این زنان در معرض افسردگی پس از زایمان هستند

خط سلامت: افسردگی پس از زایمان یکی از انواع فرعی افسردگی است که زنان پس از گذراندن دوران بارداری و زایمان آن را تجربه می کنند.

این زنان در معرض افسردگی پس از زایمان هستند

افسردگی پس از زایمان ، در موارد شدید با برخی علایم روانپریشی مانند توهم های شنیداری همراه است. به گزارش خط سلامت وجود علایم روانپریشی همراه با افسردگی پس از زایمان، مخاطرات جدی برای مادر و نوزاد به همراه دارد.

افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان برخی اوقات ناشی از استرس های دوران بارداری و سابقه ابتلا به اختلالات روانی است.

پژوهش ها نشان داه است افسردگی پس از زایمان ، یک اختلال روانی مزمن نیست و معمولا علایم آن بین ۶ - ۳ هفته بعد از زایمان به تدریج کاهش می‌یابد.

شیوع افسردگی پس از زایمان

تقریباً ۱۵ درصد از زنان، پس از زایمان، علایم افسردگی پس از زایمان را نشان می‌دهند. چنانچه افسردگی پس از زایمان  در مادر ماندگار شود، تاثیری بسیار منفی بر رابطه مادر و کودک دارد و توانایی مادر را در نگهداری از کودک کاهش می دهد.

علایم افسردگی پس از زایمان 

افسردگی پس از زایمان که در ۱۵-۱۰ درصد زنان اتفاق می‌افتد؛ خستگی، تحریک پذیری و اضطراب بالا را به دنبال دارد. گاهی نشانه‌های فوبیا (ترس بی‌مورد) در زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان  نیز دیده می‌شود.

علائم‌ بالینی افسردگی پس از زایمان عبارتند از :احساس‌ غمگینی، ناامیدی‌ و دلتنگی‌،کاهش‌ اشتها و کاهش‌ وزن‌، بی‌انرژی‌ بودن‌؛ خستگی‌،کندی‌ در تکلم‌ و تفکر، بروز مکرر سردرد و سایر ناراحتی‌های‌ فیزیکی‌، سردرگمی‌ درباره‌ توانایی‌ بهبود زندگی‌، فقدان‌ پیوند عاطفی‌ بین‌ مادر و کودک، که‌ برای‌ هر دو زیان‌آور است.‌ در مواقعی که افسردگی پس از زایمان  شدید است احساسات‌ تهاجمی‌ نسبت‌ به‌ کودک، از دست‌ دادن‌ عزت‌ نفس، بی‌اشتهایی‌ یا غذا خوردن‌ اجباری‌، دوری‌ کردن‌ از دیگران‌ یا تمایلات‌ خودکشی‌ دیده می شود.

دلایل افسردگی پس از زایمان

علت این اختلال انطباق روان شناختی لازم پس از تولد، کمبود خواب و مراقبت از نوازد می‌باشد. البته این احتمال هم وجود دارد که افسردگی پس از زایمان ناشی از تغییرات هورمونی باشد که‌ بر حالات‌ روحی‌ روانی‌ فرد تاثیر می‌گذارد. پذیرفتن‌ مسئولیت‌ ۲۴ ساعته‌ مراقبت‌ از یک‌ نوزاد شیرخوار تطابق‌ عمده‌ای‌ را از نظر روانی‌ و شیوه‌ زندگی‌ در اکثر مادران‌ می‌طلبد، حتی‌ اگر نوزاد فرزند اول‌ نباشد.

این‌ استرس‌های‌ فیزیکی‌ و روانی‌ معمولا با استراحت‌ ناکافی‌ تا هنگام‌ ثبات‌ یافتن‌ نیازهای‌ معمول‌ کودک‌ همراه‌ است‌، بنابراین‌ خستگی‌ و افسردگی‌ در مادران‌ غیرمعمول‌ نیست‌. استرس، کمبود خواب‌، تغذیه‌ نامطلوب‌، فقدان‌ حمایت‌ مادر از سوی‌ همسر و سابقه‌ اختلالات‌ روانی‌ قبلی‌ در مادر از عوامل تشدید کننده بیماری می‌باشد.

پیشگیری از افسردگی پس از زایمان

مادران‌ نباید از اینکه‌ احساسات‌ پیچیده‌ای‌ در مورد مادر بودن‌ خود دارند، احساس‌ گناه‌ کنند. ایجاد تطابق‌ و ایجاد پیوندی‌ عاطفی‌ طبیعی‌ نیاز به‌ درمان‌ دارد. در نظر گرفتن‌ برنامه‌های‌ مکرر خارج‌ از منزل‌ نظیر قدم‌ زدن‌ و دیدارهای‌ کوتاه‌ با دوستان‌ و اقوام‌ برای‌ مادران‌ مفید است‌. این‌ برنامه‌ها به‌ مادران‌ کمک‌ می‌کند تا دچار احساس‌ انزوا از دیگران‌ نشوند. مادران‌ باید کودک‌ خود را در اتاق‌ جداگانه‌ای‌ بخوابانند.

در این‌ صورت‌ مادران‌ راحت‌تر استراحت‌ خواهند کرد. مادران‌ می‌توانند برای‌ کارهای‌ روزانه‌ نظیر خرید کردن‌ و مراقبت‌ از کودک‌ در هنگام‌ استراحت‌ خود از خانواده‌ یا دوستان‌ کمک‌ بگیرند. مادر در صورت‌ تجربه علایم افسردگی پس از زایمان، بهتر است‌ احساسات‌ خود را با همسر یا یک‌ دوست‌ که‌ شنونده‌ خوبی‌ برای‌ حرف‌های‌ اوست‌ در میان‌ بگذارد. صحبت‌ کردن‌ با سایر مادران‌ امکان‌ استفاده‌ از همفکری‌ و تجربه‌ آنان‌ را فراهم‌ می‌کند و در صورت تداوم‌ افسردگی پس از زایمان، مراجعه به روانشناس بالینی به مادران توصیه‌ می‌شود.برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان