چرا در استرس دید افراد تونلی می شود؟

خط سلامت: استرس بخش جا نشدنی از زندگی روزمره است. همه افراد استرس را تجربه می کنند، اما کمتر کسی راه های مقابله با آن را آموزش دیده است.

چرا در استرس دید افراد تونلی می شود؟

استرس موجب افزایش ضربان قلب و عرق کردن دست ها می شود که نیازمند مداخله سریع برای کنترل و بهبودی است.

به گزارش خط سلامت چشم ها و نوع نگاه کردن یک عامل تاثیر گذار در کاهش استرس هستند.

استرس و مغز

استرس بر مغز تاثیر منفی بر جا می گذارد. وظیفه اصلی مغز زنده نگه داشتن بدن است. بیش از 50 درصد ادراک  مغز حول حس غالب - بینایی - سازماندهی شده است.

چشم و مغز

وقتی فرد احساس استرس می کند اولین کاری که مغز انجام می دهد این است که سعی کند او را ایمن کند. بنابراین باید به سرعت تهدید را ارزیابی کند.

دید افراد محدود و بر فرد یا موقعیت متمرکز شده است تا بتواند تمام جزئیات را در نظر بگیرد تا امن ترین گزینه را در سریع ترین زمان ممکن انجام دهد.

به همین دلیل  برخی از افراد هنگام پنیک یا تجربه تروما، دید تونلی را تجربه می کنند. بسیاری از مردم زمانی که احساس اضطراب می کنند از هوشیاری بیش از حد صحبت می کنند. مغز و چشم آنها دائماً در حال بررسی تهدیدات و ارزیابی هر نقطه بالقوه در اطراف است.

نحوه تمرکز

دید محیطی زمانی است که توجه بلافاصله به مقابل متمرکز شود. 

بینایی فووئال با برانگیختگی سیستم عصبی سمپاتیک (SNS) - بخشی از سیستم عصبی غیرارادی یا خودمختار (ANS) مرتبط با فعالیت، آدرنالین و پاسخ استرس مبارزه، فرار و فریز شدن است.

دید محیطی میدان دید است که وسیع‌ تر است و بدون حرکت دادن سر، چشم‌ های حرکت می‌ کند.

بینایی محیطی با برانگیختگی سیستم عصبی پاراسمپاتیک (PNS) - بخشی از سیستم عصبی مرتبط با آرامش و بهبودی مرتبط است. هنگامی که افراد آگاهانه می بینند، می توانند پاسخ استرس را خاموش کنند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان