بحران میانسالی با این هوش معنای دیگری پیدا می کند+این هوش را دست کم نگیرید

خط سلامت: بحران میانسالی برای اکثر افراد با احساس اضطراب و ناامیدی تجربه می شود؛ ولی افراد میانسال می توانند با بهره گیری از توانایی های خود، دوره میانسالی را به فرصتی برای رشد و ترقی تبدیل کنند.

بحران میانسالی با این هوش معنای دیگری پیدا می کند+این هوش را دست کم نگیرید

بحران میانسالی برای همه افراد به یک شکل تجربه نمی شود. به گزارش خط سلامت  برای برخی افراد بحران میانسالی با علایم شدید افسردگی، اضطراب و ناامیدی تجربه می شود ولی برخی دیگر از افراد میانسالی را درست مانند دوره جوانی با مجموعه ای از دستاوردها و احساسات مثبت پشت سر می گذارند.

بحران میانسالی؛ سقوط یا پیشرفت؟

بحران میانسالی را می توان با تغییر سبک زندگی، مهارت آموزی و استفاده از هوش متبلور به فرصتی برای افزایش کیفیت زندگی تبدیل کرد.

هوش متبلور و دوران میانسالی

محققان معتقدند دو نوع از رایج ترین انواع هوش عبارت است از: «هوش سیال» و «هوش متبلور». هوش سیال حدودا تا 20 سالگی افزایش می یابد و بیشتر تحت تاثیر ژنتیک است. این نوع از هوش توانایی فرد برای پردازش اطلاعات، سرعت تجزیه و تحلیل محرک های بصری و شتنیداری و قدرت حافظه را منعکس می کند.

از طرفی هوش متبلور که افراد میانسال می توانند از آن در جهت افزایش عملکرد خود استفاده کنند، به توانایی یادگیری فرد مربوط می شود. هوش متبلور تا سنین پیری افزایش می یابد و شامل مهارت‌هایی نظیر: قضاوت درست، آداب اجتماعی، آگاهی و تجربه زندگی است. بنابراین می توان نتیجه گرفت افراد میانسال تا ۶۰ سالگی همچنان توانایی مهارت‌آموزی و استفاده از تجارب پیشین را دارند.

میانسالی جذاب

پژوهش ها نشان داده است دوره میانسالی دوره‌ اوج عملکرد در برخی توانایی‌های عقلانی پیچیده است و برخلاف تصور عموم، افراد میانسال در این دوره، از لحاظ عقلانی، نه تنها در سراشیبی و پیری نیستند بلکه در اوج بهار زندگی و بالندگی به سر خواهند برد.

تغییرات جسمانی افراد میانسال

متداول‌ترین تغییرات فیزیولوژیکی افراد میانسالی را شامل: کاهش کارکرد قلب، کلیه‌ها، ترشح کمتر آنزیم‌ها، ضعف دیافراگم، رشد غده‌ پروستات در مردان و یائسگی در زنان برشمرد.

بعضی از این تغییرات ناشی از افزایش سن و بعضی دیگر ناشی از سبک زندگی است، ‌هر اندازه فرد در دوران جوانی، تحرک بیشتری داشته باشد، احساس نیرومندی و نشاط او در میانسالی افزایش یافته و هر اندازه کم‌ تحرک‌تر باشد، احتمال بروز مشکلات و ناراحتی‌های جسمی از جمله حملات قلبی، بیشتر می‌شود. حمله‌ قلبی در افراد میانسال شدیدترین حالت بیماری‌ها است و به‌ دنبال آن، جریان خون در منطقه‌ای از قلب متوقف می‌شود و معمولا علت آن، وجود لخته‌ خون در یک یا چند شریان کرونری پر از رسوب است.

 گاهی یکی از این لخته‌ها رها شده و به سمت مغز می‌رود. بی‌حالی یکی از نشانه‌های حمله قلبی است. ناموزونی یا بی‌نظمی ضربان قلب، از دیگر نشانه‌های مشکلات قلبی است که اگر ادامه یابد ممکن است به تشکیل لخته‌های خون در حفره‌ قلب منجر شود. آنژین صدری نیز که نشانه‌اش دردهای شبیه سوءهاضمه‌ شدید در قفسه‌ی سینه است، بیانگر محرومیت قلب از اکسیژن است. پوکی استخوان در سن میانسالی بیشتر در میان قشر زنان شایع است تا در بین مردان و علت آن کاهش استروژن در یائسگی است، ‌عوامل ابتلا به پوکی استخوان از جمله کمبود کلسیم، عدم فعالیت بدنی، لاغری مفرط و کوچکی جثه، وراثت، مصرف سیگار، قلیان، الکل و کافئین است.

کنترل استرس در دوران میانسالی

کنترل استرس، در پیشگیری از بروز مشکلات قلبی در افراد میانسال، تاثیر بسیار دارد. زیرا هورمونی که در مواقع استرس، در خون ترشح می‌شود، به مرور زمان، دیواره‌ رگ‌ها را ضخیم کرده و باعث تشکیل لخته‌ خون می‌شود.

عبور از بحران میانسالی 

افراد میانسالی که عمر خود را صرف رسیدن به آرزوهای خود کرده اند، کمتر از سایرین به بحران میانسالی دچار می‌شوند و پا به‌ سن گذاشتن برای این دسته راحت‌تر است، اما افرادی که ناگهان متوجه می‌شوند سن‌شان بالا رفته، زمان‌ گذشته و هنوز آن‌ طور که می‌خواستند برای رسیدن رؤیاهای خود کاری نکرده‌اند، این موضوع می‌تواند برای این عده ناراحتی و پشیمانی زیادی به بار آورد. بحران میانسالی می‌تواند به شکل‌های خفیف یا خطرناک بروز کند و بر سلامتی، رفاه و وضعیت مالی افراد تأثیرگذارد. اگر افراد نشانه‌های این بحران را بشناسند و به محض بروز این علائم، کاری انجام دهند، می‌توانند از آن جان سالم به دربرند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است .

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان