روانشناسی زرد / سراب روانشناسی زرد با این 3 اصل شناخته می شود

خط سلامت: روانشناسی زرد که امروزه بازارش بسیار داغ است، در حقیقت نوعی خوش بینی افراطی و غیر واقعی را تشویق می کند.

روانشناسی زرد / سراب روانشناسی زرد با این 3 اصل شناخته می شود

روانشناسی زرد بی وقفه وعده موفقیت و جذب کردن اتفاقات مثبت را می دهد.

به گزارش خط سلامت روانشناسی زرد به طور موقت منجر به احساس شادی و خوشبختی می شود اما تغییرات حاصل از آن کوتاه مدت است؛ چراکه متدهای آن علمی نیستند و به هیچ عنوان نمی توانند مسائل فرد را به صورت ریشه ای و عمقی بررسی کنند.

روانشناسی زرد چیست؟

روانشناسی زرد به دنبال آن است که فرد صرفا احساسات مثبت مانند شادی و امیدواری را تجربه کند؛ اگرچه چنین قصدی مطلوب است ولی در دنیای واقعی شادی و خوشحالی صرف وجود ندارد و انسان ناگزیر غم، درد و احساس ناامیدی را تجربه می کند.

اصول روانشناسی زرد

برخی اصول روانشناسی زرد عبارت است از:

مثبت اندیشی مطلق

یکی از مواردی که به شناسایی روانشناسی زرد از روانشناسی علمی کمک می کند این است که روانشناسی زرد به مثبت اندیشی صرف تاکید دارد و به فرد اجازه نمی دهد حتی برای لحظه ای احساسات منفی را تجربه کند. پژوهش ها نشان داده است سرکوب احساسات منفی مانند غم و خشم باعث می شود این احساسات در موقعیتی مساعد مانند زمانی که فرد استرس دارد با شدت بیشتری تجربه شوند. 

تلاش بدون وقفه

روانشناسی زرد به تلاش و تکاپوی بی وقفه تاکید دارد. این سبک از روانشناسی غیر علمی از هر روشی برای تزریق بیمارگون انگیزه به افراد استفاده می کند. تشویق به تلاش مداوم، بدون هیچ استراحتی باعث می شود فرد پس از مدتی خستگی روانی و فیزیکی را تجربه کند و از آنجا که مدام خود را با دیگران مقایسه می کند اضطرابش افزایش پیدا می کند.

تضمین موفقیت

شاید آسیب زننده ترین اصل روانشناسی زرد، وعده موفقیت تضمینی به ازای تلاش است. روانشناسی زرد معتقد است همه‌ انسان‌ها درصورت تلاش موفق می‌شوند و همه آرزوها دست یافتنی هستند. نتیجه چنین سازوکاری این است که فرد اگر پس از تلاش شکست بخورد احساس ضعف شدیدی را تجربه خواهد.

دنیای واقعی چیزی فراتر از عملکرد انسان ها است و تضمین صد در صدی برای موفقیت وجود ندارد. مهم این است که فرد پس از هر شکست بتواند بازهم به مسیر خود ادامه دهد و واقع بینی را جایگزین خوش‌بینی افراطی کند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است .

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان