معجزه های ورزش برای نشخوارهای فکری + به راحتی استرس و اضطراب را کنترل کنید

خط سلامت: ورزش راهی ساده برای کاهش عوارض منفی ناشی از استرس و اضطراب است.

معجزه های ورزش برای نشخوارهای فکری + به راحتی استرس و اضطراب را کنترل کنید

ورزش پیامدهای منفی استرس و اضطراب مانند: بی خوابی، بی قراری، نشخوار فکری و افت شاخص های سلامت جسمانی را خنثی می کند. 

به گزارش خط سلامت ورزش راهی ساده برای کاهش استرس است و سلامت روان را افزایش می دهد.

ورزش و کاهش استرس

ورزش راهی ساده و موثر برای کاهش استرس و اضطراب است. پژوهش ها نشان داده است از هر 4 نفر، یک نفر از استرس و اضطراب بالا رنج می برد. قرار گرفتن در معرض استرس و اضطراب مزمن مراجعه هرچه سریع تر به یک روانشناس بالینی را می طلبد. اگرچه ورزش کردن، هرگز نمی تواند جایگزین درمان های روانشناختی شود، ولی پژوهش نشان داده است ورزش کردن  نقش مهمی در افزایش روحیه و کاهش استرس و اضطراب ایفا می کند.

تاثیرات مثبت ورزش

چندین مطالعه تحقیقاتی که در آلمان و آمریکا انجام شده است نشان داده است تعداد حملات ترس و اضطراب در افرادی که به طور منظم به میزان حداقل 30 دقیقه ورزش آئروبیک ( بخصوص پیاده روی سریع و دویدن) انجام می دهند بسیار کمتر است. تاثیرات مثبت ورزش کردن عبارت است از:

تناسب اندام

ورزش علاوه بر تقویت سیستم گردش خون و قلب، منجر به تناسب اندام می شود. تناسب اندام نقش مهمی در افزایش اعتماد به نفس، کاهش اضطراب و ترس به خصوص در مقابل جمع دارد.

بهبود عملکرد مغز

ورزش تاثیر مثبتی بر افزایش سطح دوپامین، سروتونین، نورآدرنالین و گابا آمینواسید (GABA) دارد. ترشح این قبیل مواد شیمیایی به نوبه خود منجر به کاهش استرس و اضطراب می شوند. همچنین ورزش افزایش میزان اندروفین( هورمون آرامش دهنده )  و کاهش تاثیر هورمون های استرس زا از طریق تاثیر بر مسیر هیپوتالاموس – هیپوفیز – غدد فوق کلیوی را به دنبال دارد.

افزایش دمای بدن

ورزش کردن منجر به افزایش دمای بدن می شود.بعد از یک ورزش شدید که دمای بدن 2-1 درجه افزایش می یابد بدن در حالی آرامش بخش فرو می رود و استرس و اضطراب کاهش می یابد. درست مانند زمانی که در سونا استراحت می کنید.

کاهش حواس پرتی

ورزش کردن منجر به افزایش تمرکز می شود. در طی ورزش مثل دوچرخه سواری، دویدن یا پیاده روی سریع، سبب کاهش تمرکز بر استرس و اضطراب می گردد.

بهبود عملکرد ذهنی

در بعضی از بیماران که دچار استرس و اضطراب هستند از افزایش ضربان قلب و عرق ریزش تصوری بسیار ترسناک دارند و آن را گاهی با حالت مرگ یکسان می دانند. این افراد در طی ورزش کردن شدید افزایش ضربان قلب و عرق ریزش را به عنوان یک واکنش طبیعی بدن تجربه می کنند و ترس ناشی از حالات فیزیکی و عصبی به تدریج در آنها از بین خواهد رفت.

یک نسخه ورزشی 

ورزش آیروبیک یا هوازی در واقع فعالیتی است که طی انجام آن ضربان قلب به میزان 80-60 درصد بیشتر از ضربان عادی فرد باشد. برای مثال اگر در حالت عادی تعداد ضربان قلب در یک دقیقه 60 باشد باید حداقل 96 و حداکثر به 108 ضربان در دقیقه برسد.

ورزش آئروبیک یکی از بهترین و موثرترین ورزش ها برای کاهش استرس و اضطراب است و باید به طور منظم حداقل 30 دقیقه و سه روز در هفته به صورت های مختلف پیاده روی تند، دویدن آهسته، دوچرخه سواری یا شنا باشد. چندین مطالعه نشان داده است که کسانیکه پیاده روی تند ویا دویدن را طی 8 هفته به طور منظم انجام داده اند تاثیر بسیار خوبی را مشاهده نموده اند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است .

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان