دردهای پنهان ذهن های آلاکلنگی

خط سلامت: مقایسه کردن زمینه را برای بروز ناهنجاری ها و آسیب های روان شناختی مساعد می سازد .

دردهای پنهان ذهن های آلاکلنگی

مقایسه کردن یکی از اساسی ترین واحدهای شناخت است که از همان دوران کودکی ،  بخشی از تفکر را شامل می شود و پرو بال دادن به آن در برخی افراد ، آغاز گر پیدایش برخی مشکلات روان شناسی است .

به گزارش خط سلامت به بیان دیگر ذهن مقایسه گر ، زمینه را برای بروز ناهنجاری ها و آسیب های روان شناختی مساعد می سازد .

مقایسه کردن و ذهن الاکلنگی

 در واقع کودک ابتدا از طریق مقایسه کردن ، تجارب تازه ای را کسب کرده که به  شناخت بهتر کمک می کند . در شش تا  هفت سالگی مقایسه کردن و مقایسه شدن در کودکان به درجه مطلوبی از تکامل می رسد تا جایی که کودک از این طریق ، احساسات متفاوتی را نسبت به افراد و رفتار آن ها پیدا می کند و آن ها را به گروه های خوب و بد تقسیم می کند .

 این جا است ، که  زمینه پیدایش ذهن الاکلنگی و تفکر سیاه و سفید در کودک  فراهم می شود و مقایسه های افراطی  که از سوی والدین و اطرافیان شالوده ذهن کودک را در هم می آمیزد و باعث تشکیل طرحواره های منفی می شود .

تفکر سیاه و سفید

 افرادی  که با تفکر الاکلنگی به دنیا نگاه می کنند ، به طور مداوم در حال مقایسه کردن خود با دیگران هستند و همواره از اشتباه کردن در هراس هستند . این نوع نگاه باعث می شود ، استدلال ها و تعاریفی که ماهیت کیفی دارند ، کمی تلقی شوند و از طریق مقایسه ، راه درست از نادرست تشخیص داده می شود . برای نمونه ذهنیت الاکلنگی تصور می کند درصورتی که پای همسایه بشکند او بهتر راه خواهد رفت یا مورد تمجید واقع شدن دیگری را تهدیدی علیه خود برداشت می کند و از روش هایی مانند بدگویی و حسد ورزی برای تخلیه اضطراب استفاده می کند .

پیشگیری ازشکل گیری ذهن گر

محققان یک راه پیشگیری ازشکل گیری ذهن مقایسه گر و تفکر الاکلنگی را ، اجتناب از مقایسه کردن کودکان با گروههای همسال معرفی می کنند . به عقیده روان شناسان والدین وظیفه دارند به فرزندانشان یادآوری کنند  او دارای شخصیت منحصر به فرد با ویژگی های متمایز است .

 کودک باید قادر باشد تا استعدادها  و توانایی هایش را کشف کرده و خود را فقط  و فقط با خودش مقایسه کند . تقدیر و تمجید از کودک و دوست داشتن بی قید و شرط ، این طرح واره را در ذهن کودک ایجاد می کند که او  قادر به انجام هر کاری است و پر پروازش او را تا پایان عمر برای نیل به رویاها و هدف هایش یاری می کند .

از طرفی دیگر استفاده از عباراتی که محصول مقایسه کیفی است به افراد کمک می کند تا از مقایسه برای شناخت و پیشبرد اهدافشان کمک نگیرند . برای نمونه وقتی از عبارت تندرست باشید به جای خسته نباشید استفاده می شود یا به تعهد خودش پایبند است جایگزین خیانت نکردن می شود ، فهم مسائل کیفی بهتر صورت می گیرد چرا که به رغم مشابه بودن معانی این عبارات ، باید گفت که یکی محصول مقایسه کیفی و دیگری نتیجه مقایسه کمی است . برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان