این افراد نمی توانند تصمیم مالی بگیرند/ مشکل روانی شان چیست؟

خط سلامت: خوش بینی اغلب مورد تحسین قرار می گیرد، یک مطالعه جدید نشان می دهد خوش بینی آنقدرها هم خوب نیست.

این افراد نمی توانند تصمیم مالی بگیرند/ مشکل روانی شان چیست؟

خوش بینی بیش از حد منجر به تصمیم گیری ضعیف، به ویژه در مسائل مالی می شود. این تحقیق نشان می دهد افراد با توانایی شناختی بالا تمایل دارند در انتظارات آینده خود واقع بینانه و بدبین تر باشند، در حالی که افراد با توانایی شناختی پایین تر به خوش بینی بیش از حد تمایل دارند.

خوش بینی و مشکلات مالی

این سوگیری خوش‌بینانه می‌تواند منجر به رفتارهای مالی پرخطر، پس‌اندازهای ناکافی و انتخاب‌های ضعیف، به‌ویژه در موقعیت‌های شامل عدم اطمینان شود.

خوش بینی بیش از حد

خوش بینی بیش از حد با مهارت های شناختی پایین تر مانند روانی کلامی، استدلال روان، استدلال عددی و حافظه مرتبط است.

انتظارات مالی غیرواقع بینانه ناشی از خوش بینی بیش از حد می تواند منجر به خرج زیاد، بدهی و شکست تجاری شود.

افرادی که توانایی شناختی بالاتری دارند بهتر می توانند بین خوش بینی و واقع گرایی در فرآیندهای مهم تصمیم گیری تعادل برقرار کنند.

تفکر خوش‌بینانه

تفکر خوش‌بینانه مدت‌هاست در کتاب‌های خودیاری به‌عنوان کلید شادی، سلامتی و طول عمر جاودانه شده است، اما می‌تواند منجر به تصمیم‌گیری ضعیف و پیامدهای جدی به‌ویژه برای رفاه مالی افراد شود.

تحقیقات منتشر شده در  بولتن شخصیت و روانشناسی اجتماعی از دانشگاه باث نشان می دهد خوش بینی بیش از حد در واقع با مهارت های شناختی پایین تر مانند روانی کلامی، استدلال سیال، استدلال عددی و حافظه مرتبط است. در حالی که افرادی که توانایی شناختی بالایی دارند تمایل دارند در انتظارات خود نسبت به آینده هم واقع بینانه و هم بدبین تر باشند.

این تحقیق نشان داد که افرادی که توانایی شناختی بالاتری داشتند، 22 درصد افزایش در احتمال «واقع‌گرایی» و 35 درصد کاهش در احتمال «خوش‌بینی افراطی» را تجربه کردند.

این تحقیق نشان می‌دهد افرادی که توانایی شناختی بالایی دارند بهتر از آنهایی که توانایی شناختی پایینی دارند مدیریت می‌کنند.

خوش‌بینی غیرواقع‌گرایانه

خوش‌بینی غیرواقع‌گرایانه یکی از فراگیرترین ویژگی‌های انسانی است و تحقیقات نشان داده است که مردم به طور مداوم نکات منفی را دست کم می‌گیرند و مثبت را برجسته می‌کنند بنابراین بازنگری در مفهوم تفکر مثبت لازم است.برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان