پشت سوء ظن چه چیزی پنهان شده است+ راهکار

خط سلامت: پارانوئید می توانند منجر به توهم شوند.

پشت سوء ظن چه چیزی پنهان شده است+ راهکار

پارانویید احساس عدم اعتماد به دیگران و احساس تهدید دائمی بدون استدلال کافی و موجه پشت آن است.

به گزارش خط سلامت همه ما هنگام مواجهه با موقعیت های نامطلوب، افکار ترس و وحشت را پشت سر گذاشته ایم. در حالی که بسیاری از این افکار موجه و کاملاً طبیعی هستند، گاهی اوقات پایه کافی برای درک اینکه چرا احساس خاصی داریم وجود ندارد. هنگامی که این افکار وحشت و ترس ، تهدید کننده و حتی هذیانی می شوند، به آن پارانویا می گویند.

بسیاری از ما در یک مرحله از زندگی خود پارانویا را تجربه می کنیم. مطالعه‌ای نشان می‌دهد پارانویید یک موضوع عمده‌ای است که دانش‌آموزان تجربه می‌کنند و دلایل اصلی آن شامل مسائل مربوط به اعتماد و موقعیت‌های عجیب اجتماعی است.

افکار+پارانوئیدی

پارانویید چیست؟

افکار پارانوئید، احساس دائمی تهدید شدن به هر طریقی است، بدون هیچ مدرک یا توجیهی پشت آن.

متخصصان می گویند : انواع مختلفی از تهدید وجود دارد که ممکن است از آنها بترسید و نگران باشید.

علائم پارانویید

نکات مختلفی برای کمک به نگرانی و ترس وجود دارد اما اگر این علائم طولانی شوند و به افکار پارانوئید تبدیل شوند، می تواند بر سلامت روان، سلامت اجتماعی و جسمی نیز تأثیر بگذارد.

علائم پارانویید بسته به شدت آنها بسیار متفاوت است. با این حال، به راحتی می توانند بر تمام زمینه های زندگی تأثیر بگذارند. علائم شامل استرس یا اضطراب مداوم مربوط به باورهایی است که نسبت به دیگران دارند، بی اعتمادی به دیگران، احساس ناباوری یا درک نادرست، احساس قربانی شدن یا آزار و اذیت وقتی تهدیدی وجود ندارد.

اعتماد نکردن به افراد دیگر و دائماً مضطرب بودن می تواند ایجاد روابط و تعامل با دیگران را بسیار دشوار کند. در واقع، همه چیز آنقدر شدید می شود که در محل کار و حتی در خانه مشکلاتی ایجاد می کند.

چه چیزی باعث پارانویید می شود؟

چرا پارانویید برای کسی اتفاق می‌افتد و برای دیگران اتفاق نمی‌افتد ترکیبی از عوامل است.

ژنتیک

پارانویید می تواند به علت ژن ها باشد.

استرس

استرس یکی از دلایل اصلی پارانوئید بودن افراد است. یک مطالعه که در بولتن اسکیزوفرنی منتشر شده است، ثابت می کند استرس منجر به افکار پارانوئیدی می شود و قربانیان باید تکنیک های مدیریت استرس را تمرین کنند.

شیمی مغز

انتقال دهنده های عصبی به ما کمک می کنند به روش خاصی فکر و احساس کنیم. یک مقاله تحقیقاتی منتشر شده در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم (PNAS)، اعلام می کند دوپامین با پارانویید مرتبط است.

مواد مخدر

مصرف مواد مخدر می تواند باعث پارانویید شود. استفاده از مت آمفتامین ها می تواند باعث ایجاد رفتارهای پارانوئیدی و هذیان شود.

چگونه می توان پارانویید را درمان کرد؟

اگر می توانید با علائم ذکر شده ارتباط برقرار کنید و به دنبال راهی برای دور نگه داشتن این افکار پارانوئید هستید، می توانید به راه های مختلفی نگاه کنید که مطمئناً به شما کمک می کند احساس راحتی کنید. راه‌های بسیار عملی برای کمک به دور نگه داشتن افکار پارانوئید وجود دارد که شامل موارد عملی مانند پذیرش آسیب‌پذیری، افزایش عزت نفس ، ایجاد اعتماد به دیگران و یادگیری بیان و همچنین مدیریت احساسات خود به شیوه‌ای مثبت است.

مهم است درمان را بر اساس علل و همچنین شدت علائم انجام دهید. راه های مختلفی برای درمان پارانویا از جمله دارو درمانی و روان درمانی وجود دارد. روان درمانی به فرد کمک می کند تا مهارت هایی را توسعه دهد که به اجتماعی شدن و همچنین برقراری ارتباط بهتر کمک می کند.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان