اگر کسی از خودکشی حرف زد چکار کنید+ چه کسانی در معرض اند

خط سلامت: شناخت افکار خودکشی خود، یا افکاری که دیگران ممکن است به زبان بیاورند، می تواند گام مهمی در پیشگیری از خودکشی باشد.

اگر کسی از خودکشی حرف زد چکار کنید+ چه کسانی در معرض اند

خودکشی با دو نوع تفکر عمده همراه است: افکار فعال و غیرفعال. 

به گزارش خط سلامت افکار خودکشی فعال چیزی مانند این جملات است " فردا خود را می کشم "؛ در عوض افکار خودکشی غیر منفعل صرفا آرزوی فرد برای مردن را منعکس می کند. عباراتی نظیر: « کاش می‌توانستم بخوابم و بیدار نشم » یا « همه بدون من وضعیت بهتری دارند » نشان دهنده افکار منفعل خودکشی است.  اطرافیان یک فرد در معرض خودکشی اغلب افکار منفعلانه را نادیده می گیرند، در صورتی که باید آنها را جدی گرفت. 

خودکشی و گروه های آسیب پذیر 

خودکشی با برخی افکار مخرب و منفی شروع می شود و به تدریج به یک فاجعه منتهی می شود. افکار خودکشی بالقوه هر فردی را تحت تاثیر قرار می دهد، اما گروه های خاصی وجود دارند که بیشتر در معرض خطر خودکشی هستند. این گروه های آسیب پذیر شامل:

افراد مسن 

جانبازان

مردان در معرض خطر بیشتری برای خودکشی هستند. در سال 2020 مردان تقریباً چهار برابر زنان بر اثر خودکشی جان خود را از دست دادند.

افکار خودکشی در جوانان 

بسیاری از افراد تصور می کنند کودکان و نوجوانان در معرض خطر خودکشی نیستند، اما می توانند علائم هشدار دهنده را نیز از خود نشان دهند. در سال 2020، خودکشی دومین عامل مرگ و میر در کودکان 10 تا 14 ساله و سومین علت اصلی مرگ در افراد 15 تا 24 ساله بود. 

اگر کودکی در مورد خودکشی صحبت می کند یا می خواهد بمیرد، باید افکار او را جدی گرفت.  

یک رویداد یا مشکلی که ممکن است برای یک بزرگسال مشکل بزرگی به نظر نرسد می تواند برای یک کودک یا نوجوان بسیار استرس زا باشد. کودکان و نوجوانان در معرض خطر خودکشی هستند اگر: 

قلدری را تجربه کنند 

یکی از نزدیکان خود را از دست بدهند 

آزار جسمی، عاطفی یا جنسی را تجربه کنند 

سوء مصرف مواد مخدر یا الکل 

انزوای اجتماعی را تجربه کنند 

سابقه بیماری روانی داشته باشند 

اگر به داروهای تجویزی یا راه های دیگر آسیب رساندن به خود دسترسی داشته باشند 

نسبت به گرایش جنسی خود نامطمئن هستند .

پسران بیشتر از دختران در اثر خودکشی جان خود را از دست می دهند، اما دختران بیشتر احتمال دارد اقدام به خودکشی کنند. هرگز افکار خودکشی را که یک جوان بیان می کند نباید  نادیده گرفت و باید آنها را به یک متخصص ارجاع داد تا ارزیابی شوند و در صورت نیاز کمک شود. 

 کمک به افراد در معرض خودکشی

اگر یکی از عزیزان یا حتی یکی از آشنایان یا همکاران هر یک از نشانه های خودکشی را نشان می دهد، استفاده از زبان خاص مانند پرسیدن « آیا به کشتن خود فکر می‌کنی ؟» می تواند کمک کننده باشد، اگر پاسخ مثبت است چه کاری برای شان بهتر است. گاهی تماس با یک مشاور می تواند کارساز باشد.

اگر کسی در فکر خودکشی است، مهم است که از او پرسیده شود آیا برنامه ای دارد یا خیر. اگر پاسخ مثبت دادند، به آنها کمک کرده تا فوراً از شخصی کمک بگیرند. آنها را می توان به نزدیکترین اورژانس اجتماعی یا کلینیک مراقبت های روانشناختی فوری برد . برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان