شوخ طبعی گره های فکر را باز می کند / شوخی های زننده همیشه یک طرفه است!

خط سلامت: شوخ طبعی ابزاری مناسب جهت غلبه بر موقعیت های دشوار است. رعایت برخی نکات هنگام شوخی کردن، اثرات مثبت آن را افزایش می دهد.

شوخ طبعی گره های فکر را باز می کند /  شوخی های زننده همیشه یک طرفه است!

شوخ طبعی در موقعیت های بحرانی به مدیریت هیجانات منفی مانند: خشم و اضطراب کمک می کند.

به گزارش خط سلامت پژوهش ها نشان داده است رعایت برخی نکات هنگام شوخی کردن با دیگران اثرات مثبت شوخ طبعی را افزایش می دهد.

شوخ طبعی

شوخ طبعی برای کسانی که در بخش مدیریت بحران کار می کنند، ابزاری مناسب برای کاهش اضطراب و استرس است. برخی از بایدها و نبایدها در رابطه با استفاده از حس شوخ طبعی عبارت است از:

دوجانبه بودن شوخ طبعی

مانند هر ابزار دیگری، شوخ طبعی هم به روش های منفی و مثبت مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال اظهارنظرهای مخرب مثلاً انتقاد از شخص دیگر به دلیل عدم توانایی در شوخی کردن، مشکلات بیشتری را به وجود می آورد و در نهایت به یک رابطه آسیب می زند.

شوخی کردن تنها زمانی مشکلات یک رابطه را کاهش می دهد که هر دو طرف رابطه از آن احساس خوب بگیرند. مهم است که فرد شوخ طبع نسبت به طرف مقابل خود حساس باشد و احساسات او را در نظر بگیرد. اگر شریک زندگی، همکار، عضو خانواده یا دوستی حوصله  شوخی و خنده را ندارد یا مایل به انجام این کار نیست، هیچ اصراری برای شوخی کردن وجود ندارد.  وقتی شوخی متقابل نیست و یک طرفه است، اعتماد و حسن نیت تضعیف می شود و  به رابطه آسیب می رساند.

 شوخی و مخفی کردن احساسات

شوخ طبعی کمک می کند فرد در مقابل چالش های زندگی مقاومت کند. اما مواقعی وجود دارد که شوخی سالم و موثر نیست. زمانی می گوییم شوخی ناسالم است که برای مخفی کردن احساسات اجتناب ناپذیر و دردناک استفاده شود. در این زمان از خنده برای پوشاندن احساساتی مانند شرم، ترس، عصبانیت و ناامیدی استفاده می شود که شخص دوست ندارد آنها را ابراز کند.

نمونه دیگر از شوخی ناسالم افرادی را شامل می شود که نسبت به همسر خود حس مالکیت و حسادت دارند اما هرگز یاد نگرفته اند که آشکارا درباره ناامنی ها و ترس های خود بحث کنند. این افراد از آنچه فکر می کنند شوخی است برای بیان احساسات خود استفاده می کنند. با این حال، شوخی های آنها معمولاً ناراحت کننده است و به هیچ وجه موجب نزدیکی و خنده با افراد دیگر نمی شود. در این حالت فرد مقابل اغلب به جای خندیدن، سعی می کند کنار بکشد و با سردی واکنش نشان دهد.

اجتناب از شوخی های زننده

استفاده افراطی از حس شوخ طبعی، در جمع های غیرصمیمی، به روابط آسیب می رساند. ذکر این نکته ضروری است که برای حل اختلاف و درگیری هایتان نیازی ندارید که به یک کمدین تبدیل شوید. شوخی برای تحت تأثیر قرار دادن یا سرگرم کردن شخص دیگر نیست، بلکه تنها برای بهبود روحیه و از بین بردن تنش است. استفاده مناسب از حس شوخ طبعی فرد را در حالت مثبتی قرار می دهد که برای حل اختلافات مفید است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است .

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان