستگی بعد از غذا خوردن

احساس خستگی بعد از غذا خوردن که اغلب به عنوان کمای غذایی توصیف می شود، بهره وری و رفاه کلی را مختل می کند. در حالی که بسیاری از مردم خستگی بعد از غذا را با وعده های غذایی بزرگ مرتبط می دانند، علل آن فراتر از اندازه وعده غذایی است. ترکیب غذا و توانایی بدن در هضم آن نقش مهمی در این پدیده دارد.

 وعده‌های غذایی بزرگ و سنگین منجر به کاهش موقتی سطح اکسیژن و انرژی در سایر قسمت‌ های بدن می شود که باعث احساس خستگی می شود.

افزایش ملاتونین

افزایش ملاتونین در بدن سیگنال می دهد که بخوابد، در حالی که به نظر می رسد سروتونین در آماده سازی خواب نقش دارد.

قند خون بالا

قند خون بالا یا هیپرگلیسمی اغلب با افراد مبتلا به دیابت مرتبط است. هایپرگلیسمی زمانی است که قند بیش از حد در خون باقی می ماند و به سلول ها نمی رسد. این زمانی اتفاق می افتد که بدن به اندازه کافی انسولین تولید نمی کند یا آنطور که باید از انسولین استفاده نمی کند. وظیفه انسولین این است که به گلوکز یا قند کمک کند تا برای انرژی وارد سلول ها شود. 

به طور کلی خوردن بیش از حد باعث افزایش قند خون همراه با علائم همراه مانند سردرد و احساس خستگی و ضعف می شود. 

خواب ناکافی

نداشتن خواب کافی در شب به طور قابل توجهی بر سطح انرژی بعد از غذا تأثیر می گذارد. اختلال در ریتم شبانه روزی، چرخه طبیعی خواب و بیداری بدن به خستگی ناشی از مصرف غذا کمک می کند. الگوهای خواب نامنظم، شیفت کاری یا جت لگ ریتم شبانه روزی را از بین می برند و منجر به خستگی می شوند.

سبک زندگی غیر فعال

زندگی غیرفعال یا کم تحرک باعث احساس خستگی می شود. سطح فعالیت کلی بر کیفیت خواب تأثیر می گذارد. تحقیقات نشان می دهد ورزش روشی موثر برای افزایش کیفیت یا کمیت خواب است

کمبود مواد مغذی

ویتامین ها و مواد معدنی برای سلامتی بهینه کلی ضروری هستند. برخی از مواد مغذی به ویژه ویتامین های گروه B، ویتامین C ، آهن ، منیزیم و روی برای تولید انرژی مورد نیاز هستند و کمبود این مواد منجر به خستگی می شود.برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان