قبل از بچه دار شدن باید این کار را انجام دهید

خط سلامت: پدر و مادر شدن تجربه ای روشن و امیدوار کننده است اما این تجربه شیرین معمولا منجر به افزایش اضطراب می شود.

قبل از بچه دار شدن باید این کار را انجام دهید

پدر و مادر شدن که به معنای پذیرش نقش های جدید است منجر به افزایش اضطراب در خانواده می شود. 

به گزارش خط سلامت تجربه اضطراب برای زنان و مردان در آستانه پدر و مادر شدن امری طبیعی است.

پدر و مادر شدن و افزایش اضطراب

پدر و مادر شدن از مهم ترین تغییرات در زندگی هر فرد است. پژوهش های فراوان نشان داده است هرگونه تغییر در روند معمول زندگی، حتی تغییرات مثبت مانند ازدواج،  منجر به افزایش تنش می شود. 

پذیرش نقش پدر

انجام مسئولیت های ناشی از پدر و مادر شدن، همکاری متقابل همسران را می طلبد. مشخص شده است رفتار پدر در دوران بارداری همسرش، تحت تاثیر باورهای فرهنگی، اعتقادات و احساسات او می باشد. خاطرات هر مرد از پدرش، تجربیات دوران کودکی اش و ادراک وی از پدر بودن به او در انتخاب وظایف و مسئولیت هایش کمک می کند.

مردی که به بچه و پرورش او علاقمند باشد در رابطه با پذیرش نقش پدر بودن هیجان زده و شادمان است و با همسرش در فراین فرزندپروری مشارکت می کند. گاهی ممکن است مرد احساس تنهایی کند و به سرگرم کردن خود با کار و گذراندن زمان بیشتری در خارج از خانه علاقمند شود. به هر حال به نظر بیشتر مردان، بارداری می تواند بهترین زمان آمادگی برای پذیرش نقش پدری و قبول نقش مادری همسرش باشد.

ارتباط با جنین

پدر و مادر شدن و برقراری رابطه صمیمی با فرزند پیش از تولد اتفاق می افتد. ارتباط پدر با جنین به همان قوت ارتباط مادر و جنین است. ارتباط پدر ممکن است به صورت بوسیدن یا لمس شکم زن باردار، اشتیاق برای شنیدن صدای قلب جنین، حرف زدن با جنین و یا لمس حرکت او باشد. ایجاد ارتباط پدر با جنین نیز مشابه زن باردار در سه مرحله ظاهر می شود.ددر مرحله اول که از چند ساعت تا چند هفته طول می کشد قبول بارداری است. مردها نسبت به بارداری در صورت خواسته و یا ناخواسته بودن آن با خوشحالی و یا با تردید واکنش نشان می دهند.

در مرحله دوم لازم است مرد با این واقعیت که همسرش باردار است، سازگار می شود. در مرحله سوم که در هفته های آخر بارداری شروع می شود با همسرش در مورد نقش خودش در زایمان وآمادگی برای پدر شدن صحبت می کند.برخی مردان نیاز به زمان بیشتری برای سازگاری با وضعیت بارداری و پدر شدن دارند.

آمادگی برای زایمان

بسیاری از زن و شوهر ها در هفته های آخر بارداری برای پدر و مادر شدن هیجان زده و بی صبر می شوند که این حالت عادی است. بزرگترین نگرانی پدر این است که همسرش را بموقع به محل مناسب نرساند ودر این زمان حساس، غفلت کند.

خیلی از مردان مایلند که بتوانند زمان زایمان و زمان مراجعه به بیمارستان را تشخیص دهند. مردی که از قبل برای زایمان آمادگی نداشته باشد ترس و هیجان را به همسرش منتقل می کند. آگاهی پدر و در صورت امکان حضور او در کلاس آمادگی پیش از زایمان، کمک می کند تا برای بسیاری از سئوالات و نگرانی های خود پاسخ مناسب دریافت نماید و بتواند همکاری موثری با همسر خود داشته باشد.

توصیه‌هایی برای پدران

برخی از روش هایی که به پدران در فرزند پروری بهتر کمک می کند، عبارت است از:

از تعییرات جسمی و روحی همسرشان آگاه باشند.

درباره روند بارداری ، زایمان و بعد از زایمان مطالعه کنند.

فشارهای عصبی و نگرانی همسرشان را کاهش دهند.

در کارهای منزل به همسر خود کمک کنند و  برای زمان زایمان از قبل آمادگی داشته باشند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان