این علائم نشان می دهد آمادگی پدر و مادر شدن ندارید

خط سلامت: پدر و مادر شدن منجر به ایجاد تغییرات فراوانی در زندگی مشترک می شود.

این علائم نشان می دهد آمادگی پدر و مادر شدن ندارید

پدر و مادر شدن بی شک یکی از شیرین ترین تجارب زندگی هر فرد است. به گزارش خط سلامت پژوهش ها نشان داده است آمادگی برای رویارویی با تغییرات حاصل از پدر و مادر شدن احتمال پرورش فرزندان سالم و موفق را افزایش می دهد.

پدر و مادر شدن؛ آغاز تغییر

پدر و مادر شدن منجر به افزایش مسئولیت زن و شوهر می شود؛ به این ترتیب کیفت زندگی مشترک تاحدودی تغییر می کند. مطالعات نشان داده است قبول مسئولیت های مرتبط با فرزندپروری و متعهد بودن برای پیشبرد اهداف خانواده، مستلزم این است که هریک از همسران برای پذیرش نقش پدر و مادر آماده باشند.

علایم عدم آمادگی

برخی از علایمی که نشان می دهد هریک از زن و شوهر ( یا هردوی آن ها) برای پدر و مادر شدن آماده نیستند عبارت است از:

کمک نگرفتن از دیگران

یکی از مواردی که نشان می دهد زوجین برای پدر و مادر شدن آمادگی ندارند، این است که در فرایند نگهداری از نوزاد خود، از هیچ کس کمک نمی گیرند.

زوجین برای نگهداری از کودک به افراد زیادی نیاز دارند و این امر غیر قابل انکار است. از پرستاران بچه گرفته تا اعضای خانواده و دوستان نزدیک؛ در واقع به تعداد قابل توجهی از افراد بزرگسال برای مدیریت حتی فقط یک فرزند نیاز است. با این حال اگر زوجین، حتی در سخت ترین شرایط، تمایلی به درخواست کمک از دیگران ندارند، معمولا پس از تولد نوزاد به شدت احساس سرگردانی خواهند کرد.

احساس اضطراب شدید

قبل از پدر و مادر شدن، زوجین به هر شیوه ای که تمایل دارند می توانند آخر هفته خود را بگذرانند. اما پس از تولد اولین نوزاد، این آزادی عمل تا حدود زیادی از والدین سلب می شود.

لازم به ذکر است که بچه ها معمولا روابط صمیمی را به هم نزدیک تر کنند، اما نمی توانند روابطی را که از قبل با مشکل رو به رو شده یا شکست خورده اند، بهبود بخشند. اگر زوجین، پیش از تولد نوزاد، زندگی مشترک سرد، بی ثبات و همراه با مشکلات اساسی دارند، قطعا داشتن فرزند هیچ چیزی را بهتر نخواهد کرد.

مسئولیت پذیر نبودن

پدر و مادر شدن مستلزم پذیرش مسئولیت های فراوان است. اگر هریک از زوجین احساس می کنند هنوز آماده پذیرش مسئولیت های فراوان پدر و مادر شدن نیستند، لازم است پیش از تصمیم برای بارداری تمام جوانب را بسنجید و آگاهانه تصمیم بگیرید.

در اولویت قرار دادن شغل 

پدر و مادر شدن زندگی حرفه ای و شغلی زوجین را تحت تاثیر قرار می دهد. بیماری کودک، مهد کودکی که روز برفی را تعطیل می کند یا اجبار به ماندن در خانه زمانی که کودک تب کرده است، تمام برنامه ریزی های والدین را دستخوش تغییر می کند.

احساس ناکامی و نارضایتی

در حالی که پدر و مادر شدن و تولد نوزاد یک فرایند خشنود کننده برای پدر و مادر است، حساب کردن روی آن، برای تغییر میزان رضایت خود از دیگر جنبه های زندگی، یک خطای شناختی است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان