گران ترین ادویه دنیا سه مشکل روانی را کم می کند

خط سلامت: زعفران در حال حاضر گران ترین ادویه جهان به شمار می رود.

گران ترین ادویه دنیا سه مشکل روانی را کم می کند

به گزارش خط سلامت زعفران ادویه ای است که از گل کروکوس زعفران (Crocus sativus L.) به دست می آید که به دلیل خواص دارویی و مصارف آشپزی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به دلیل محبوبیت زعفران و زحماتی که برای کشت و برداشت این ادویه انجام می شود، قیمت بسیار بالایی دارد.

زعفران به دلیل غلظت بالای رنگدانه های گیاهی مانند کاروتنوئیدهای کروسین و کروستین دارای طعم خاص و رنگ طلایی مایل به قرمز روشن است.

این و سایر مواد موجود در زعفران دارای خواص ارتقاء دهنده سلامتی هستند مطالعات نشان می دهد مصرف زعفران می تواند از جهات مختلفی برای سلامتی مفید باشد.

زعفران و ترکیبات ضد التهابی قوی

زعفران سرشار از مواد ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی از جمله کاروتنوئیدها مانند کروسین، کروستین و پیروکروسین و ترپن‌هایی مانند سافرانال است که اصلی‌ترین ترکیبات فعال زیستی موجود در زعفران هستند.

نشان داده شده است کروسیتین، کروسین، پیکروکروسین و سافرانال دارای فعالیت های آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی هستند.

یافته ها نشان می دهد مصرف منظم زعفران و مصرف مکمل های زعفران به کاهش التهاب و کاهش نشانگرهای استرس اکسیداتیو کمک کند.

استرس اکسیداتیو شرایطی زمانی رخ می دهد که عدم تعادل بین تولید گونه های فعال اکسیژن (ROS) و دفاع آنتی اکسیدانی در بدن وجود داشته باشد که می تواند منجر به آسیب سلولی شود. 

مطالعه‌ای که شامل 80 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 بود، نشان داد شرکت‌کنندگانی که به مدت 12 هفته روزانه 100 میلی‌گرم زعفران مصرف می‌کردند، کاهش قابل‌توجهی در سطح خونی مالون دی‌آلدئید (MDA)، نشانگر استرس اکسیداتیو، در مقایسه با گروه کنترل داشتند. 

کروسین و سایر ترکیبات محافظ موجود در زعفران به جلوگیری از تولید ROS، کاهش آسیب سلولی و افزایش سطح آنزیم های آنتی اکسیدان کمک می کند. همه این عوامل می توانند به محافظت در برابر پیشرفت بیماری مزمن و بهبود سلامت کلی کمک کنند. 

زعفران و خواب 

تحقیقات نشان می دهد مواد فعال موجود در زعفران دارای خواص خواب آور هستند و ممکن است تأثیر مفیدی بر کیفیت و مدت خواب داشته باشند.

یک بررسی اخیر شامل پنج مطالعه و 379 شرکت‌کننده بود، نشان داد که درمان‌های حاوی زعفران یا مواد فعال آن، از جمله کروسین، به بهبود کیفیت خواب و طول مدت خواب کمک می‌کند .

محققان پیشنهاد کردند زعفران با افزایش سطح هورمون ملاتونین تنظیم کننده خواب و تأثیر بر گیرنده های خاصی در مغز برای بهبود کیفیت خواب به بهبود خواب کمک می کند.

زعفران و سلامت روان 

زعفران به عنوان یک درمان طبیعی برای اختلالات سلامت روان، از جمله اضطراب و افسردگی ، نویدبخش است . بررسی 23 مطالعه نشان داد  درمان زعفران تأثیر مثبت قابل توجهی بر علائم افسردگی و اضطراب دارد. در این بررسی همچنین اشاره شد زعفران اثرات مشابهی با داروهای ضد افسردگی بر علائم افسردگی دارد. 

محققان بر این باورند که برخی از مواد موجود در زعفران، مانند کروسین و سافرانال، علائم اضطراب و افسردگی را با مهار بازجذب انتقال‌دهنده‌های عصبی تقویت‌کننده خلق‌وخو مانند دوپامین، نوراپی نفرین و سروتونین بهبود می‌بخشند. این باعث افزایش سطح این مواد شیمیایی حس خوب در مغز می شود. 

زعفران و چشم 

برخی از مطالعات نشان می‌دهند زعفران بر چشم‌ها تأثیر می‌گذارد. زعفران برای دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن (AMD)، یک بیماری چشمی که در حال حاضر علت اصلی کاهش بینایی در افراد مسن است، مفید است. 

 مصرف مکمل زعفران بینایی را در افراد مبتلا به AMD و افراد مبتلا به ماکولوپاتی دیابتی، یک عارضه مرتبط با دیابت، بهبود می بخشد. مکمل‌های زعفران فشار چشم را در افراد مبتلا به گلوکوم کاهش می‌دهند، وضعیتی که با افزایش فشار در چشم مشخص می‌شود که به عصب بینایی آسیب می‌رساند و باعث از دست دادن بینایی می‌شود. 

از آنجا که بیشتر بیماری های چشمی ناشی از افزایش التهاب است، ترکیبات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی موجود در زعفران می تواند به کاهش التهاب در چشم کمک کند. این می تواند علائم مربوط به بیماری چشم را بهبود بخشد و از پیشرفت بیماری های چشمی محافظت کند.

زعفران و سلامت قلب 

به دلیل اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی زعفران ، افزودن این ادویه به رژیم غذایی به بهبود سلامت قلب و عروق کمک می کند.

 مداخلات زعفران در کاهش برخی عوامل خطر بیماری قلبی مانند سطوح بالای فشار خون ، قند خون و کلسترول موثر است.

بررسی 19 مطالعه نشان داد  زعفران به طور قابل توجهی قند خون ناشتا و فشار خون دیاستولیک و همچنین سطح کلسترول تام و کلسترول LDL را کاهش می‌دهد. 

تغذیه زعفران

زعفران منبع خوبی از منگنز و حاوی مقدار کمی ویتامین C است . 

منگنز یک ماده معدنی است که در متابولیسم انرژی و عملکرد سیستم ایمنی و عصبی نقش دارد. همچنین برای لخته شدن مناسب خون مورد نیاز است.

خطرات زعفران

 زمانی که زعفران در دوزهای بالاتر مصرف شود،  منجر به عوارض جانبی مانند سرگیجه، خستگی، خشکی دهان، اضطراب، حالت تهوع و سردرد در برخی افراد می شود.

شواهد کافی برای حمایت از ایمنی مصرف سطوح بالای زعفران در بارداری وجود ندارد. افرادی که باردار یا شیرده هستند باید از مصرف دوزهای بالای زعفران مانند مکمل‌های زعفران خودداری کنند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان