زنان جوان از این مسائل در رابطه غافل اند

خط سلامت: بارداری کیفیت خواب زنان را تحت تاثیر قرار می دهد. برخی شواهد حاکی از آن است که خواب بی کیفیت مادر، احتمال زایمان زودرس را افزایش می دهد.

 زنان جوان از  این مسائل در رابطه غافل اند
بارداری منجر به بروز مشکلات جدی در خواب می شود.
به گزارش خط سلامت کم خوابی در دوران بارداری امری رایج است؛ به گونه ای که زنان باردار اغلب در شروع خواب و حفظ آن مشکل دارند.

بارداری و خواب بی کیفیت

خواب با کیفیت در دوران بارداری به حفظ سلامت مادر و جنین کمک می کند. محققان مرکز پزشکی دانشگاه پیتزبورگ به ارتباط بین کیفیت و کمیت خواب زنان باردار و عوارض هنگام تولد، از جمله وزن کم هنگام تولد و زایمان زودرس، پی بردند.

خواب بی کیفیت و عوارض زایمان

محققان به دنبال پاسخ به این سوال بودند که چرا خواب بی کیفیت منجر به بروز عوارض زایمان می شود. آن ها دریافتند خواب بی کیفیت که معمولا خود را در قالب بی خوابی نشان می دهد منجر به اختلال در عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن می شود که احتمال بروز عوارض زایمان را افزایش می دهد.

افسردگی در دوران بارداری و عوارض زایمان

افسردگی در دوران بارداری یکی از عواملی است که احتمال بروز عوارض زایمان را افزایش می دهد. محققان به دنبال درک این موضوع بودند که چگونه خواب ضعیف در زنان باردار بر عوارض مربوط به زایمان تأثیر می گذارد و افسردگی چه نقشی در این رابطه ایفا می کند. 

محققان 168 زن باردار را در یک مطالعه مورد بررسی قرار دادند. برخی از این زنان افسرده بودند و برخی دیگر حالت طبیعی داشتند. در هفته 20 و دوباره در هفته 30 بارداری، محققان خواب و عملکرد سیستم ایمنی زنان را ارزیابی کردند. آنها اطلاعات مربوط به خواب را از طریق مصاحبه جمع آوری کردند. به منظور ارزیابی عملکرد سیتم ایمنی زنان، محققان سطوح تولید سیتوکین را اندازه گیری کردند. 

سیتوکین ها مولکول های ارتباطی هستند که در تنظیم پاسخ های ایمنی بدن نقش دارند. تولید بیش از حد سیتوکین های خاص نشانه افزایش سطح التهاب در بدن است که نشان می دهد سیستم ایمنی بدن به درستی کار نمی کند. 

محققان از نتایج این پژوهش دریافتند خواب ناکافی و افسردگی، هر دو خطر بروز عوارض زایمان مانند زایمان زودرس را افزایش می دهند. همچنین مشخص شد زنانی که هم افسردگی و هم خواب بی کیفیت داشتند، بیشتر در معرض خطر زایمان زودرس و تولد نوزاد کم وزن بودند.

رابطه خواب و افسردگی

خواب و افسردگی رابطه ای پیچیده با یکدیگر دارند به طوری که اختلال در خواب به علائم افسردگی منجر می شود و افسردگی همواره مشکلات خواب  را تشدید می کند.

همچنین تحقیقات نشان می دهد التهاب یک عامل خطر مهم برای افسردگی است حتی اگر مشکلات خواب وجود نداشته باشد.

مشکلات خواب در دوران بارداری

نرخ بروز مشکلات خواب در دوران بارداری افزایش می یابد. زنان در دوران بارداری بیشتر در معرض خطر ابتلا به سندرم پای بی قرار ، تنفس اختلال خواب و بی خوابی در دوران بارداری هستند. 

در یک نظرسنجی بنیاد ملی خواب، 78 درصد از زنان گزارش کردند در طول بارداری بیشتر از زمانی که باردار نبودند، اختلال خواب را تجربه کردند. عوامل متعددی وجود دارد که به مشکلات خواب در دوران بارداری دامن می زند، این عوامل عبارتند از:

تغییرات هورمونی
بارداری منجر به بروز بسیاری از تغییرات هورمونی می شود که چرخه خواب را تغییر می دهد و خواب را مختل می کند. افزایش سطح پروژسترون باعث تغییرات تنفسی می شود که خواب را مختل می کند و به خواب آلودگی بیشتری در طول روز می انجامد و زنان را به طور غیرمعمولی در شب بیدار نگه می دارد.
همچنین نوسان سطح استروژن همچنین باعث تغییرات فیزیولوژیکی می شود که خواب را مختل می کند.

درد و ناراحتی

کمردرد، حالت تهوع، احساس سوزش در ناحیه معده و سایر ناراحتی‌های فیزیکی اغلب خواب را در دوران بارداری مختل می کند. بیدار شدن های مکرر در طول شب یکی دیگر از دلایل بروز مشکلات خواب در دوران بارداری است.

اضطراب

بارداری دوران شگفت انگیز و هیجان انگیزی از زندگی است. زنان در این دوره در مورد بارداری، مدیریت جنبه های مختلف زندگی و تولد قریب الوقوع نوزاد، اضطراب را تجربه می کنند. احساس اضطراب به خواب رفتن و حفط خواب را دشوار می کند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان