این افکار را ریشه کن کنید/ نمی گذارند موفق باشید

خط سلامت: افکار منفی در ذهن تمام افراد وجود دارد. برخی مواقع وجود افکار منفی بیش از حد موجب بروز مشکلات روانی و جسمی زیادی در افراد می شود.

این افکار را ریشه کن کنید/ نمی گذارند موفق باشید

افکار منفی در شغل، روابط و دست یابی به اهداف تاثیرات زیادی می گذارند.

به گزارش خط سلامت افکار منفی انواع مختلفی دارد. بدترین نوع آن افکار منفی نسبت به خود است که در صورت درمان نشدن تاثیرات مخربی بر سلامت فرد می گذارد. 

افکار منفی آن صدای خشن درونی که دائماً اعمال، شخصیت و اشتباهات افراد را مورد قضاوت قرار می دهد که به عنوان "خودگویی" نیز شناخته می شود روی همه تأثیر می گذارد. با این حال، برای برخی افراد، انتقاد بیش از حد از خود تبدیل به یک روایت درونی غالب می شود که اعتماد به نفس را از بین می برد و حلقه های اضطراب را تقویت می کند.

تحقیقات اخیر تأیید می کند چنین نشخوار فکری منفی از نظر فیزیکی به عملکرد سیستم ایمنی و بخش هایی از مغز که احساسات و شفقت را تنظیم می کند آسیب می زند.

 بسیاری از تمرین‌ ها و دیدگاه‌ های سازنده برای کمک به شناسایی و خاموش کردن این صدا بی‌فایده بوده است. 

تاثیرات افکار منفی

اجازه دادن به گفت و گوهای درونی بیش از حد انتقادی و بدون کنترل عواقب مخربی دارد. تحقیقات نشان می دهد انتقاد از خود بخش هیپوکامپ مغز را کوچک می کند و شفقت به خود را از بین می برد، سطح التهاب را افزایش می دهد، عملکرد سیستم ایمنی و قلب را مختل می کند و در عین حال خطرات اضطراب و افسردگی را افزایش می دهد. خاموش کردن الگوهای انتقادی، انگیزه، بهره‌وری و روابط با دیگران و خود را افزایش می‌ دهد.

تشخیص وجود افکار منفی

یادگیری الگو های فکری منحصر به‌ فرد در مورد فاجعه‌ سازی، بزرگ‌ نمایی شکست‌ ها و سرزنش خود نشان می‌دهد نشخوار فکری بیش از حد در فرد وجود دارد. نشانه های فیزیکی وجود افکار منفی فک فشرده، درد معده و سردرد است. 

نقض افکار منفی

افکار منفی اغلب واقعیت را نشان نمی دهند، تفکر اشتباه همه یا هیچ را اعمال می کنند، موقعیت ها را بیش از حد تعمیم می دهند، یا مشکلات را بزرگ می کنند. زیر سوال بردن صحت این افکار، کنترل منفی افکار را از بین می برد.

دید واقع بینانه

مدیریت منطقی افکار منفی به تنهایی غیرممکن به نظر می رسد، اما شفقت به خود نیروی مورد نیاز را برای کنترل آنها ایجاد می کند. 

عدم قضاوت درباره خود

به چالش کشیدن افکار منفی نیاز به آگاهی دارد. رها کردن الگوهای قدیمی، هر چند در ابتدا پرورش یافته باشد، برای خاموش کردن انتقاد از خود ضروری است. انتخاب های آگاهانه روزانه برای تمرین پذیرش خود مفید است. 

تمرینات عملی 

چند تمرین باعث ایجاد آگاهی می شود و سپس نشخوار فکری بیش از حد را به طور موثر متعادل می کند. نوشتن الگوهای فکری را ردیابی می کند که محرک هایی مانند خستگی، اجتناب از مسائل یا اضطراب در مورد نتایج نامشخص را آشکار می کند.

هنگامی که انتقاد از خود ظاهر می شود، به کلمات قضاوت کننده یا لحن تحقیرآمیز استفاده شده در داخل متن توجه شود. روش‌های درمانی مانند گفتار درمانی، مربی‌گری و گروه‌ های حمایتی کمک می‌کنند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان