دنیای روانی دوقلوها چقدر با هم متفاوت است؟

خط سلامت : دوقلو داشتن برای والدین سخت تر از تنها یک فرزند به دنیا آوردن است.

دنیای روانی دوقلوها چقدر با هم متفاوت است؟

دوقلوها بر خلاف تصور، شخصیت های کاملا مشابه ندارند و دو انسان متفاوت هستند. جنسیت و زمان زودتر به دنیا آمدن روی شخصیت دوقلوها موثر است.

به گزارش خط سلامت والدینی که فرزندان دوقلو دارند با تربیت سخت تری روبرو هستند چون باید دو انسان متفاوت را همزمان تربیت کنند

 تفاوت دوقلوها 

دلبستگی دوقلوهای دختر

دوقلوهای یک تخمکی ویژگی های پیچیده تر و خاص تری دارند. دوقلوهایی که اولین فرزندان خانواده هستند، نسبت به دوقلوهای بعدی ویژگی های شخصیتی متعادل تر و باثبات تری دارند.

همچنین دوقلوهای دختر ۳ برابر دوقلوهای پسر و ۵ برابر دوقلوهای دوتخمکی احتمال دلبستگی نا ایمن دارند. ویژگی های شخصیتی دخترانه و وجود هورمون های زنانه به همراه وابستگی روانی به مادر و دلبستگی شدید به یکدیگر باعث می شود دوقلوهای دختر دائم نگران از دست دادن یکدیگر یا مادر باشند. به همین دلیل تلاش می کنند بیش از حد شبیه هم شوند، از یکدیگر تقلید می کنند و همواره و در هر شرایطی حمایت گر باقی می مانند، حتی اگر یکی از آنها کار اشتباهی انجام دهد، این ویژگی ها باعث می شود احتمال دلبستگی نا ایمن در دوقلوهای دختر بیشتر شود.

دوقلو

ویژگی های دوقلوها

از سوی دیگر ویژگی های شخصیتی و روانی والدین و شرایط محیطی، ساختار شخصیتی قل ها را تحت تاثیر قرار می دهد. دوقلوها به علت رشد همزمان، ویژگی ها و خصوصیات منحصر به فردی دارند. نحوه قرار گرفتن قل ها کنار یکدیگر، فشار عصبی و روانی وارد شده به مادر به علت داشتن دوقلو، وزن کم آنها، فضای کم محیطی برای حرکت دوقلوها در رحم مادر، چسبندگی دوقلوها به یکدیگر باعث شکل گیری ویژگی های شخصیتی در دوقلوها می شود که تا آخر عمر با آنها است. زمینه های استرس، اضطراب، کج خلقی، پرخاشگری و دیگر ویژگی های شخصیتی دوقلوها تحت تاثیر این محیط و تنش های وارده به مادر ایجاد می شود و کیفیت زندگی آنها را دگرگون می کند.

از سوی دیگر تربیت و پرورش دوقلوها به خصوص در ۳ سال اول نیازمند ظرفیت جسمانی و روانی زیاد والدین به ویژه مادر است. با توجه به این که دوقلوها شباهت های ظاهری زیادی به هم دارند، والدین به اشتباه تصور می کنند از نظر روانی و هوشی به هم شبیه هستند و حتی با وجود دیدن تفاوت ها، ناخواسته آنها را مثل هم می بینند.

طبق تحقیقات قل اول یعنی فرزندی که زودتر به دنیا آمده، تفاوت های چشمگیری با قل دوم که دیرتر به دنیا آمده است، دارد. قل اول از نظر تیپ شخصیتی لجبازتر، مقتدرتر و دیرجوش تر است. در مقابل قل دوم سلطه پذیر است و منافع دیگران را بیشتر در نظر می گیرد. بنابراین داشتن رفتار و برخورد یک شکل با دوقلوها از اساس نادرست است.

رفتارهای ناکار آمد در برخورد با دوقلوها

پوشاندن لباس هم شکل، خرید لباس های مشابه، در یک زمان به هر دو غذا دادن، تعویض پوشک همزمان کار صحیحی نیست و والدین نباید داشتن دوقلو را به معنای تکرار یک کار و یک رفتار با آنها تفسیر کنند. والدین باید درک کنند دوقلوها با وجود شباهت های ظاهری ۲ شخصیت کاملا متفاوت دارند. بسیاری از والدین با در نظرگرفتن بیش از حد شباهت های دوقلوها به یکدیگر، ناخواسته زمینه جذب و دلبستگی بیش از حد آنها به یکدیگر را فراهم و راه را برای یافتن هویت و استقلال آن ها تنگ تر می کنند. دوقلوها توانایی ها، نیازها، انتظارات و استعدادهای یکسانی ندارند و اگر تحت فشار محیط برای داشتن شباهت با یکدیگر قرار بگیرند، آنچه واقعا هستند را نشان نمی دهند. بنابراین باید آنها را ۲ شخصیت متفاوت در نظر بگیرند. در بسیاری از موارد دوقلوها نمی خواهند شبیه هم باشند اما رفتار و واکنش والدین حق انتخاب را از آنها می گیرد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان