منوی ممنوعه در بیش فعالی + این 10 غذا را حذف کنید

خط سلامت: بیش فعالی تا حدودی تحت تاثیر رژیم غذایی است. بررسی ها نشان داده است برخی از مواد غذایی علایم بیش فعالی را افزایش می دهد.

منوی ممنوعه در  بیش فعالی + این 10 غذا را حذف کنید

بیش فعالی در اثر مصرف برخی مواد غذایی افزایش می یابد. به گزارش خط سلامت توجه به رژیم غذایی افراد مبتلا به اختلال بیش فعالی، برای مدیریت این اختلال ضرورت دارد.

 بیش فعالی و رژیم غذایی

بیش فعالی را نمی توان با مصرف یا عدم مصرف یک ماده غذایی خاص به طور کامل از بین برد، ولی این امکان وجود دارد که افراد مبتلا به بیش فعالی با اجتناب از مصرف برخی مواد غذایی، علایم کمتری تجربه کنند.

موادغذایی افزایش دهنده بیش فعالی

برخی از مواد غذایی که علایم بیش فعالی را افزایش می دهند، عبارتند از:

هر گونه غذای سرخ کردنی

پژوهش ها نشان داده است خوردن غذاهای سرخ کردنی، علایم بیش فعالی را تشدید می کند.

غذا های سرخ کردنی کالری بالایی دارند اما کالری هایی که هیچ خاصیتی برای فرد ندارد و در واقع به آن ها کالری های تهی می گویند . این کالری ها فاقد ویتامین ها و مواد مغذی برای بدن هستند و در حقیقت پروسه سرخ کردن یک غذا باعث از بین بردن مواد مغذی درون ماده غذایی می شود .

محصولات لبنی

تحقیقات نشان داده است یکی دیگر از موادغذایی تشدید کننده علایم بیش فعالی، محصولات لبنی هستند.

محصولات لبنی مانند ماست باعث افزایش پریشانی در کودکان بیش فعال می شوند. کودکان بیش فعال می توانند به جای مصرف شیر گاو از شیر سویا استفاده کنند. این شیر علاوه بر تأمین کلسیم، اسیدهای چرب ضروری نیز به بدن کودک می رساند.

غذاهای حاوی گلوتن

غذاهای حاوی گلوتن علایم بیش فعالی را افزایش می دهند.

محققان به این نتیجه رسیده اند که اکثر افراد مبتلا به بیش فعالی( 70درصد)، حساسیت بالایی به گلوتن دارند. حساسیت به گلوتن تاثیر زیادی روی عملکرد مغز و پروسه های ذهنی مثل حافظه و برنامه ریزی دارد. بسیاری از افراد این موضوع را متوجه نمی شوند تا اینکه مصرف آن را قطع کنند .حال می توانید این کار را امتحان کنید و 30 روز را بدون خوردن گلوتن بگذرانید و نتایج را ببینید .

رنگ غذا

پژوهش ها نشان داده است ارتباط زیادی بین افزایش علایم بیش فعالی و مصرف غذاهای آغشته به رنگ مصنوعی خوراکی وجود دارد.

بسیاری از افراد فکر می کنند که ماهیت قند و غذاهای فرآوری شده ا بزرگ ترین مشکلات را به وجود می آورد اما نباید رنگ مصنوعی آن را نادیده گرفت که این رنگ ها فعالیت فرد و یا کودک را تا حد زیادی افزایش می دهد و پس تا جایی که می توانید از دادن این غذاها به کودک خود خودداری کنید. پفک و انواع فست فودها سرشار از مواد نگهدارنده و رنگ های خوراکی مصنوعی هستند و مصرف آن ها برای کودکان بیش فعال ممنوع است.

گوشت و پنیر فراوری شده

گوشت ها و پنیرهای فراوری شده نیز در لیست غذاهای افزایش دهنده علائم بیش فعالی قرار می گیرند.

سعی کنید که این غذاهای فرآوری شده را با انواع طبیعی جایگزین کنید و مواد غذایی غنی و طبیعی را همراه با سبزیجات و میوه های تازه را به کودک خود بدهید و تا جایی که می توانید از این غذاها دوری کنید .

اگر کودک تان میل زیادی به نوشابه و آب میوه دارد به جای نوشیدنی های آماده در منزل برای او نوشیدنی و اسموتی های خانگی بسیار خوشمزه و مفید تهیه کنید.

نوشابه

اگر علائم بیش فعالی را در کودک خود مشاهده کرده اید، از دادن نوشابه به او خودداری کنید. نوشابه حاوی آلکالوئید و مقدار زیادی قند است و موجب تشدید علائم بیش فعالی می شود .

شکلات

اثرات منفی مصرف شکلات به نوشابه شباهت زیادی دارد؛ زیرا هر دو ماده، قند بسیار بالایی دارند. انواع شکلات  ویتامین و مواد معدنی زیادی ندارند و باعث تشدید علائم بیش فعالی می شوند .

نوشیدنی های انرژی زا

این نوشیدنی ها به راحتی در دسترس هستند و در بین نوجوانان طرفداران زیادی دارند .اگر کودک یا نوجوان شما به اختلال بیش فعالی مبتلاست هرگز نباید از این نوشیدنی ها مصرف کند. نوشیدنی های انرژی زا حاوی قند، کافئین، محرک های جایگزین، رنگ های مصنوعی و انواع خاصی از طعم دهنده ها هستند که علائم بیش فعالی را افزایش می دهند.

بستنی

کودکان بیش فعال نمی توانند کازئین (پروتئین مخصوص شیر) را تحمل کنند؛ بنابراین با خوردن بستنی علائم بیش فعالی در آن ها تشدید می شود. البته لازم نیست خوردن بستنی را در کودکان بیش فعال بطور کامل ممنوع کنید، مصرف هفته ای یکبار بستنی مشکلی برای کودکان بیش فعال ایجاد نمی کند.

انواع فست فود 

فست فودهایی مانند سیب زمینی سرخ کرده، ساندویچ ها و پیتزاها که دارای کالری زیاد و فاقد ارزش غذایی هستند. مصرف فست فود، علاوه بر افزایش علایم بیش فعالی، در طولانی مدت باعث کاهش جذب ویتامین می شوند. کمبود ویتامین نیز عاملی برای تشدید بیش فعالی است. همچنین مصرف زیاد گوشت قرمز باعث تشدید دفعات و شدت بروز علائم بیش فعالی می شود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان