بی حوصلگی نشانه کمبود کدام ویتامین است؟+ این لیست را به ذهن بسپارید

خط سلامت: کمبود کدام ویتامین باعث بی حوصلگی می شود؟

بی حوصلگی نشانه کمبود کدام ویتامین است؟+ این لیست را به ذهن بسپارید

بی‌حوصلگی و کسل بودن نیاز ندارد تا اتفاق خاصی در زندگی افتاده باشد. گاهی کمبود برخی ویتامین ها باعث بی حوصلگی می شود.

بی حوصلگی و ویتامین ها

بی حوصلگی با تکنولوژی رابطه دارد .هرچه تکنولوژی پیشرفت می‌کند و در زندگی ماشینی غرق می‌شویم، انگار مردم اطراف خود را بی‌حوصله‌تر و عصبی‌تر می‌بینیم.

به گزارش خط سلامت بی‌حوصلگی دلایل مختلفی دارد اما کمبود ویتامین هم می‌تواند در بی‌حوصله‌تر شدن نقش داشته باشد. وقتی تغذیه مناسبی ندارید و روزبروز مصرف فست‌فودها را در رژیم غذایی خود افزایش می‌دهید، بعید نیست که کمبود ویتامین داشته باشید. کمبود کدام ویتامین باعث بی حوصلگی می شود؟

بی حوصلگی و کمبود اسید فولیک

اسید فولیک، ویتامین B9 است که یکی از ویتامین‌های گروه ب بوده و به طور طبیعی در بسیاری از مواد غذایی یافت می‌شود. این ویتامین در تقسیم سلولی،  DNA و سایر فرآیندهای مهم بیولوژیکی بدن نقش دارد.

تحقیقات نشان می‌دهد کمبود اسید فولیک با بی حوصلگی و افسردگی مرتبط است.

سبزیجات، لوبیا، مرکبات و غلات غنی شده سرشار از فولات هستند. اسید فولیک فرم مصنوعی فولات است؛ یعنی اگر بخواهید فولات را در قالب مکمل به بدن خود برسانید، باید از قرص اسید فولیک استفاده کنید.

کمبود اسید فولیک در بدن باعث عدم تعادل مواد شیمیایی موجود در مغز شده و شما را بی‌حوصله و کسل نشان می‌دهد. از طرف دیگر اسید فولیک، ویتامینی است که در خون‌سازی هم نقش دارد. پس کمبود این ماده مغذی مساوی است با کم‌خونی و یکی از مهم‌‎ترین علائم کم‌خونی، بی‌حوصله بودن و احساس خستگی مداوم داشتن است. دقت داشته باشید در میان ویتامین‌های خانواده ب، ویتامین‌های ب۶ و ب۱۲ هم می‌توانند در بروز بی حوصلگی و افسردگی تاثیرگذار باشند.

بی حوصلگی و ویتامین D

ویتامین دی فقط برای افزایش جذب کلسیم در بدن و کمک به استحکام استخوان‌ها نیست. این ویتامین در تنظیم سروتونین نقش دارد. سروتونین نوعی انتقال دهنده عصبی است. شواهد علمی نشان می‌دهد بین کمبود ویتامین دی و افسردگی و بی حوصله بودن ارتباط وجود دارد. کمبود ویتامین دی باعث کاهش سروتونین در بدن شده و سطوح پایین سروتونین با بی حوصلگی همراه است.

علاوه بر این وقتی سطح ویتامین دی در بدن کاهش می‌یابد، التهاب در بدن افزایش یافته و این مسئله هم می‌تواند خود عاملی برای افسردگی و خستگی بیش از حد باشد.

تحقیقات نشان می‌دهد مصرف قرص ویتامین دی و همچنین منابع خوراکی این ویتامین مثل ماهی‌های چرب می‌تواند در مبارزه با احساس بی‌حوصلگی و خستگی موثر باشد. فراموش نکنید بهترین منبع تامین ویتامین دی برای بدن در درجه نخست، نور خورشید است.

بی حوصلگی و  منیزیم

منیزیم در بسیاری از فرایندهای بیولوژیکی نقش داشته و کمبود آن می‌تواند منجر به بی‌ حوصلگی و احساس افسردگی شود.

کمبود منیزیم را به راحتی با خرید قرص منیزیم می‌توانید برطرف کنید. در بسیاری از موارد عوامل دیگری در بی‌حوصله بودن افراد موثر هستند؛ مثل شکست‌های عاطفی، عدم موفقیت شغلی یا تحصیلی، مشکلات خانوادگی و …

 بی حوصلگی و کمبود آهن

اگر کمبود آهن داشته باشید، خونرسانی به اعضای بدن به خوبی صورت نمی‌گیرد و به همین دلیل رنگ پریده، خسته، کسل و بی‌حوصله به نظر خواهید رسید. آهن یک ماده معدنی حیاتی برای رشد و نمو بدن به شمار آمده و کمبود آن به ویژه در میان زنان در کشور ما بسیار شایع است. کم‌خونی فقر آهن زمانی به وجود می‌آید که سطح آهن خون آنقدر پایین است که روی تولید گلبول‌های قرمز خون تاثیر منفی می‌گذارد.

شواهد نشان می‌دهد بین احساس بی حوصلگی و کمبود آهن ارتباط مستقیم وجود دارد.

نتیجه یک مطالعه نشان داد که افراد مبتلا به افسردگی که کمبود آهن داشتند و قرص آهن مصرف کردند در قیاس با آنهایی که این مکمل را مورد استفاده قرار ندادند، کاهش قابل توجهی در علائم خود داشتند.

بی‌ حوصلگی و زینک

برای رشد و تکامل مغز همه افراد به سطوح مناسب زینک نیاز دارند. وقتی سطح زینک در بدن انسان متعادل باشد، عملکرد این ماده معدنی به شکل بهینه صورت می‌گیرد اما وقتی سطح آن پایین بیاید، علائم افسردگی مشاهده می شود.

دیگر علت های بی حوصلگی چیست؟

به جز کمبود ویتامین، عوامل دیگری هم در بی حوصلدخیل هستند. مثل:

استراحت ناکافی و خواب شبانه بی‌کیفیت

سطوح پایین تحریک ذهنی (به اندازه کافی از مغز کار نکشیدن)

فعالیت‌های روزانه اجباری بدون هیچ نوع حق انتخاب

نداشتن تفریح به اندازه کافی

درک ضعیف از زمان

افسردگی و اضطراب.  برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان