این سه شخصیت بیمار رابطه را سمی می کنند

خط سلامت: منیپولیت یا دستکاری روانشناختی، به مجموعه از بازی های روانی اشاره دارد که افراد دچار اختلالات شخصیت از آن ها برای تسلط به دیگران استفاده می کنند.

این سه شخصیت بیمار رابطه را سمی می کنند

منیپولیت یا دستکاری روانشناختی روشی فریبکارانه برای سلب مسئولیت از خود و مقصر دانستن دیگران است.

به گزارش خط سلامت مشخص شده است افراد دارای اختلال شخصیت نمایشی، مرزی و خودشیفته معمولا در روابط خود از تکنیک های منیپولیت یا دستکاری روانشناختی استفاده می کنند.

منیپولیت یا دستکاری روانشناختی

منیپولیت یا دستکاری روانشناختی، به شیوه های مختلفی صورت می گیرد. برخی روش های رایج منیپولیشن یا دستکاری روانشناختی عبارت است از:

درمان خاموش

درمان خاموش مانند: نادیده گرفتن و قهر کردن با هدف تنبیه طرف مقابل، یکی از آزاردهنده ترین تاکتیک های منیپولیت یا دستکاری روانشناختی است. این یک روش منفعلانه-پرخاشگرانه برای ابراز نارضایتی و خشم است.

در برابر اعتراض دیگران به چنین رفتارهای آسیب زننده ای افراد منیپولیتیو یا دستکاری کننده طرف مقابل را متهم می‌کنند که بیش از حد حساس است و آن ها را درک نمی کند.

به عنوان مثال، آنها می گویند: من تو را نادیده نمی گرفتم، فقط به خلوت نیاز داشتم یا "تو همیشه از کاه، کوه می سازی."

بازی با مهربانی دیگران

افرادی که از منیپولیت یا دستکاری روانشناختی استفاده می کنند، دقیقا می دانند چگونه ریسمان قلب طرف مقابل را بکشند.

آنها دائماً خود را به عنوان شخصیت "من بیچاره" به تصویر می کشند و داستان هایی از مشکلات گذشته یا مشکلات فعلی خود به اشتراک می گذارند تا همدردی دیگران را جلب کنند. وقتی فرد سعی می‌کند حد و مرزی تعیین کند یا خواسته‌های آن‌ها را رد کند، منیپولیتیوها نقش قربانی را بازی می‌کنند و باعث می‌شوند طرف مقابل احساس کند در زمان نیاز آنها را رها  کرده اید.

تغییر تمرکز

افراد دچار مشکلات شخصیتی از تغییر تمرکز برای که از  برای بازی دادن قربانی و اجتناب از مسئولیت‌پذیری از آن استفاده می‌کنند.

مثلا آن ها زمانی که طرف مقابلشان رویدادی ناراحت کننده را تعربف می کنند می گویند:« وقتی این را گفتی احساس ناراحتی کردم...» «خب، تو این همه استرسی که من دارم را درک نمی‌کنی...». به این ترتیب طرف مقابل شروع به همدلی با فرد منیپولیتیو می کند.

رفتار منفعلانه - پرخاشگرانه

رفتار منفعل-تهاجمی سلاح ظریف یک دستکاری کننده است. این راهی است که آنهاناراحتی یا خشم خود را بدون اینکه مستقیماً بیان کنند، ابراز کنند. آنها این رفتارهای منفل پرخاشگرانه را از طریق اظهارات کنایه آمیز و  با انجام عمدی کارهای آسیب زننده نشان دهند.

چگونه اثر منفی منیپولیت یا دستکاری روانشناختی را کم کنیم؟

خودآگاهی، تلاش برای کنترل احساسات و شناخت رفتارهای معرف منیپولیشن یا دستکاری روانشناختی، به کاهش تاثیرات منفی ناشی از  منیپولیت یا دستکاری روانشناختی کمک می کند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان