پیشرفت تحصیلی با روش 5 قسمتی+ آخرین شیوه کارآمد و علمی

خط سلامت: پیشرفت تحصیلی تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. در این مطلب برخی از مهم ترین عواملی که میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را تحت تاثیر قرار می دهد معرفی می کنیم.

پیشرفت تحصیلی با روش 5 قسمتی+ آخرین شیوه کارآمد و علمی

پیشرفت تحصیلی علاوه بر نمره هوش، تحت تاثیر عوامل مختفی قرار دارد. به گزارش خط سلامت استفاده از برخی تکنیک های خاص که در ادامه این مطلب توضیح می دهیم، نقش مهمی در پیشرفت تحصیلی ایفا می کند.

پیشرفت تحصیلی چگونه اتفاق می افتد؟

پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. برخی از روش هایی که والدین با استفاده از آن ها می توانند از طریق اصلاح عادت های مطالعاتی، پیشرفت تحصیلی فرزندان خود را بهبود بخشند؛ عبارت است از:

استفاده از یک ضبط صوت

یک راه برای پیشرفت تحصیلی، استفاده از ضبط صوت، هنگام تمرین مطالب حفظی است. گوش دادن مجدد به صدای ضبط  شده خود، یک راه ساده برای  به تمرین و تکرار مطالب می شود.

کارت های تقویت حافظه

برای بهبود روند پیشرفت تحصیلی فرزندان  خودچند کارت تقویت حافظه تهیه کنند؛ یعنی پاسخ سؤال ها را در پشت کارت ها بنویسند و نوشته ی روی کارت ها را بخوانند. این کارت ها در زمینه ی یادگیری املای کلمه ها، معنای کلمه ها، نکته های مهم حساب، یا تاریخ و . . . قابل استفاده هستند.

خلاصه نویسی

یکی از شناخته شده ترین روش ها که والدین می توانند از آن برای پیشرفت تحصیلی فرزندان خود استفاده کنند، تشویق کردن برای خلاصه نویسی مطالب خوانده شده است.

اگر باید یک فصل از یک کتاب را بخوانند در هر مرحله یک صفحه را بخوانند و نکته های مهم هر صفحه را در یک یا دو خط خلاصه کنند.

یادگیری مشارکتی

بخشی از پیشرفت تحصیلی فرزندان مربوط به چگونگی تدریس مطالب در کلاس درس است.

لازم است معلمان برای آموختن مطالب درسی از یادگیری مشارکتی و دو جانبه استفاده کنند زیرا این روش باعث افزایش توجه و تمرکز و ایجاد حس همکاری می شود.

اولویت بندی

والدین برای اینکه بتوانند در پیشرفت تحصیلی فرزندان خود نقش مهمی داشته باشند لازم است اولویت بندی را در مطالعه دروس به فرزندان خود بیاموزند. بهتر است درس های سخت تر در اولین ساعت های روز قرار گیرد.

روش مطالعه پنج قسمتی

در برخی موارد روش مطالعه پنج قسمتی منجر به پیشرفت تحصیلی فرزندان می شود. این پنج قسمت عبارت است از:

پیش خوانی یا مرور اجمالی

 به این صورت که مطالب هر فصل ابتدا به صورت اجمالی و مقدماتی مطالعه می شود شامل خواندن عنوان فصل، متن به صورت کلی، زیر فصل ها، خط های کناری، نگاه کردن به نقشه ها، نمودارها، جداول، خواندن مقدمه و نتیجه

سؤال کردن

سوال کردن  یعنی از خودش بپرسد از خواندن این فصل می خواهد چه چیزی یاد بگیرد. در مورد سرفصلها و زیر فصل ها به طرح سؤال بپردازد. توجه به سؤال های هر بخش باعث افزایش دقت و تمرکز فکر و سرعت و سهولت یادگیری می شود و دانش آموز سعی می کند برای رسیدن به پاسخ پرسش ها تلاش بیشتری داشته باشد.

خواندن 

در این مرحله دانش آموز باید به خواندن دقیق و کامل مطالب کتاب بپردازد. در اینجا هدف فهمیدن کلمات و جزئیات مطالب و پاسخ به سؤالات مرحله ی قبل است. در مرحله خواندن برای فهم بهتر مطالب می توان از کارهایی مانند یادداشت برداری، علامت گذاری، خلاصه نویسی بهره جست.

حفظ کردن

در این مرحله بدون مراجعه به کتاب دانش آموز باید از حفظ به یادآوری مطالب خوانده شده بپردازد و سؤال هایی را که خودش طرح کرده پاسخ دهد. او باید مطالب را به زبان و کلام خودش بازگو کند. این مرحله در پایان هر بخش و فصل انجام می شود.

مرور کردن

مرحله مرور کردن این مرحله که مرحله آزمون  نیز است در پایان هر فصل انجام می گیرد. در این قسمت باید موضوع های اصلی و نکته های مهم و نیز ارتباط مفاهیم مختلف با یکدیگر مرور شوند و در صورت برخورد با موضوع های مورد اشکال به متن اصلی مراجعه کند. همین طور پاسخگویی به سؤال ها و تمرین های پایان هر فصل در این مرحله می تواند مقداری از اضطراب امتحان را کاهش دهد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان